طلائع
لغت نامه دهخدا
طلائع. [ طَ ءِ ] ( اِخ ) ابن رزیک ( 495 - 556 هَ. ق. )، ملقب به الملک الصالح ابی الغارت. وزیر عصامی و از ملوک شمرده میشود. اصل وی از شیعه امامیه عراق است و با تنگدستی به مصر درآمد و آنجا ترقی کرد به حدی که ولایت منیة بنی خصیب ( از اعمال صعید المصری ) یافت و آنگاه وی را فرصتی دست داد و به قاهره درآمد و به وزارت خلیفه الفائز بنصراﷲ رسید ( 549 هَ.ق. ) و به الملک الصالح فارس المسلمین نصیرالدین موصوف گشت. چون فائز بسال 555 هَ. ق. بمرد و عاضد ولایت یافت دخت طلائع به زنی گرفت و طلائع همچنان در وزارت بماند تا آنگاه که عاضد کشتن وی را دسیستی ساخت تا ازتحکم او برهد. طلائع مردی شجاع و باتدبیر و محتاط و بخشنده و صادق العزیمه و ادب شناس و شاعر بود. او را دیوان شعر و نیز کتابی بنام «الاعتماد فی الرد علی اهل العناد» است. اوقاف نیکو وقف کرد و جامعی نیز به باب زویله بیرون قاهره برپا ساخت و در غزو با فرنگ به دریا و خشکی دست بازنداشت. ( الاعلام زرکلی ج 2 ص 449 ).
فرهنگ فارسی
۱ - جمع طلیعه . ۲ - واحدی نظامی که در پیشاپیش عمده قوی حرکت کند پیشرو لشکر جلو دار طلایه .
جمع طلیعه
پیشنهاد کاربران
لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ ( الطلایع )
طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند، /دعای عرفه /
چرا طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند مگر در طلیعه ها چه چیزی است که می تواند پوشیده باشد؟
در فراز "لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ" ( طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند ) از دعای عرفه، نکته مهمی درباره علم نامحدود الهی و رابطه آن با نیت ها و حرکات اولیه انسان نهفته است. برای درک این عبارت، باید به چند جنبه توجه کرد. اولا، "طلیعه" ( جمع: طلائع ) در لغت به معنای پیشرو، مقدمه، یا نخستین نشانه های یک چیز است. در این عبارت، طلائع می تواند اشاره به نیت های پنهان انسان ( آنچه در قلب می گذرد پیش از عمل ) ، و یا حرکات اولیه و نشانه های ابتدایی یک عمل ( مانند تصمیم های درونی پیش از اجرا ) باشد و یا اشاره به حقایق پنهان در عالم هستی که از چشم دیگران مخفی است. این جمله به ما یادآوری می کند که حتی اندیشه ها و نیات پنهان ما نیز نزد خداوند حاضر است. این موضوع هم ترس از غفلت و هم امید به لطف او را تقویت می کند. اگر بدانیم خدا حتی به "طلائع" ( نیت های اولیه و پنهان از نظر دیگران ) آگاه است، در اعمالمان مراقبت بیشترس خواهیم داشت. طلیعه ها ( نیت ها، حرکات اولیه، یا حقایق پنهان ) به دلیل محدودیت های انسان، معمولاً بر انسانها پوشیده می مانند، ولی خداوند به دلیل علم بی پایان و احاطه اش بر همه چیز، از آنها آگاه است. این عبارت در دعای عرفه هم عظمت خداوند و هم لزوم توجه به باطن اعمال را به ما متذکر می شود.
... [مشاهده متن کامل]
طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند، /دعای عرفه /
چرا طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند مگر در طلیعه ها چه چیزی است که می تواند پوشیده باشد؟
در فراز "لاَ تَخْفَی عَلَیْهِ الطَّلاَئِعُ" ( طلیعه ها بر او پوشیده نمی ماند ) از دعای عرفه، نکته مهمی درباره علم نامحدود الهی و رابطه آن با نیت ها و حرکات اولیه انسان نهفته است. برای درک این عبارت، باید به چند جنبه توجه کرد. اولا، "طلیعه" ( جمع: طلائع ) در لغت به معنای پیشرو، مقدمه، یا نخستین نشانه های یک چیز است. در این عبارت، طلائع می تواند اشاره به نیت های پنهان انسان ( آنچه در قلب می گذرد پیش از عمل ) ، و یا حرکات اولیه و نشانه های ابتدایی یک عمل ( مانند تصمیم های درونی پیش از اجرا ) باشد و یا اشاره به حقایق پنهان در عالم هستی که از چشم دیگران مخفی است. این جمله به ما یادآوری می کند که حتی اندیشه ها و نیات پنهان ما نیز نزد خداوند حاضر است. این موضوع هم ترس از غفلت و هم امید به لطف او را تقویت می کند. اگر بدانیم خدا حتی به "طلائع" ( نیت های اولیه و پنهان از نظر دیگران ) آگاه است، در اعمالمان مراقبت بیشترس خواهیم داشت. طلیعه ها ( نیت ها، حرکات اولیه، یا حقایق پنهان ) به دلیل محدودیت های انسان، معمولاً بر انسانها پوشیده می مانند، ولی خداوند به دلیل علم بی پایان و احاطه اش بر همه چیز، از آنها آگاه است. این عبارت در دعای عرفه هم عظمت خداوند و هم لزوم توجه به باطن اعمال را به ما متذکر می شود.
... [مشاهده متن کامل]