طَیّاب، منوچهر (تهران ۱۳۱۶)
طَیّاب، منوچهر
مستندساز ایرانی و عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران. در رشتۀ کارگردانی و سینما از آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین و در رشتۀ معماری از دانشگاه فنی وین فارغ التحصیل شد. پس از بازگشت به ایران و استخدام در وزارت فرهنگ و هنر بیشتر درباره بناهای دوره های تاریخی مستندهایی ساخت، که برخی از آن ها عبارت اند از کاخ چهل ستون (۱۳۵۲)، مسجد شیخ لطف الله (۱۳۵۳)، آستان قدس رضوی (۱۳۵۵)، و اصفهان هندسه ای بر مقیاس انسانی (۱۳۵۵). از ویژگی های کار او و فیلم بردارانش استفادۀ خلاقانه از حرکت دوربین به دور گنبد، و رو به محراب و در لابه لای دالان ها و دهلیزها و هشتی ها و اتاق های تودرتو است به طوری که معماری بنا جلوه و تشخص عینی و واقعی می یابد. تدوین ریتمیک و استفاده از موسیقی ملی و بومی از امتیازهای دیگر فیلم های اوست. وی بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی را در کارنامۀ خود دارد.
طَیّاب، منوچهر
مستندساز ایرانی و عضو پیوستۀ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران. در رشتۀ کارگردانی و سینما از آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین و در رشتۀ معماری از دانشگاه فنی وین فارغ التحصیل شد. پس از بازگشت به ایران و استخدام در وزارت فرهنگ و هنر بیشتر درباره بناهای دوره های تاریخی مستندهایی ساخت، که برخی از آن ها عبارت اند از کاخ چهل ستون (۱۳۵۲)، مسجد شیخ لطف الله (۱۳۵۳)، آستان قدس رضوی (۱۳۵۵)، و اصفهان هندسه ای بر مقیاس انسانی (۱۳۵۵). از ویژگی های کار او و فیلم بردارانش استفادۀ خلاقانه از حرکت دوربین به دور گنبد، و رو به محراب و در لابه لای دالان ها و دهلیزها و هشتی ها و اتاق های تودرتو است به طوری که معماری بنا جلوه و تشخص عینی و واقعی می یابد. تدوین ریتمیک و استفاده از موسیقی ملی و بومی از امتیازهای دیگر فیلم های اوست. وی بیش از ۹۰ فیلم مستند و آموزشی را در کارنامۀ خود دارد.
wikijoo: طیاب،_منوچهر_(تهران_۱۳۱۶)