طی الارض
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
نوعی معجزه و کرامت که بجای رقتن آدمی زمین در زیر پای وی بتندی پیچیده شود و او بمقصد خویش هر چند دور باشد در مدتی بسیار کم رسد .
فرهنگ معین
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] درباره حقیقت طی الارض نظریات گوناگونی ارائه شده است که یکی از آنها نظریه ی «اعدام و ایجاد» ابن عربی است. طبق این نظریه، شخص خود را در مکان مبدا «اعدام» و در مکان مورد نظر «ایجاد» می نماید. طبق نظریه ی دیگر، طی الارض، نقل و انتقال سریع بدن است که با قدرت بالای روحی فرد حاصل می شود. هر یک از این دو نظریه را بپذیریم باید گفت که این امر برای همه امکان ندارد و تنها برای اولیای الهی تحقق می یابد.
حقیقت «طی الارض» از امور خارق العاده و غیر عادی است؛ و طی الارض یعنی در لحظه ای به هر جای زمین رفتن. و کسی قادر بر انجام آن است که دارای قدرتی مافوق طبیعی باشد و بتواند سلسله علل طبیعی را در تحت قدرت خود درآورد.
حقیقت «طی الارض» از امور خارق العاده و غیر عادی است؛ و طی الارض یعنی در لحظه ای به هر جای زمین رفتن. و کسی قادر بر انجام آن است که دارای قدرتی مافوق طبیعی باشد و بتواند سلسله علل طبیعی را در تحت قدرت خود درآورد.
[ویکی شیعه] طی الارض نوعی کرامت و به معنای پیمودن مسافت زیاد در مدت بسیار کم است. در عرفان به نوعی دورنوردی گفته می شود که در آن فرد به اراده خویش بدون حرکت، در مکان منتقل می شود. در آیه نخست سوره اسراء، از سیر شبانه پیامبر(ص) از مسجد الحرام به مسجد الاقصی) سخن به میان آمده است که مسلمانان آن را طی الأرض پیامبر می دانند؛ سوره نمل نیز از انتقال تخت ملکه سبا از سرزمین سبا به فلسطین در کمتر از چشم به هم زدن سخن گفته است.
در منابع روایی شیعه مانند بحار الانوار و اصول کافی روایاتی در باب طی الارض امامان شیعه به ویژه امام علی(ع) و امام مهدی(عج)آمده است. ابن عربی بر این باور است که در طی الأرض، فرد خود را در مکان مبدأ معدوم و در مکان دلخواه ایجاد می کند.
راغب اصفهانی «طی» را گذر لحظه ای، دفعه ای و کوتاه معنا کرده است.در لغت نامه دهخدا طی الارض نوعی کرامت تعریف شده که در آن به جای گام برداشتن، زمین در زیر پای شخص به تندی پیچیده می شود و او در مدت کوتاهی به مقصد خویش هر چند دور باشد، می رسد. برخی نیز گفته اند که طی الأرض نوعی دورنوردی که در آن فاعل با اتکا به اراده خویش بدون حرکت، در مکان منتقل می شود.
در منابع روایی شیعه مانند بحار الانوار و اصول کافی روایاتی در باب طی الارض امامان شیعه به ویژه امام علی(ع) و امام مهدی(عج)آمده است. ابن عربی بر این باور است که در طی الأرض، فرد خود را در مکان مبدأ معدوم و در مکان دلخواه ایجاد می کند.
راغب اصفهانی «طی» را گذر لحظه ای، دفعه ای و کوتاه معنا کرده است.در لغت نامه دهخدا طی الارض نوعی کرامت تعریف شده که در آن به جای گام برداشتن، زمین در زیر پای شخص به تندی پیچیده می شود و او در مدت کوتاهی به مقصد خویش هر چند دور باشد، می رسد. برخی نیز گفته اند که طی الأرض نوعی دورنوردی که در آن فاعل با اتکا به اراده خویش بدون حرکت، در مکان منتقل می شود.
wikishia: طی_الارض
[ویکی اهل البیت] طی الارض یکی از نشانه های رفتاری اقتدار ولایی اولیای خدا است.
تا کسی به مقام ولایت تکوینی نرسد و اقتدار ولایی در او شکوفا نشود، قدرت تصرف در طبیعت را ندارد و نمی تواند طی الارض و مانند آن را انجام دهد، بنابراین ریشه اینگونه رفتارهای قدرتی در نیروی ولایت تکوینی و احراز مقام خلافت الهی است.
از علامه طباطبایی پرسیدند، حقیقت طی الارض چیست؟
ایشان فرمود: حقیقت آن، پیچیدن زمین در زیرگام رونده است. مرحوم قاضی استاد ما همیشه در ایام زیارتی، از نجف اشرف به کربلا مشرف می شد؛ هیچگاه کسی ندید که او سوار ماشین شود و از این راز کسی آگاه نشد، جز یک نفر از کسبه بازار ساعت که به مشهد مقدس مشرف شده بود و مرحوم قاضی را در مشهد دیده بود و از ایشان اصلاح امر گذرنامه خود را خواسته بود ایشان هم اصلاح کرده بودند؛ آن مرد چون به نجف آمد، افشا کرد که من آقای قاضی را در مشهد دیدم.
به عبارت دیگر طی الارض یعنی شخص با ارادة الهی و ملکوتی در آن واحد جسم و بدن خود را در مکان مبدا، اعدام و در مکان مقصد، ایجاد و احضارش می کند.
قرآن کریم نیز در داستان حضرت سلیمان علیه السلام و ملکه سبا به این مسئله اشاره کرده است: وقتی که ملکه سبا با عده ای از اشراف قومش تصمیم گرفتند به سوی سلیمان بیایند و شخصاً این مساله مهم را بررسی کنند که سلیمان چه آیینی دارد؟ این خبر از هر طریقی که بود به سلیمان رسید و او تصمیم گرفت در حالی که ملکه و یارانش در بین راهند قدرت نمایی شگرفی کند تا آنها را پیش از پیش به واقعیت اعجاز خود آشنا و در مقابل دعوتش تسلیم سازد. لذا رو به اطرافیان خود کرد و گفت: ای گروه بزرگان کدام یک از شما توانایی دارید تخت او را پیش از آن که نزد من بیایند بیاورید؟ «قالَ یا أَیُّهَا الْمَلَؤُا أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ تَاتُونِی مُسْلِمِینَ».
در اینجا دو نفر اعلام آمادگی کردند که یکی از آنها عجیب و دیگری عجیب تر بود. نخست «عفریتی از جن» که رو به سلیمان کرد و گفت: من تخت او را پیش از آن که مجلس تو پایان گیرد و از جای برخیزی نزد تو می آورم؛ «قالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ»؛ من این کار را با زحمت انجام نمی دهم و در این امانت گران قیمت نیز خیانتی نمی کنم، چرا که من «نسبت به آن توانا و امینم» «وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ».
دومین نفر مرد صالحی بود به نام آصف بن برخیا که آگاهی قابل ملاحظه ای از کتاب الهی داشت. چنان که قرآن در حق او می گوید: «کسی که علم و دانشی از کتاب داشت، گفت: من تخت او را قبل از یک چشم بر هم زدن، نزد تو خواهم آورد»!! «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ» و هنگامی که سلیمان با این امر موافقت کرد او با طی الارض تخت ملکه سبا را در یک «طرفة العین» نزد او حاضر کرد و وقتی سلمیان آن را نزد خود مستقر دید، زبان به شکر پروردگار گشود.
تا کسی به مقام ولایت تکوینی نرسد و اقتدار ولایی در او شکوفا نشود، قدرت تصرف در طبیعت را ندارد و نمی تواند طی الارض و مانند آن را انجام دهد، بنابراین ریشه اینگونه رفتارهای قدرتی در نیروی ولایت تکوینی و احراز مقام خلافت الهی است.
از علامه طباطبایی پرسیدند، حقیقت طی الارض چیست؟
ایشان فرمود: حقیقت آن، پیچیدن زمین در زیرگام رونده است. مرحوم قاضی استاد ما همیشه در ایام زیارتی، از نجف اشرف به کربلا مشرف می شد؛ هیچگاه کسی ندید که او سوار ماشین شود و از این راز کسی آگاه نشد، جز یک نفر از کسبه بازار ساعت که به مشهد مقدس مشرف شده بود و مرحوم قاضی را در مشهد دیده بود و از ایشان اصلاح امر گذرنامه خود را خواسته بود ایشان هم اصلاح کرده بودند؛ آن مرد چون به نجف آمد، افشا کرد که من آقای قاضی را در مشهد دیدم.
به عبارت دیگر طی الارض یعنی شخص با ارادة الهی و ملکوتی در آن واحد جسم و بدن خود را در مکان مبدا، اعدام و در مکان مقصد، ایجاد و احضارش می کند.
قرآن کریم نیز در داستان حضرت سلیمان علیه السلام و ملکه سبا به این مسئله اشاره کرده است: وقتی که ملکه سبا با عده ای از اشراف قومش تصمیم گرفتند به سوی سلیمان بیایند و شخصاً این مساله مهم را بررسی کنند که سلیمان چه آیینی دارد؟ این خبر از هر طریقی که بود به سلیمان رسید و او تصمیم گرفت در حالی که ملکه و یارانش در بین راهند قدرت نمایی شگرفی کند تا آنها را پیش از پیش به واقعیت اعجاز خود آشنا و در مقابل دعوتش تسلیم سازد. لذا رو به اطرافیان خود کرد و گفت: ای گروه بزرگان کدام یک از شما توانایی دارید تخت او را پیش از آن که نزد من بیایند بیاورید؟ «قالَ یا أَیُّهَا الْمَلَؤُا أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ تَاتُونِی مُسْلِمِینَ».
در اینجا دو نفر اعلام آمادگی کردند که یکی از آنها عجیب و دیگری عجیب تر بود. نخست «عفریتی از جن» که رو به سلیمان کرد و گفت: من تخت او را پیش از آن که مجلس تو پایان گیرد و از جای برخیزی نزد تو می آورم؛ «قالَ عِفْرِیتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ»؛ من این کار را با زحمت انجام نمی دهم و در این امانت گران قیمت نیز خیانتی نمی کنم، چرا که من «نسبت به آن توانا و امینم» «وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ».
دومین نفر مرد صالحی بود به نام آصف بن برخیا که آگاهی قابل ملاحظه ای از کتاب الهی داشت. چنان که قرآن در حق او می گوید: «کسی که علم و دانشی از کتاب داشت، گفت: من تخت او را قبل از یک چشم بر هم زدن، نزد تو خواهم آورد»!! «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ» و هنگامی که سلیمان با این امر موافقت کرد او با طی الارض تخت ملکه سبا را در یک «طرفة العین» نزد او حاضر کرد و وقتی سلمیان آن را نزد خود مستقر دید، زبان به شکر پروردگار گشود.
wikiahlb: طی_الأرض
[ویکی فقه] طی الارض (ابهام زدایی). طی الارض ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • طی الارض (امر خارق العاده)، از امور خارق العاده و غیرعادی• طی الارض (صفت امام زمان)، از کرامت های حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف)
...
...
wikifeqh: طی_الارض_(ابهام_زدایی)
[ویکی فقه] طی الارض (امر خارق العاده). درباره حقیقت طی الارض نظریات گوناگونی ارائه شده است که یکی از آنها نظریه ی «اعدام و ایجاد» ابن عربی است. طبق این نظریه، شخص خود را در مکان مبدا «اعدام» و در مکان مورد نظر «ایجاد» می نماید. طبق نظریه ی دیگر، طی الارض، نقل و انتقال سریع بدن است که با قدرت بالای روحی فرد حاصل می شود. هر یک از این دو نظریه را بپذیریم باید گفت که این امر برای همه امکان ندارد و تنها برای اولیای الهی تحقق می یابد.
حقیقت «طی الارض» از امور خارق العاده و غیر عادی است؛ و طی الارض یعنی در لحظه ای به هر جای زمین رفتن. و کسی قادر بر انجام آن است که دارای قدرتی مافوق طبیعی باشد و بتواند سلسله علل طبیعی را در تحت قدرت خود درآورد.
نظریه اعدام و ایجاد
درباره حقیقت «طی الارض» و تبیین مفهوم و تحلیل عقلانی آن، از سوی دانشمندان نظریات گوناگونی ارائه شده است. یکی از آن نظریه ها، نظریه ی "اعدام و ایجاد" است که از ناحیه محی الدین بن عربی ابراز شده و بزرگانی نیز آن را پذیرفته اند. طبق این نظریه، شخص خود را در مکان مبدا «اعدام» و در مکان دلخواه «ایجاد» می کند.اصل این معنا مبتنی بر حرکت جوهری فلسفی یا مسئله ی تجدد امثال عرفانی است. بر اساس «تجدد امثال» تمام موجودات، اعم از مادی و غیر مادی، و بر اساس حرکت جوهری فقط موجودات مادی، بر خلاف ظاهر ثابت و آرامشان، هر لحظه معدوم گشته و در لحظه ی بعدی با فیض جدید موجود می شوند. به دیگر عبارت، موجودات دم به دم فیض وجود را از مبدا هستی دریافت کرده و بدین وسیله استمرار و بقای خویش را تامین می کنند، به نحوی که اگر برای یک لحظه، فیض وجود از آنها دریغ گردد و این امدادهای پی در پی به آنها نرسد همگی در حالت عدم باقی خواهند ماند.
← مثال
طبق نظریه ی دیگر، طی الارض عبارت از این است که انسانی در اثر قدرت روحی عالی و بالا و در اثر ریاضت و مجاهدت با نفس، صاحب روح قوی شود و بدن او همرنگ روح و تابع روح او گردد و همان گونه که برای روح، سیر و سلوک با سرعت زیاد و اشراف بر حقایق عالم امکان دارد، بدن نیز در تمام عوالم با سرعت زیاد انتقال یافته و حرکت کند.طی الارضی که برای اولیای الهی تحقّق پیدا می کند در اثر تهذیب روح و ریاضات شرعیه ای است که در اثر آن، بدن همرنگ با روح خواهد شد. لذا همان گونه که برای روح قوّتی هست برای بدن نیز آن قوّت خواهد بود.جسم خاک از عشق بر افلاک شد • کوه در رقص آمد و چالاک شد
قدرت مافوق طبیعی
...
حقیقت «طی الارض» از امور خارق العاده و غیر عادی است؛ و طی الارض یعنی در لحظه ای به هر جای زمین رفتن. و کسی قادر بر انجام آن است که دارای قدرتی مافوق طبیعی باشد و بتواند سلسله علل طبیعی را در تحت قدرت خود درآورد.
نظریه اعدام و ایجاد
درباره حقیقت «طی الارض» و تبیین مفهوم و تحلیل عقلانی آن، از سوی دانشمندان نظریات گوناگونی ارائه شده است. یکی از آن نظریه ها، نظریه ی "اعدام و ایجاد" است که از ناحیه محی الدین بن عربی ابراز شده و بزرگانی نیز آن را پذیرفته اند. طبق این نظریه، شخص خود را در مکان مبدا «اعدام» و در مکان دلخواه «ایجاد» می کند.اصل این معنا مبتنی بر حرکت جوهری فلسفی یا مسئله ی تجدد امثال عرفانی است. بر اساس «تجدد امثال» تمام موجودات، اعم از مادی و غیر مادی، و بر اساس حرکت جوهری فقط موجودات مادی، بر خلاف ظاهر ثابت و آرامشان، هر لحظه معدوم گشته و در لحظه ی بعدی با فیض جدید موجود می شوند. به دیگر عبارت، موجودات دم به دم فیض وجود را از مبدا هستی دریافت کرده و بدین وسیله استمرار و بقای خویش را تامین می کنند، به نحوی که اگر برای یک لحظه، فیض وجود از آنها دریغ گردد و این امدادهای پی در پی به آنها نرسد همگی در حالت عدم باقی خواهند ماند.
← مثال
طبق نظریه ی دیگر، طی الارض عبارت از این است که انسانی در اثر قدرت روحی عالی و بالا و در اثر ریاضت و مجاهدت با نفس، صاحب روح قوی شود و بدن او همرنگ روح و تابع روح او گردد و همان گونه که برای روح، سیر و سلوک با سرعت زیاد و اشراف بر حقایق عالم امکان دارد، بدن نیز در تمام عوالم با سرعت زیاد انتقال یافته و حرکت کند.طی الارضی که برای اولیای الهی تحقّق پیدا می کند در اثر تهذیب روح و ریاضات شرعیه ای است که در اثر آن، بدن همرنگ با روح خواهد شد. لذا همان گونه که برای روح قوّتی هست برای بدن نیز آن قوّت خواهد بود.جسم خاک از عشق بر افلاک شد • کوه در رقص آمد و چالاک شد
قدرت مافوق طبیعی
...
wikifeqh: طی الارض_(امر_خارق العاده)
[ویکی فقه] طی الارض (صفت امام زمان). طی الارض از کرامت های حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف)، شمرده شده است.
در روایات فراوانی دربارۀ حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف)، از چگونگی طی مسافت آن حضرت و یارانش به عنوان طی الارض تعبیر شده است. چگونگی طی الارض، برای ما به روشنی معلوم نیست؛ ولی می توان آن را یک جابه جایی بسیار سریع برای انسان دانست.امام رضا (علیه السّلام) در روایتی پس از معرفی حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) می فرماید: او، کسی است که زمین برای او در نوردیده می شود. («هو الذی تطوی له الارض». )امام صادق (علیه السّلام) نیز دربارۀ طی الارض یاران حضرت مهدی (علیه السّلام) فرمود: پس، از گوشه و کنار زمین به سوی او جمع می شوند و زمین برای آن ها به هم پیچیده می شود، تا این که با او بیعت می کند. («...فیصیر الیه شیعته من اطراف الارض تطوی لهم الارض حتّی یبایعوه...». )
در روایات فراوانی دربارۀ حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف)، از چگونگی طی مسافت آن حضرت و یارانش به عنوان طی الارض تعبیر شده است. چگونگی طی الارض، برای ما به روشنی معلوم نیست؛ ولی می توان آن را یک جابه جایی بسیار سریع برای انسان دانست.امام رضا (علیه السّلام) در روایتی پس از معرفی حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) می فرماید: او، کسی است که زمین برای او در نوردیده می شود. («هو الذی تطوی له الارض». )امام صادق (علیه السّلام) نیز دربارۀ طی الارض یاران حضرت مهدی (علیه السّلام) فرمود: پس، از گوشه و کنار زمین به سوی او جمع می شوند و زمین برای آن ها به هم پیچیده می شود، تا این که با او بیعت می کند. («...فیصیر الیه شیعته من اطراف الارض تطوی لهم الارض حتّی یبایعوه...». )
wikifeqh: طی الارض_(صفت_امام_زمان)
پیشنهاد کاربران
علّامه مهدی بارانی،
طیّ الأرض :برای رسیدن ، اعدام آنچه بین عارف و مقصد و مقصود است را گویند در کوتاهترین زمان ممکن، دو گونه است ۱ ) رحمانی که چند گونه دارد و یکی از آن روشها برانگیزاندن از زمینی ناپاک و نامقدّس به مکانی کاملا پاک وطاهر و مقدّس است۲ ) شیطانی .
... [مشاهده متن کامل]
۱ - طیّ الارض رحمانی بالاترین آن است که در دسترس قلیل محدودی از عرفا و اولیای الهی و فرشتگان و . . . است. یک بدن یا جسم می تواند در یک زمان در یک یا چند مکان و زمان دیگر باشد وسیر کند، در علم فیزیک و علوم دیگر اثبات آن کار سختی نیست و ثابت شده. در چندین حالت دست دهد، یکم با ریاضت و اخلاص و طاعت مداوم دوّم با ذکر و آیات و اذکار و حروف واشکال و . . . غریب و با روش های خاص بسیار دقیق، سوّم به مجذوبان و برگزیده گان عطا شده و. . . و. . . و. . .
شیاطین در طیّ الارض رحمانی راه ندارند یا محدودند و قفل و یا نابود.
۲ ) طی الارض شیطانی که در مرحله ای پست تر و نازل تر از طی الارض رحمانیست و مخصوص شیاطین و . . . است.
طبق معمول بعد از قران و ذکر به خواب رفتم در خواب زنی را دیدم ، کاملا محجّبه بود به بهترین وجه ممکن، چهره ای عجیب داشت سفید و گونه های سرخ ، تقریبا به پنجاه و پنج سال میخورد، پوست صورتش جوان اما چروک بودو خط هایی داشت و لباس های سیاه مانند عزاداری بر تن داشت و در کنار جانمازی ایستاده بود و سر به زیر داشت، در نظر اول گمانم شد که نماز می خواند به او نگاه و سریعا پشت به او و نظرم را به مسیر خود برگرداندم تا برم. دوباره سربرگرداندم تا دقیقتر کنم که چه می کند نیکتر دیدم تظاهر به خواندن نماز می کند و در کنار جانمازی بزرگی که پهن کرده روی زمین دنبال زباله می گردد و سر به زیر دارد فی الفور فهمیدم شیطان است به راه خود ادامه دادم تا از او دور شوم، در سریعترین زمان ممکن مانند اینکه زمین زیر پای او مانند توپی او را با چرخش به مقابل می رساند در مقابل من طی الارض میکرد خود را از او دور تر کردم تا دوبار طی الارض کرد و من باصدای بلند از او بیزاری میجستم و فریاد میزدم دور شو ، دور شو مرا با تو کاری نیست ، مرا با تو کاری نیست ، و من نیز به طرف پله های بالا و روزنه های نور طی الارض کردم و خود را از روزنه های نور گذراندم. او در طی الارض شیطانی بسیار سریع و استاد و حیران کننده بود و این خواب از عجایب بود که برای آموزش و نه خودنمایی عرض شد.
طیّ الأرض :برای رسیدن ، اعدام آنچه بین عارف و مقصد و مقصود است را گویند در کوتاهترین زمان ممکن، دو گونه است ۱ ) رحمانی که چند گونه دارد و یکی از آن روشها برانگیزاندن از زمینی ناپاک و نامقدّس به مکانی کاملا پاک وطاهر و مقدّس است۲ ) شیطانی .
... [مشاهده متن کامل]
۱ - طیّ الارض رحمانی بالاترین آن است که در دسترس قلیل محدودی از عرفا و اولیای الهی و فرشتگان و . . . است. یک بدن یا جسم می تواند در یک زمان در یک یا چند مکان و زمان دیگر باشد وسیر کند، در علم فیزیک و علوم دیگر اثبات آن کار سختی نیست و ثابت شده. در چندین حالت دست دهد، یکم با ریاضت و اخلاص و طاعت مداوم دوّم با ذکر و آیات و اذکار و حروف واشکال و . . . غریب و با روش های خاص بسیار دقیق، سوّم به مجذوبان و برگزیده گان عطا شده و. . . و. . . و. . .
شیاطین در طیّ الارض رحمانی راه ندارند یا محدودند و قفل و یا نابود.
۲ ) طی الارض شیطانی که در مرحله ای پست تر و نازل تر از طی الارض رحمانیست و مخصوص شیاطین و . . . است.
طبق معمول بعد از قران و ذکر به خواب رفتم در خواب زنی را دیدم ، کاملا محجّبه بود به بهترین وجه ممکن، چهره ای عجیب داشت سفید و گونه های سرخ ، تقریبا به پنجاه و پنج سال میخورد، پوست صورتش جوان اما چروک بودو خط هایی داشت و لباس های سیاه مانند عزاداری بر تن داشت و در کنار جانمازی ایستاده بود و سر به زیر داشت، در نظر اول گمانم شد که نماز می خواند به او نگاه و سریعا پشت به او و نظرم را به مسیر خود برگرداندم تا برم. دوباره سربرگرداندم تا دقیقتر کنم که چه می کند نیکتر دیدم تظاهر به خواندن نماز می کند و در کنار جانمازی بزرگی که پهن کرده روی زمین دنبال زباله می گردد و سر به زیر دارد فی الفور فهمیدم شیطان است به راه خود ادامه دادم تا از او دور شوم، در سریعترین زمان ممکن مانند اینکه زمین زیر پای او مانند توپی او را با چرخش به مقابل می رساند در مقابل من طی الارض میکرد خود را از او دور تر کردم تا دوبار طی الارض کرد و من باصدای بلند از او بیزاری میجستم و فریاد میزدم دور شو ، دور شو مرا با تو کاری نیست ، مرا با تو کاری نیست ، و من نیز به طرف پله های بالا و روزنه های نور طی الارض کردم و خود را از روزنه های نور گذراندم. او در طی الارض شیطانی بسیار سریع و استاد و حیران کننده بود و این خواب از عجایب بود که برای آموزش و نه خودنمایی عرض شد.
دورنوردی ( به انگلیسی: Teleportation ) یا تلپورت ( تلپورتیشن ) یا طی الارض ( مسلمانان ) مفهومی است که به جابه جایی ماده بین دو نقطه بدون پیمودن متداول فضای بین دو نقطه مورد نظر، اشاره می کند. به عبارت دیگر انتقال یک ماده از یک نقطه به نقطه دیگر بدون عبور از فضای فیزیکی ما بین آن ها است.
برای این کار احتیاج به شناخت نفس هست.
دو نفس نزولی و دو نفس صعودی
دو نفس پایین، نامیه نباتیه و حسیه حیوانیه
و دو نفس صعودی ، ناطقه قدسیه و کلیه الهیه
که اصل نفس کلیه الهیه عقل است
و عقل به تمام اشیاء از جمیع جهات احاطه و سیطره دارد
... [مشاهده متن کامل]
و برای طی الارض یا هر کاری شبیه به این
شناخت و باور و ارتباط نزدیک با نفس کلیه الهیه و اذن به عقل خواهد بود.
به ادب اگر ، به خاک نظری
طی کنی هر چیز را به پیر خرد ( پیر خرد = علی بن ابی طالب )
دو نفس نزولی و دو نفس صعودی
دو نفس پایین، نامیه نباتیه و حسیه حیوانیه
و دو نفس صعودی ، ناطقه قدسیه و کلیه الهیه
که اصل نفس کلیه الهیه عقل است
و عقل به تمام اشیاء از جمیع جهات احاطه و سیطره دارد
... [مشاهده متن کامل]
و برای طی الارض یا هر کاری شبیه به این
شناخت و باور و ارتباط نزدیک با نفس کلیه الهیه و اذن به عقل خواهد بود.
به ادب اگر ، به خاک نظری
طی کنی هر چیز را به پیر خرد ( پیر خرد = علی بن ابی طالب )
یا حق
طی الارض پرواز با سیمرغ است. سیر در آفاق و انفس.
طی الارض پرواز با سیمرغ است. سیر در آفاق و انفس.
یا حق
طی الارض هم گام شدن با مرشد است.
طی الارض هم گام شدن با مرشد است.
ما با دو واژه سروکار داریم: یکی طی الارض که آنی با یک چشم بر هم زدن صورت میپزیرد دیگری سفر در زمان که زمان در آن صرف میشود.
در هم پیچیدگی فضا و زمان و پیدایش بعدی جدید حرکتی بسوی مقصد نامشخص و نامعلوم بطور غیر ارادی خارج از تمام قوانین فیزیک و عرف
آن پیمایی - آن پیمایش