طه عبدالرحمان، فیلسوف مراکشی و متخصص در حوزه فلسفه، منطق، فلسفه زبان و منطق صوری است. او از مهمترین و پیشروترین فلاسفه مسلمان و عرب قرن بیستم محسوب می شود. او معتقد است مدرنیته میتواند در هر فرهنگی متفاوت باشد و به دنبال ایجاد یک مدرنیته اخلاقی و انسانی مبتنی بر ارزش ها و اصول اسلام است.
... [مشاهده متن کامل]
وی در شهر جدیده تحصیلات ابتدایی خوداش را آغاز کرد. پس از آن برای ادامه تحصیل به شهر دار بیضاء رفت. وی توانست مدرک لیسانس خود را از دانشگاه محمد پنجم در شهر رباط در رشته فلسفه اخذ کند. وی برای ادامه تحصیل عازم دانشگاه سوربن شد و توانست از رساله اش در باب فلسفه زبان دفاع کند. وی همچنین رساله دکتری با عنوان استدلال حجاجی، طبیعی و نمونه های آن نگاشته است و در سال ۱۹۸۵ دومین مدرک دکترای خود را دریافت کرد.
وی دروس منطق و فلسفه زبان را از سال ۱۹۷۰در دانشگاه محمد خامس رباط تدریس کرد تا سال ۲۰۰۵که از آن دانشگاه بازنشست شد. وی عضو جمعیت جهانی تحقیقات استنتاجی - قیاسی و نماینده آن در مراکش است.
وی دو بار موفق به دریافت جایزه کتاب سال مغرب شده است. در سال ۲۰۰۶ نیز موفق به دریافت جایزه آیسیسکو شده است. وی در سال ۲۰۱۴میلادی موفق به دریافت جایزه محمد سادس در زمینه تحقیقات اسلامی شده است.
وی یکی از منتقدان مدرنیته بر اساس نظریات عرفانی و اخلاقی است. طه عبدالرحمن در کتاب «روح مدرنیته؛ مدخلی به تأسیس مدرنیته اسلامی» به نظریه پردازی در باب تجددگرایی اسلامی پرداخته است.
• زبان و فلسفه - رساله ای در باب ساختارهای زبانی برای مطالعه هستی ( به زبان فرانسه ) ، 1979م.
• رساله ای در منطق استنتاج برهانی و طبیعی و مدل های آن ( به زبان فرانسه ) ، 1985.
• منطق و علم نحو ظاهری ، 1985.
• درباره خاستگاه گفتگو وبازسازی الهیات اسلامی، 1987.
• عمل دینی و بازسازی ذهن، 1368.
• تجدید روش در ارزشیابی میراث فرهنگی ، ویرایش دوم، 2001.
• فقه فلسفه: 1 - فلسفه و ترجمه، 1375.
• زبان و تعادل یا ضرب ذهنی، 1998.
• فقه فلسفه: 2 - قول فلسفی، کتاب مفهوم و تفسیر، 1378ش.
• سوال اخلاقی: نقد اخلاقی مدرنیته غربی، 2000.
• گفتگوهایی برای آینده، 2000.
• حق عربی در تفاوتهای فلسفی، 2002.
• حق اسلامی در تفاوتهای فکری، 2005.
• روح مدرنیته. درآمدی بر استقرار مدرنیته اسلامی، 1385.
• مدرنیته و مقاومت، 1386.
• سوال عملی: تحقیق در مورد اصول عملی در اندیشه و علم، 1391.
• روح دین. از محدودیتهای سکولاریسم تا ظرفیتهای اعتبار، 2012.
• گفتگو به عنوان افق فکر، 2013.
• بدبختی سکولاریسم: در نقد جدایی اخلاق از دین، 1393.
• سوال درسی: در افق ایجاد یک الگوی فکری جدید، 2015.
• فقدانهای پسا سکولار: نقد اعتباری خروج از اخلاق، 2016.
• از انسان ابتر تا انسان کوثر، ۱۳۹۵.
• دین حیا. از فقه امانتی تا فقه امانتی. 1 - اصول اعتبار سنجی، بنیاد عرب برای اندیشه و خلاقیت، 1396.
• دین حیا. از فقه امانتی تا فقه امانتی. 2 - چالش های اخلاقی انقلاب رسانه و ارتباطات، بنیاد عرب اندیشه و خلاقیت، 2017.
• دین حیا. از فقه امانتی تا فقه امانتی. 3 - روح الحجاب، بنیاد عربی برای اندیشه و خلاقیت، 1396.
• پرسش از خشونت، بین امانتداری و گفتگو 2017.
• روزنه های ارتباط: رویکرد امانتدارانه به بحرانهای معاصر، 2018. به سه نزاع معاصر می پردازد «نزاع اسلامی اسرائیلی»، «نزاع اسلامی اسلامی» و «نزاع عربی و عربی». سپس نظریه اخلاقی خود را که «نظریه تعهد» مینامد، بیان میکند.
• مفاهیم اخلاقی بین امانتداری و سکولاریسم: 1 - مفاهیم امانتداری، 2020.
• مفاهیم اخلاقی بین امانتداری و سکولاریسم: 2 - مفاهیم سکولار، 2020.
• «تأسیس اعتباری علم مقاصد»، 1391.
• پرسش از زندگینامه فلسفی: تحقیقی در حقیقت اعتباری فلسفه، 2023.

... [مشاهده متن کامل]
وی در شهر جدیده تحصیلات ابتدایی خوداش را آغاز کرد. پس از آن برای ادامه تحصیل به شهر دار بیضاء رفت. وی توانست مدرک لیسانس خود را از دانشگاه محمد پنجم در شهر رباط در رشته فلسفه اخذ کند. وی برای ادامه تحصیل عازم دانشگاه سوربن شد و توانست از رساله اش در باب فلسفه زبان دفاع کند. وی همچنین رساله دکتری با عنوان استدلال حجاجی، طبیعی و نمونه های آن نگاشته است و در سال ۱۹۸۵ دومین مدرک دکترای خود را دریافت کرد.
وی دروس منطق و فلسفه زبان را از سال ۱۹۷۰در دانشگاه محمد خامس رباط تدریس کرد تا سال ۲۰۰۵که از آن دانشگاه بازنشست شد. وی عضو جمعیت جهانی تحقیقات استنتاجی - قیاسی و نماینده آن در مراکش است.
وی دو بار موفق به دریافت جایزه کتاب سال مغرب شده است. در سال ۲۰۰۶ نیز موفق به دریافت جایزه آیسیسکو شده است. وی در سال ۲۰۱۴میلادی موفق به دریافت جایزه محمد سادس در زمینه تحقیقات اسلامی شده است.
وی یکی از منتقدان مدرنیته بر اساس نظریات عرفانی و اخلاقی است. طه عبدالرحمن در کتاب «روح مدرنیته؛ مدخلی به تأسیس مدرنیته اسلامی» به نظریه پردازی در باب تجددگرایی اسلامی پرداخته است.
• زبان و فلسفه - رساله ای در باب ساختارهای زبانی برای مطالعه هستی ( به زبان فرانسه ) ، 1979م.
• رساله ای در منطق استنتاج برهانی و طبیعی و مدل های آن ( به زبان فرانسه ) ، 1985.
• منطق و علم نحو ظاهری ، 1985.
• درباره خاستگاه گفتگو وبازسازی الهیات اسلامی، 1987.
• عمل دینی و بازسازی ذهن، 1368.
• تجدید روش در ارزشیابی میراث فرهنگی ، ویرایش دوم، 2001.
• فقه فلسفه: 1 - فلسفه و ترجمه، 1375.
• زبان و تعادل یا ضرب ذهنی، 1998.
• فقه فلسفه: 2 - قول فلسفی، کتاب مفهوم و تفسیر، 1378ش.
• سوال اخلاقی: نقد اخلاقی مدرنیته غربی، 2000.
• گفتگوهایی برای آینده، 2000.
• حق عربی در تفاوتهای فلسفی، 2002.
• حق اسلامی در تفاوتهای فکری، 2005.
• روح مدرنیته. درآمدی بر استقرار مدرنیته اسلامی، 1385.
• مدرنیته و مقاومت، 1386.
• سوال عملی: تحقیق در مورد اصول عملی در اندیشه و علم، 1391.
• روح دین. از محدودیتهای سکولاریسم تا ظرفیتهای اعتبار، 2012.
• گفتگو به عنوان افق فکر، 2013.
• بدبختی سکولاریسم: در نقد جدایی اخلاق از دین، 1393.
• سوال درسی: در افق ایجاد یک الگوی فکری جدید، 2015.
• فقدانهای پسا سکولار: نقد اعتباری خروج از اخلاق، 2016.
• از انسان ابتر تا انسان کوثر، ۱۳۹۵.
• دین حیا. از فقه امانتی تا فقه امانتی. 1 - اصول اعتبار سنجی، بنیاد عرب برای اندیشه و خلاقیت، 1396.
• دین حیا. از فقه امانتی تا فقه امانتی. 2 - چالش های اخلاقی انقلاب رسانه و ارتباطات، بنیاد عرب اندیشه و خلاقیت، 2017.
• دین حیا. از فقه امانتی تا فقه امانتی. 3 - روح الحجاب، بنیاد عربی برای اندیشه و خلاقیت، 1396.
• پرسش از خشونت، بین امانتداری و گفتگو 2017.
• روزنه های ارتباط: رویکرد امانتدارانه به بحرانهای معاصر، 2018. به سه نزاع معاصر می پردازد «نزاع اسلامی اسرائیلی»، «نزاع اسلامی اسلامی» و «نزاع عربی و عربی». سپس نظریه اخلاقی خود را که «نظریه تعهد» مینامد، بیان میکند.
• مفاهیم اخلاقی بین امانتداری و سکولاریسم: 1 - مفاهیم امانتداری، 2020.
• مفاهیم اخلاقی بین امانتداری و سکولاریسم: 2 - مفاهیم سکولار، 2020.
• «تأسیس اعتباری علم مقاصد»، 1391.
• پرسش از زندگینامه فلسفی: تحقیقی در حقیقت اعتباری فلسفه، 2023.
