طبقه بندی بلوم

دانشنامه عمومی

طبقه بندی بلوم ( به انگلیسی: Bloom's taxonomy ) مجموعه ای از سه مدل هرمی است که برای طبقه بندی اهداف آموزشی به سطوح پیچیدگی و ویژگی استفاده می شود. این سه فهرست، اهداف یادگیری را در حوزه های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی پوشش می دهند. فهرست حوزه شناختی کانون اصلی اکثر آموزش های سنتی بوده است و اغلب برای ساختار اهداف یادگیری برنامه درسی، ارزیابی ها و فعالیت ها استفاده می شود.
این مدل ها به افتخار بنجامین بلوم، که ریاست کمیته مربیانی را که طبقه بندی را طراحی کردند، نام گذاری شدند. او همچنین جلد نخست متن استاندارد، طبقه بندی اهداف آموزشی: رده بندی اهداف آموزشی را ویرایش کرد. [ ۱]
عکس طبقه بندی بلومعکس طبقه بندی بلوم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

طبقه بندی بلومBlooms taxonomy
:[ اصطلاح علوم تربیتی]یکی از معروفترین طبقه بندی اهداف آموزشی به وسیله بنیامین بلوم ( Benjamin, Bloom ) و همکاران اوست. در این طبقه بندی اهداف آموزشی در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی قرار می گیرند.
...
[مشاهده متن کامل]

که محتوای مربوط به آنها عمدتاً جنبه نظری داشته و یادگیری آنها مستلزم فعالیتهای صرف ذهنی و عقلانی است نظیر محتواهای مربوط به دروس ریاضی، تاریخ، ادبیات و نظایر آنها . حیطه عاطفی مربوط به اهدافی می شود که محتوای مربوط به آنها جنبه ایجاد و یا تغییر نگرش، طرز فکر و به طور کلی ارزشها را دارد نظیر درس مربوط به بینش دینی، اخلاق و قسمت های عمده ای به بینش دینی ، اخلاق و قسمت های عمده ای از دانش اجتماعی و سرانجام محتوای مربوط به حیطه روانی - حرکتی اختصاص به آموزش مهارتها را پیدا می کند.