صَنوع، یعقوب (قاهره ۱۸۳۹ـ پاریس ۱۹۱۲)
روزنامه نگار، نمایش نامه نویس و سخنران یهودی مصری. نام مستعارش ابونَظّاره (عینکی) است. در ایتالیا و مدارس هنر و پلی تکنیک فرانسوی قاهره به تحصیل پرداخت و تئاتر ملی مصر را در ۱۸۷۰ تأسیس کرد. صنوع مولیر مصر لقب گرفته است. نمایش نامه هایی هجوآمیز علیه دولت و خدیو مصر نگاشت. شخصیت های نمایش نامه های او از طبقات میانی اجتماع اند. مقامات مصر آثارش را براندازانه تلقی، و تئاترش را در ۱۸۷۲ تعطیل کردند. وی به انتشار جرایدی به عربی و فرانسه پرداخت و در مجلۀ فکاهی ابونَظّاره زرقاء (۱۸۷۱ـ۱۸۷۸) نایب السلطنه را به تمسخر گرفت. از این رو به پاریس تبعید شد و کار خود را در آن جا ادامه داد. نشریات او که از حاکمان وقت، خدیو اسماعیل و خدیو توفیق به شدت انتقاد می کرد، به مصر قاچاق می شد. خدیو عباس دوم او را عفو کرد، اما وی تا آزادی کامل مصر حاضر به بازگشت نبود. پایه گذار تئاتر سیاسی ـ هجوآمیز مصر است و آثاری از شعر، داستان کوتاه، سفرنامه و سخنرانی از او باقی مانده است.
روزنامه نگار، نمایش نامه نویس و سخنران یهودی مصری. نام مستعارش ابونَظّاره (عینکی) است. در ایتالیا و مدارس هنر و پلی تکنیک فرانسوی قاهره به تحصیل پرداخت و تئاتر ملی مصر را در ۱۸۷۰ تأسیس کرد. صنوع مولیر مصر لقب گرفته است. نمایش نامه هایی هجوآمیز علیه دولت و خدیو مصر نگاشت. شخصیت های نمایش نامه های او از طبقات میانی اجتماع اند. مقامات مصر آثارش را براندازانه تلقی، و تئاترش را در ۱۸۷۲ تعطیل کردند. وی به انتشار جرایدی به عربی و فرانسه پرداخت و در مجلۀ فکاهی ابونَظّاره زرقاء (۱۸۷۱ـ۱۸۷۸) نایب السلطنه را به تمسخر گرفت. از این رو به پاریس تبعید شد و کار خود را در آن جا ادامه داد. نشریات او که از حاکمان وقت، خدیو اسماعیل و خدیو توفیق به شدت انتقاد می کرد، به مصر قاچاق می شد. خدیو عباس دوم او را عفو کرد، اما وی تا آزادی کامل مصر حاضر به بازگشت نبود. پایه گذار تئاتر سیاسی ـ هجوآمیز مصر است و آثاری از شعر، داستان کوتاه، سفرنامه و سخنرانی از او باقی مانده است.
wikijoo: صنوع،_یعقوب_(قاهره_۱۸۳۹ـ_پاریس_۱۹۱۲)