صنعت خودروسازی ایران

پیشنهاد کاربران

صنعت خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگ ترین صنعت در ایران است. هم اکنون ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری ( در سال ۲۰۰۹ ) ۱۸مین خودروساز جهان و بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه است. در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم جهان را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. اما در چند سال گذشته انتقادات فراوانی به کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی وارد شده است.
...
[مشاهده متن کامل]

در سال ۲۰۰۱ میلادی، ۱۳ شرکت دولتی و خصوصی در ایران وجود داشت که در میان آن ها ایران خودرو و سایپا صاحب ۹۴٪ از کل تولیدات بومی بودند. شرکت ایران خودرو در سال ۲۰۰۱ با تولید پیکان، ۶۱٪ بازار و سایپا در همان سال ۳۳٪ بازار خودروی ایران را به خودشان اختصاص داده بود.
تولیدات خودروی ایران در چند گونه خودروی مختلف موجود می باشد: خودروهای مسافری، چهار چرخ محرک، ون، کامیون ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها و وانت ها. در ایران حدود ۵۰۰٬۰۰۰ نفر ( تقریباً ۲٫۳٪ تمامی نیروی کار ) به طور مستقیم در صنعت خودروسازی و بسیاری دیگر در صنایع مرتبط کار با این صنعت کار می کنند. تقریباً ۷۵٪ کل تولیدات خودروی کشور را خودروهای مسافری و ۱۵٪ آن را خودروهای وانت دربر می گیرند.
پیش از آغاز طرح هدفمندی یارانه ها، صنعت نساجی بزرگ ترین صنعت ایران پس از صنعت نفت بود که در جایگاه ده کشور برتر جهان قرار داشت اما پس از نابودی صنایع نساجی ایران در اثر هدفمندی یارانه ها و عدم نوسازی ماشین آلات؛ ایران در این صنعت به جایگاه شصتم جهانی نزول کرد و نساجی جایگاه دوم را به صنعت خودروسازی داد.
اولین شرکت تولیدکننده خودرو که فیات ایران بود در سال ۱۳۳۲ تأسیس شد ولی تولید اولین محصولات این شرکت که فیات ۱۱۰۰ نام داشت در سال ۱۳۳۹ انجام شد و عملاً شرکت جیپ ایران ( پارس خودرو ) که در سال ۱۳۳۶ تأسیس شده بود در سال ۱۳۳۸ اولین خودروی تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه ای بود تولید کرد. در سال بعد اولین فیات های ایرانی تولید شدند. در سال ۱۳۳۸ شرکت تولید خودروی ایران ( مرتب خودرو ) تأسیس شد. این شرکت هم در سال ۱۳۴۲ اولین محصولات خود را که انواع مدل های لندروور بود تولید می کرد. در سال ۱۳۴۱ ایران ناسیونال ( ایران خودرو ) تأسیس و در سال ۱۳۴۵ اولین خودروی همه گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد. در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودروهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ دستگاه تجاوز نمی کرد. این روند همچنان ادامه داشت تا سال ۵۱ حدود ۱۲۰ هزار دستگاه پیکان ساخت ایران در خیابان های تهران و دیگر شهرستان ها تردد می کردند. این تعداد در سال ۵۷ و پیش از انقلاب اسلامی با رشد نسبتاً زیادی به بیش از ۴۳۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ رسید.

صنعت خودروسازی ایرانصنعت خودروسازی ایرانصنعت خودروسازی ایرانصنعت خودروسازی ایرانصنعت خودروسازی ایرانصنعت خودروسازی ایران
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/صنعت_خودروسازی_ایران

بپرس