چیدمان وسایل نقلیه موتوری اغلب با موقعیت موتور و چرخ های محرک مشخص می شود.
طرح بندی را تقریباً می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: چرخ جلو محرک، چرخ عقب محرک و چهار چرخ محرک.
طرح موتور جلو و چرخ جلو ( با اختصار طرح FF ) هم موتور احتراق داخلی و هم چرخ های محرک را در جلوی خودرو قرار می دهد. این متداول ترین طرح برای خودروها از اواخر قرن بیستم است. [ ۱] [ ۲]
بعضی از اتومبیل های اولیه چرخ جلو از دهه ۱۹۳۰ دارای موتور قرار گرفته در وسط ماشین بودند.
طرح موتور عقب، چرخ دیفرانسیل جلو، چیدمانی است که در آن موتور بین یا پشت چرخ های عقب قرار دارد و چرخ های جلو را از طریق یک میل گاردان به حرکت درمی آورد. این طرح فقط در نمونه های اولیه و اتومبیل های مفهومی استفاده شده است.
طرح موتور جلو و چرخ عقب ( که به اختصار طرح FR می آید ) طرحی است که موتور در جلوی خودرو قرار دارد و چرخ های محرک در عقب قرار دارند. [ ۳] این طرح سنتی چیدمان خودرو در قرن بیستم بود و همچنان متداول ترین طرح برای وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب است. [ ۴]
طرح موتور میانی و چرخ عقب ( به اختصار طرح MR ) طرحی است که چرخ های عقب توسط موتوری که درست در جلوی چرخ ها قرار دارد به حرکت در می آید. برخلاف طرح RR موتور عقب، مرکز جرم موتور در جلوی محور عقب قرار دارد. این طرح به طور معمول برای لحظه کم اینرسی و توزیع وزن نسبتاً مطلوب آن انتخاب می شود.
طرح موتور عقب و چرخ عقب ( که به اختصار طرح RR گفته می شود ) موتور و چرخ های محرک را در عقب خودرو قرار می دهد. برخلاف طرح MR، مرکز جرم موتور بین محور عقب و سپر عقب قرار دارد. این طرح در اتوبوس های امروزی رایج است. پورشه ۹۱۱ از سال ۱۹۶۳ به دلیل استفاده مداوم از طرح RR مشهور است.
به پیشرانه هایی که می توان نیرو را به هر چهار چرخ ارسال کرد، چهار چرخ محرک ( 4WD ) یا تمام چرخ متحرک ( AWD ) گفته می شود. [ ۵]
چیدمان پیشرانه و چهار چرخ محرک ( که به اختصار چیدمان F4 نامیده می شود ) موتور را در جلوی خودرو قرار می دهد و چهار چرخ را به حرکت درمی آورد. این طرح به طور معمول برای کنترل بهتر در بسیاری از سطوح انتخاب می شود. این طرح در خودروهای مسابقات رالی و همچنین رانندگی خارج از جاده مناسب است.
طرح موتور وسط چهار چرخ متحرک ( به اختصار طرح M4 ) موتور را در وسط خودرو، بین هر دو محور قرار می دهد و موتور هر چهار چرخ جاده را به حرکت درمی آورد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطرح بندی را تقریباً می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: چرخ جلو محرک، چرخ عقب محرک و چهار چرخ محرک.
طرح موتور جلو و چرخ جلو ( با اختصار طرح FF ) هم موتور احتراق داخلی و هم چرخ های محرک را در جلوی خودرو قرار می دهد. این متداول ترین طرح برای خودروها از اواخر قرن بیستم است. [ ۱] [ ۲]
بعضی از اتومبیل های اولیه چرخ جلو از دهه ۱۹۳۰ دارای موتور قرار گرفته در وسط ماشین بودند.
طرح موتور عقب، چرخ دیفرانسیل جلو، چیدمانی است که در آن موتور بین یا پشت چرخ های عقب قرار دارد و چرخ های جلو را از طریق یک میل گاردان به حرکت درمی آورد. این طرح فقط در نمونه های اولیه و اتومبیل های مفهومی استفاده شده است.
طرح موتور جلو و چرخ عقب ( که به اختصار طرح FR می آید ) طرحی است که موتور در جلوی خودرو قرار دارد و چرخ های محرک در عقب قرار دارند. [ ۳] این طرح سنتی چیدمان خودرو در قرن بیستم بود و همچنان متداول ترین طرح برای وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب است. [ ۴]
طرح موتور میانی و چرخ عقب ( به اختصار طرح MR ) طرحی است که چرخ های عقب توسط موتوری که درست در جلوی چرخ ها قرار دارد به حرکت در می آید. برخلاف طرح RR موتور عقب، مرکز جرم موتور در جلوی محور عقب قرار دارد. این طرح به طور معمول برای لحظه کم اینرسی و توزیع وزن نسبتاً مطلوب آن انتخاب می شود.
طرح موتور عقب و چرخ عقب ( که به اختصار طرح RR گفته می شود ) موتور و چرخ های محرک را در عقب خودرو قرار می دهد. برخلاف طرح MR، مرکز جرم موتور بین محور عقب و سپر عقب قرار دارد. این طرح در اتوبوس های امروزی رایج است. پورشه ۹۱۱ از سال ۱۹۶۳ به دلیل استفاده مداوم از طرح RR مشهور است.
به پیشرانه هایی که می توان نیرو را به هر چهار چرخ ارسال کرد، چهار چرخ محرک ( 4WD ) یا تمام چرخ متحرک ( AWD ) گفته می شود. [ ۵]
چیدمان پیشرانه و چهار چرخ محرک ( که به اختصار چیدمان F4 نامیده می شود ) موتور را در جلوی خودرو قرار می دهد و چهار چرخ را به حرکت درمی آورد. این طرح به طور معمول برای کنترل بهتر در بسیاری از سطوح انتخاب می شود. این طرح در خودروهای مسابقات رالی و همچنین رانندگی خارج از جاده مناسب است.
طرح موتور وسط چهار چرخ متحرک ( به اختصار طرح M4 ) موتور را در وسط خودرو، بین هر دو محور قرار می دهد و موتور هر چهار چرخ جاده را به حرکت درمی آورد.
wiki: طرح بندی خودروها