ظاهر هویدا ( زاده ۲۸ فوریهٔ ۱۹۴۵ در دایزنگی، هزاره جات - درگذشتهٔ ۵ مارس ۲۰۱۲ در هامبورگ ) خواننده و آهنگساز اهل افغانستان بود. هویدا از دهه ۱۹۶۰ ( میلادی ) تا دهه ۱۹۸۰ ( میلادی ) تجربه های هنری گوناگونی در تئاتر، بازی در فیلم، ایجاد گروه موسیقی غیر حرفه ای به همراه عزیز آشنا، ساخت موسیقی فیلم، تهیه و اجرای برخی برنامه های هنری رادیو و تلویزیون، تلاش برای ایجاد بخش دوبله فیلم و مجموعه تلویزیونی در تلویزیون افغانستان، خوانندگی، و آهنگسازی داشته است. او در طول زندگی خود نزدیک به ۳۰۰ آهنگ ساخت.
... [مشاهده متن کامل]
ظاهر هویدا در دایزنگی، هزاره جات در خانواده ای از قوم هزاره به دنیا آمد، پدربزرگ هویدا از خانواده ای فرهنگی از محله چنداول، کابل بود. پدر وی، اسماعیل مایل، اهل شعر و فرهنگ و صاحب ذوق بود و در اتاق های تجارت کار می کرد. او در پنج سالگی به موسیقی علاقه مند شد و پدرش همان هنگام که در بلخ کارمند دولت بود برای آموزش او و برادرش کبیر هویدا آموزگار موسیقی استخدام کرد. این، پایه آموزش موسیقی او شد. ظاهر در سن ۷ سالگی نواختن هارمونیه را فرا گرفت و در سن ۱۶ سالگی در کنسرت های لیسه استقلال همکاری داشت و سپس با رادیو افغانستان همکاری خودرا آغاز نمود. ظاهر مدتی را در مزارشریف با بستگان خود سپری نمود تا آنکه پدرش درگذشت و با برادران خود کبیر و منیر و مادرش به کابل رفتند. در کابل، مادر ظاهر، کار خیاطی را در اعمالت خانه اردو فرا گرفت و از این طریق روزگار بخور نمیری را سپری می کردند.
ظاهر در سن ۹ سالگی به مکتب رفت. او به دلیل ناتوانی اقتصادی نتوانست زودتر وارد مکتب شود و تا کلاس نهم را در لیسه ( دبیرستان ) استقلال درس خواند. به دلیل تنگدستی، ظاهر هویدا ضمن درس خواندن به کارهای سختی چون کفاشی، آهنگری، و بلیط فروشی سینما پرداخت.
در سال ۱۹۶۶ ( میلادی ) با بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی به همراه ببرک وسا به مسکو رفت و پس از آموختن زبان روسی، وارد هنرستان عالی موسیقی چایکوفسکی شد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده و عدم نیاز به ادامه بیشتر تحصیل درمسکو، درس خود را به پایان نرساند و در سال ۱۹۷۱ ( میلادی ) پس از پایان تحصیل، به کابل بازگشت و در رادیو کابل مشغول کار شد.
نخستین کارهای ظاهر هویدا بر صحنه های رسمی موسیقی افغانستان، از رنگین کمان اسرار آمیز و رؤیایی بیتل ها و جاذبه موسیقی دهه ۱۹۶۰ ( میلادی ) متأثر بود. او در سال ۱۹۶۳ ( میلادی ) نخستین ارکستر آماتور را در افغانستان پایه گذاری کرد. هویدا و آماتوران آن وقت کابل، ترکیب سازبندی گروه و حتی طرز لباس پوشیدن را تا اندازه ای از بیتل ها برداشته بودند. آنها همه اهل مکتب و قلم بودند و با نوعی دید روشنفکرانه به زندگی نگاه می کردند. سبک موسیقی آماتوران، موسیقی پاپ با تأثیرات منطقه ای و کمی فرامنطقه ای بود. این موسیقی برای نخستین بار موسیقی را در میان خانواده های روشنفکر کابل وارد کردند و آغازگر فصل تازه ای در تاریخ موسیقی معاصر افغانستان شدند که در ایجاد موسیقی پاپ افغانی نقش به سزایی داشت.
... [مشاهده متن کامل]
ظاهر هویدا در دایزنگی، هزاره جات در خانواده ای از قوم هزاره به دنیا آمد، پدربزرگ هویدا از خانواده ای فرهنگی از محله چنداول، کابل بود. پدر وی، اسماعیل مایل، اهل شعر و فرهنگ و صاحب ذوق بود و در اتاق های تجارت کار می کرد. او در پنج سالگی به موسیقی علاقه مند شد و پدرش همان هنگام که در بلخ کارمند دولت بود برای آموزش او و برادرش کبیر هویدا آموزگار موسیقی استخدام کرد. این، پایه آموزش موسیقی او شد. ظاهر در سن ۷ سالگی نواختن هارمونیه را فرا گرفت و در سن ۱۶ سالگی در کنسرت های لیسه استقلال همکاری داشت و سپس با رادیو افغانستان همکاری خودرا آغاز نمود. ظاهر مدتی را در مزارشریف با بستگان خود سپری نمود تا آنکه پدرش درگذشت و با برادران خود کبیر و منیر و مادرش به کابل رفتند. در کابل، مادر ظاهر، کار خیاطی را در اعمالت خانه اردو فرا گرفت و از این طریق روزگار بخور نمیری را سپری می کردند.
ظاهر در سن ۹ سالگی به مکتب رفت. او به دلیل ناتوانی اقتصادی نتوانست زودتر وارد مکتب شود و تا کلاس نهم را در لیسه ( دبیرستان ) استقلال درس خواند. به دلیل تنگدستی، ظاهر هویدا ضمن درس خواندن به کارهای سختی چون کفاشی، آهنگری، و بلیط فروشی سینما پرداخت.
در سال ۱۹۶۶ ( میلادی ) با بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی به همراه ببرک وسا به مسکو رفت و پس از آموختن زبان روسی، وارد هنرستان عالی موسیقی چایکوفسکی شد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده و عدم نیاز به ادامه بیشتر تحصیل درمسکو، درس خود را به پایان نرساند و در سال ۱۹۷۱ ( میلادی ) پس از پایان تحصیل، به کابل بازگشت و در رادیو کابل مشغول کار شد.
نخستین کارهای ظاهر هویدا بر صحنه های رسمی موسیقی افغانستان، از رنگین کمان اسرار آمیز و رؤیایی بیتل ها و جاذبه موسیقی دهه ۱۹۶۰ ( میلادی ) متأثر بود. او در سال ۱۹۶۳ ( میلادی ) نخستین ارکستر آماتور را در افغانستان پایه گذاری کرد. هویدا و آماتوران آن وقت کابل، ترکیب سازبندی گروه و حتی طرز لباس پوشیدن را تا اندازه ای از بیتل ها برداشته بودند. آنها همه اهل مکتب و قلم بودند و با نوعی دید روشنفکرانه به زندگی نگاه می کردند. سبک موسیقی آماتوران، موسیقی پاپ با تأثیرات منطقه ای و کمی فرامنطقه ای بود. این موسیقی برای نخستین بار موسیقی را در میان خانواده های روشنفکر کابل وارد کردند و آغازگر فصل تازه ای در تاریخ موسیقی معاصر افغانستان شدند که در ایجاد موسیقی پاپ افغانی نقش به سزایی داشت.
آشکار. پیدا