(عنوان فرعی: در شعر و شاعری) مجموعه ای از نقدها و یادداشت های رضا_براهنی در حوزه ی ادبیات. این نقدها و یادداشت ها که اغلب طی سال های 1339 تا 1344 در نشریات ایران چاپ شده بودند نخستین بار در سال 1344 (بی جا- 244 صفحه) و برای بار دوم با مقالات و حجم بیش تری در سال 1347 (نشر کتاب زمان) به صورت کتاب منتشر شدند. براهنی در این کتاب پس از مقدمه ای که شامل مباحثی چون شعر: شعر و اشیاء؛ شکل ذهنی در شعر؛ الهام و کشف؛ تصویر چیست؟؛ خلاقیت، تجربه و مسئولیت شاعرانه؛ فردیت، کلیت و حقیقت جهانی در شعر؛ نوعی روح حماسی در مولوی؛ طلا در مس و مسئولیت و دید فلسفی و هنری می شودضمن مقالاتی به نقد و بررسی اشعار شاعرانی چون نیما_یوشیج، فریدون_توللی، احمد_شاملو، نادر_نادرپور، مهدی اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سیاوش کسرایی، فریدون_مشیری، منوچهر_آتشی، م._آزاد، یدالله_رویایی، سیروس_آتابای، محمدعلی_سپانلو، مفتون_امینی، احمدرضا_احمدی و سهراب_سپهری پرداخته است.
براهنی بعدتر، در ویراست سوم کتاب، مقالاتی را که در فاصله ی زمانی سال های 1344 تا 1367 نوشته به مجموعه ای که پیش از انقلاب اسلامی در 2 جلد منتشر شده اضافه کرده است. طلا در مس در چاپ های بعد از این در واقع کتابی است در سه جلد. در متن فعلی، مقالات چاپ آخر جابه جا شده و تقسیم بندی کتاب نیز همانند قبل در دو بخش "شعر" و "شاعران "صورت گرفته است. یعنی در این کتاب ابتدا بحث های عمومی درباره ی شعر فراهم می آید و در پی آن، مباحثی در باب شاعران.
براهنی درباره ی این کتاب می گوید: طلا در مس با عصر خود، در کنار عصر خود، در میان حرکات و سکنات عصر خود نوشته شده، و به همین دلیل، انگار در ذات و در هستی آن عصر بود که طلا در مس نوشته شد. رشد آن متناسب با رشد آثار شعری عصر خود بوده است. طلا در مس تذکره الشعرا هم نیست، تاریخ زندگی آدم ها، افکار و عقاید را نمی دهد، بلکه به ساختارهای آثار و تفکر آفرینندگان آن ها می پردازد."
پاره ای از مباحث کتاب بدین قرار است: جلد اول: طلا در مس (تحقیقی در تشابهات بین مولوی، سوررئالیسم، رمبو، و فروید)؛ نقد تحلیلی شعر امروز؛ فرم چیست؟؛ ادبیات رسمی و ادبیات غیر رسمی؛ زن و مرد در شعر فارسی؛ ادبیات پدرسالار و ادبیات مادر سالار. جلد دوم: نیما و ماهیت شعر؛ نیما یوشیج و تاریخ؛ نیما یوشیج: چهار رسالت، چهار مسئولیت؛ فروغ فرخزاد: پنج یادداشت پیرامون تولدی_دیگر؛ دنیای شجاع جدید شعر فارسی؛ پاره ای ملاحظات پیرامون شعر اخوان. جلد سوم: در پاسخ دو مقاله ی منوچهر آتشی؛ از صبا تا نیما؛ شاهنامه و شاملو؛ اخوان شاعر بزرگ سرزنش جهان؛ بحران رهبری موسیقی و شعر فارسی؛ بحران رهبری شعر و نام تمام مردگان.
آخرین ویراست این کتاب نخستین بار در سال 1371 توسط خود براهنی و در سال 1380 در 2014 صفحه توسط انتشارات زریاب منتشر شده است.
براهنی بعدتر، در ویراست سوم کتاب، مقالاتی را که در فاصله ی زمانی سال های 1344 تا 1367 نوشته به مجموعه ای که پیش از انقلاب اسلامی در 2 جلد منتشر شده اضافه کرده است. طلا در مس در چاپ های بعد از این در واقع کتابی است در سه جلد. در متن فعلی، مقالات چاپ آخر جابه جا شده و تقسیم بندی کتاب نیز همانند قبل در دو بخش "شعر" و "شاعران "صورت گرفته است. یعنی در این کتاب ابتدا بحث های عمومی درباره ی شعر فراهم می آید و در پی آن، مباحثی در باب شاعران.
براهنی درباره ی این کتاب می گوید: طلا در مس با عصر خود، در کنار عصر خود، در میان حرکات و سکنات عصر خود نوشته شده، و به همین دلیل، انگار در ذات و در هستی آن عصر بود که طلا در مس نوشته شد. رشد آن متناسب با رشد آثار شعری عصر خود بوده است. طلا در مس تذکره الشعرا هم نیست، تاریخ زندگی آدم ها، افکار و عقاید را نمی دهد، بلکه به ساختارهای آثار و تفکر آفرینندگان آن ها می پردازد."
پاره ای از مباحث کتاب بدین قرار است: جلد اول: طلا در مس (تحقیقی در تشابهات بین مولوی، سوررئالیسم، رمبو، و فروید)؛ نقد تحلیلی شعر امروز؛ فرم چیست؟؛ ادبیات رسمی و ادبیات غیر رسمی؛ زن و مرد در شعر فارسی؛ ادبیات پدرسالار و ادبیات مادر سالار. جلد دوم: نیما و ماهیت شعر؛ نیما یوشیج و تاریخ؛ نیما یوشیج: چهار رسالت، چهار مسئولیت؛ فروغ فرخزاد: پنج یادداشت پیرامون تولدی_دیگر؛ دنیای شجاع جدید شعر فارسی؛ پاره ای ملاحظات پیرامون شعر اخوان. جلد سوم: در پاسخ دو مقاله ی منوچهر آتشی؛ از صبا تا نیما؛ شاهنامه و شاملو؛ اخوان شاعر بزرگ سرزنش جهان؛ بحران رهبری موسیقی و شعر فارسی؛ بحران رهبری شعر و نام تمام مردگان.
آخرین ویراست این کتاب نخستین بار در سال 1371 توسط خود براهنی و در سال 1380 در 2014 صفحه توسط انتشارات زریاب منتشر شده است.
wikijoo: طلا_در_مس