[ویکی فقه] صورت مغالطه، به معنای نوعِ استدلال به کار رفته در صناعت مغالطه به حسب صورت است.
مغالطه همانند سایر صناعات خمس، ماده و صورتی دارد و از آنجا که مغالطه به مشاغبه و سفسطه منقسم می شود صورت مغالطه نیز بر دو قسم است: صورت مشاغبه و صورت سفسطه. «جزء مادی سفسطه» را قضایای مشبهات به یقینیات و وهمیات تشکیل می دهند و جزء مادی مشاغبه از قضایای مشبهات به مشهورات تالیف می یابد. «صورت سفسطه یا همان جزء صوری سفسطه» فقط به شکل قیاس است، زیرا سفسطه نمونه بدلی برهان است و در برهان فقط از قیاس استفاده می شود. و صورت مشاغبه یا همان جزء صوری مشاغبه می تواند هر یک از قیاس، استقرا و تمثیل باشد، زیرا مشاغبه، نمونه بدلی جدل است و جدل از هر سه قسم مذکور استفاده می شود.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• صلیبا، جمیل، فرهنگ فلسفی.
۱. ↑ ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۳، ص۴۴.۲. ↑ صلیبا، جمیل، فرهنگ فلسفی، ص۴۲۸.
...
مغالطه همانند سایر صناعات خمس، ماده و صورتی دارد و از آنجا که مغالطه به مشاغبه و سفسطه منقسم می شود صورت مغالطه نیز بر دو قسم است: صورت مشاغبه و صورت سفسطه. «جزء مادی سفسطه» را قضایای مشبهات به یقینیات و وهمیات تشکیل می دهند و جزء مادی مشاغبه از قضایای مشبهات به مشهورات تالیف می یابد. «صورت سفسطه یا همان جزء صوری سفسطه» فقط به شکل قیاس است، زیرا سفسطه نمونه بدلی برهان است و در برهان فقط از قیاس استفاده می شود. و صورت مشاغبه یا همان جزء صوری مشاغبه می تواند هر یک از قیاس، استقرا و تمثیل باشد، زیرا مشاغبه، نمونه بدلی جدل است و جدل از هر سه قسم مذکور استفاده می شود.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• صلیبا، جمیل، فرهنگ فلسفی.
۱. ↑ ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۳، ص۴۴.۲. ↑ صلیبا، جمیل، فرهنگ فلسفی، ص۴۲۸.
...
wikifeqh: صورت_مغالطه