طلاق عدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از اقسام طلاق است.
از احکام آن در باب طلاق سخن گفته اند.
معنای اصطلاحی
طلاق عدّی در مقابل طلاق سنّت و عبارت است از اینکه مرد همسرش را طلاق دهد؛ سپس در زمان عدّه به او رجوع و با وی آمیزش کند و دوباره او را طلاق دهد و پس از طلاق به وی رجوع و با وی نزدیکی کند؛ سپس برای سومین بار او را طلاق دهد. مقابل آن طلاق سنّت به معنای اخصّ قرار دارد.
اختلاف نظرات
البته در اینکه طلاق عدّه عبارت است از مجموع سه طلاق به گونه یاد شده، طلاقی که در زمان عدّه، رجوع و سپس آمیزش می شود و پس از آن طلاق دیگری واقع می گردد، یا طلاقی که در زمان عدّه، رجوع و آمیزش صورت می گیرد؛ هر چند بعد از آن طلاقی واقع نشود و یا طلاقی که پس از رجوع و آمیزش واقع می شود، اختلاف است. بنابر قول نخست، هیچ یک از سه طلاق به تنهایی طلاق عدّه به شمار نمی رود. بنابر قول دوم و سوم، طلاق اول و دوم، عدّی خواهد بود و بنابر قول چهارم، طلاق نخست عدّی نخواهد بود؛ زیرا پس از رجوع و آمیزش واقع نشده است؛ بر خلاف طلاق دوم و سوم که عدّی اند.
ایجاد حرمت ابدی
...

پیشنهاد کاربران

طلاق عِدّه یا طلاق عِدّی ( حرمت ابدی )
طلاق عده نوعی طلاق است که از سه طلاق ( دو طلاق رجعی و یک طلاق بائن ) مرکب است و زن بعد از طلاق سوم بدون محلل بر طلاق دهنده حلال نیست؛ و اگر طلاق عدی سه بار تکرار شود زن نه طلاقه شده و برای ابد به طلاق دهنده حرام است و با محلل گرفتن حلال نمی گردد. فقها شرایط این نوع طلاق را در کتاب طلاق بیان نموده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

۱ - شرایط طلاق عدی
در طلاق عده که مرکب از دو طلاق رجعی ( طلاق اول و دوم ) و یک طلاق بائن ( طلاق سوم ) است ( ۱ ) دو شرط لازم و معتبر است:
۱. ۱ - وجود دو رجوع
در طلاق عده باید دو رجوع بین طلاق ها ( بعد از طلاق اول و طلاق دوم ) واقع شده باشد وگرنه به آن طلاق عده گفته نمی شود؛ پس وقوع دو عقد جدید و یا وقوع یک رجوع و یک عقد جدید در بین آن ها، در تحقق طلاق عده کفایت نمی کند.
۱. ۲ - نزدیکی بعد از رجوع
بعد از هر رجوعی، نزدیکی با زن صورت بگیرد. ( ۲ )
۲ - حکم سه طلاق عده ( نه طلاق )
اگر مرد همسرش را نُه طلاق با طلاق عده دهد ابداً حرام می شود؛ به این صورت که او را طلاق ( بار اول ) دهد سپس رجوع نماید، و بعد از رجوع با او نزدیکی کرده و در طهر دیگر او را طلاق ( بار دوم ) دهد سپس با رجوع به وی و نزدیکی، مجدداً او را در طهر دیگر طلاق ( بار سوم ) دهد. سپس زن به سبب ازدواج با مرد دیگر ( محلل ) بر طلاق دهنده حلال شود و مرد با جدایی زن از محلل به واسطه وفات یا طلاق، بعد از اتمام عده، او را عقد کند و به کیفیتی که گذشت او را سه بار طلاق ( طلاق چهارم، پنجم و ششم ) دهد؛ و زن بار دیگر محلل گرفته و از او جدا شده و عده نگه دارد سپس مردی که زن را دومرتبه و در هر مرتبه سه بار طلاق داده است او را عقد کند و سه دفعه به همان ترتیب طلاق ( طلاق هفتم، هشتم و نهم ) دهد. آن زن برای همیشه به آن مرد حرام می شود و اگر زن محلل بگیرد و جدا شود هم به آن مرد حلال نمی شود.
پس برای حرمت ابدی باید سه طلاق عده واقع شود تا نه طلاق تکمیل شود. در این صورت طلاق سوم و ششم و نهم طلاق بائن و بقیه طلاق ها طلاق رجعی|رجعی خواهد بود. ولیکن احوط ( استحبابی ) اجتناب از زنی است که نُه طلاق گرفته است مطلقاً، اگرچه همه آن ها طلاق عدّه نباشند.
منبع :
http://www. imam - khomeini. ir/fa

طلاق عدی عبارتست از طلاقی که پس از آن مرد در ایام عده رجوع کند و با زن نزدیکی نماید.
طلاق عدی طلاقیست که در آن سه بار سه طلاقه شده ونه طلاقه هم گفته میشود
عبارت است از طلاقی که پس از آن, مرد در ایام عده رجوع کند و با زن نزدیکی نماید و سپس در طهر دیگر زن را طلاق دهد
این طلاق از اقسام طلاق رجعی است

بپرس