صلو
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی ﭐصْلَوْهَا: در آن داخل شوید - در مسیرش قرار گیرید(اصل کلمه صلو به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
معنی صَالِ: دنباله رو - پیرو (کلمه صالی از ماده صلو اشتقاق یافته که به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
معنی صَالُواْ: دنباله روی کردند- در پی ... رفتند (کلمه صالی از ماده صلو اشتقاق یافته که به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود. )
معنی صَلُّوهُ: اورا داخل کنید - اورا در مسیر جهنم قرار دهید(اصل کلمه صلو به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
معنی صِلِیّاً: واردشدن - در مسیر قرار گرفتن (اصل کلمه صلو به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
تکرار در قرآن: ۹۸(بار)
توجّه و انعطاف. در المیزان ذیل آیه 43 سوره احزاب فرموده: معنی جامع صلوة چنانکه از فرموده: معنی جامع صلوة چنانکه از موارد استعمال آن بدست میآید انعطاف است، به اختلاف نسبت متفاوت میشود لذا گفتهاند: آن از خدا رحمت و از ملائکه استغفار و از مردم دعا است. این سخن چنانکه فرموده جامع تمام معانی و در همه موارد جاری است. بهتر است که صلوة ملائکه و مردم هر دو به معنی دعا باشد که میان آن دو فرقی نیست. آنچه که گفتهاند: صلوة در لغت به معنی دعاستو فقط صلوة بنده رادر نظر گرفتهاند حالآن که صلوة به خدا و ملک نیز نسبت داده نی شود. در مجمع فرموده: آن در لغت به معنی دعا است راغب گوید: بیشتر اهل لغت گفتهاند: آن به معغنی دعا و تبریک و تمجید است «صَلَیْتُ عَلَیْهِ» یعنی بر او دعا کردم و او تزکیه نمودم. و در ذیل آیه 3 بقره و در مفردات و نهایه از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم نقل شده «اِذا دُعِیَ اَحَدُکُمْ اِلی طِعامٍ فَلْیُجِبْ وَ اِنْ کانَ صائِماً فَلْیُصَلِّ» یعنی: چون یکی از شما به طعامی دعوت شد اجابت کند و اگر روزه دار باشد از برای دعوت کننده دعا نماید. در قرآن مجید گاهی به معنی دعا آمده مثل . از اموالشان زکوة بگیر. تو آنها را بدان وسیله پاک و پاکیزه میکنی و وقت زکوةگرفتن بر آنها دعا کن که دعای تو برای آنها آرامش است. . صَلَوات به معنی دعاها عطف است بر «ما یُنْفِقُ» یعنی: انفاق خویش و دعاهای رسول خدا را مایه تقرب به خدا میداند. . صلوة در این آیه به معنی توجه و اهمیّت است یعنی خدا آن است که او و فرشتگانش به شما اهمیّت میدهد و توجه میکند ذیل آیه روشن میکند این توجّه همان رحمت خداست «وَ کانَ بِالْمُؤمِنینَ رَحیماً». * . ممکن است صلوات به معنی توجّه و تزکیه و رحمت به معنی نعمت باشد یعنی: برای صابران از خدایشان توجّه و تزکیه و نعمت هست. و شاید چنانکه در جوامع الجامع فرموده: برای ادامه نعمت باشد یعنی برای آنها رحمت از پر رحمت است مثل ، ، در آیه . که پرندگان را نیز شامل است ظاهراً غرض توجه و رو کردن به خدا است. . یعنی خدا و فرشتگان بر پیغمبر صلوات میفرستند و او راثنا میگویند و تعظیمش میکنند، یا خدا بر او رحمت میکند و ملائکه دعا و استغفار. ای اهل ایمان شما هم بر او صلوات بفرستید و از خدا رحمت بخواهید و سلام کنید. آیه حاکیاز آن است که مؤمنان لازم است در این کار خدا و ملائکه پیروی کنند. در روایات شیعه و اهل سنت مستفیضاً وارد است که طریق صلوات برآن حضرت آن است که بگوئیم: «اِللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ. باید آل و اهل بیت را در صلوات از آن آن حضرت جدا نکرد و گرنه صلوات ابتر خواهد بود. روایات شیعه که معلوم است و راجع به روایات شیعه که معلوم است و راجع به روایات اهل سنت برای نمونه رجوع شود به صواعق محرقه ابن حجر ذیل آیه دوم از آیات اهل بیت، صحیح مسلم جلد اول کتاب صلوة بابُ: اَلصَّلوة عَلَی النَّبِیِّ بَعْدَ التَشَهُّد، سنن ترمذی ابواب الصلوة باب 341 ما جاءَ فی صِفَةِ الصَّلوةِ عَلَی النَّبیِّ، سنن ابی داود کتاب الصلوة علی النبی بعد التشهّد. صلوة اسلام صلوة اسلام همان عبادت بزرگی است که در رأس عبادات قرار گرفته و از ارکان دین و تارک آن در ردیف کافر است. در وجه تسمیه آن گفتهاند: چون قسمتی از آن دعا است از باب تسمیه کل باسم جزة این عمل را صلوة گفتهاند. به عقیده نگارنده احتیاجی به این سخن نیست بلکه معنای اصلی در آن ملحوظ است که در صلوة توجّه و انعطافی است از بنده به خدا همانطور که از خدا به بنده. و آن در واقع یاد آوری مخصوص خدا و رو کردن به سوی خدای عزّوجلّ است با کیفیّتی که شرع بیان داشته. مهمترین کار بنده دو چیز است یکی توجّه به خدا، دیگری انفاق در راه خدا و لذا مکرّر در قرآن عظیم میخوانیم: ، . نماز شخص را از فحشاء و منکر تهی میکند (عنکبوت:45) . هیچ دین و شریعتی بدون نماز نبوده گرچه در کیفیّت آن با هم اختلاف داشتهاند. درباره بنی اسرائیل هست که خدا به موسی وحی فرمود:. خانههای خویش را مقابل هم قرار بدهید و نماز بخوانید. در هم قرار بدهید و نماز بخوانید. در خصوص ابراهیم علیه السلام آمده: . راجع به حضرت عیسی علیه السلام و شریعت او فرموده: . در حالات اسمعیل صادق الوعد هست: . راجع به انبیاء سلف فرموده: . لقمان به پسرش میفرمود: . قوم شعیب به وی میگفتند: . خطاب به مؤمنین فرموده . خاتمه در خاتمه این بحث باید دانست که به معاد یهود صلوات گویند که در آیه . آمده است و در «بیع» گذشت در مجمع فرمود: اصل آن صلوه است (بر وزن عروه) در تعریب صلوة شده. در اقرب الموارد گوید: اصل آن در عبری صلوتا است. امام صادق علیه السلام صلوات را به ضمّ صاد و و لام خواندهاند به معنی حصون و بناهای مرتفع.
معنی صَالِ: دنباله رو - پیرو (کلمه صالی از ماده صلو اشتقاق یافته که به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
معنی صَالُواْ: دنباله روی کردند- در پی ... رفتند (کلمه صالی از ماده صلو اشتقاق یافته که به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود. )
معنی صَلُّوهُ: اورا داخل کنید - اورا در مسیر جهنم قرار دهید(اصل کلمه صلو به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
معنی صِلِیّاً: واردشدن - در مسیر قرار گرفتن (اصل کلمه صلو به معنای پیروی است ، و صالی جحیم به معنای دنبالهرو جهنم است ، به طوری که هر جا راه جهنم را سراغ داشته باشد به آنجا برود و عمل دوزخیان را مرتکب شود)
تکرار در قرآن: ۹۸(بار)
توجّه و انعطاف. در المیزان ذیل آیه 43 سوره احزاب فرموده: معنی جامع صلوة چنانکه از فرموده: معنی جامع صلوة چنانکه از موارد استعمال آن بدست میآید انعطاف است، به اختلاف نسبت متفاوت میشود لذا گفتهاند: آن از خدا رحمت و از ملائکه استغفار و از مردم دعا است. این سخن چنانکه فرموده جامع تمام معانی و در همه موارد جاری است. بهتر است که صلوة ملائکه و مردم هر دو به معنی دعا باشد که میان آن دو فرقی نیست. آنچه که گفتهاند: صلوة در لغت به معنی دعاستو فقط صلوة بنده رادر نظر گرفتهاند حالآن که صلوة به خدا و ملک نیز نسبت داده نی شود. در مجمع فرموده: آن در لغت به معنی دعا است راغب گوید: بیشتر اهل لغت گفتهاند: آن به معغنی دعا و تبریک و تمجید است «صَلَیْتُ عَلَیْهِ» یعنی بر او دعا کردم و او تزکیه نمودم. و در ذیل آیه 3 بقره و در مفردات و نهایه از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم نقل شده «اِذا دُعِیَ اَحَدُکُمْ اِلی طِعامٍ فَلْیُجِبْ وَ اِنْ کانَ صائِماً فَلْیُصَلِّ» یعنی: چون یکی از شما به طعامی دعوت شد اجابت کند و اگر روزه دار باشد از برای دعوت کننده دعا نماید. در قرآن مجید گاهی به معنی دعا آمده مثل . از اموالشان زکوة بگیر. تو آنها را بدان وسیله پاک و پاکیزه میکنی و وقت زکوةگرفتن بر آنها دعا کن که دعای تو برای آنها آرامش است. . صَلَوات به معنی دعاها عطف است بر «ما یُنْفِقُ» یعنی: انفاق خویش و دعاهای رسول خدا را مایه تقرب به خدا میداند. . صلوة در این آیه به معنی توجه و اهمیّت است یعنی خدا آن است که او و فرشتگانش به شما اهمیّت میدهد و توجه میکند ذیل آیه روشن میکند این توجّه همان رحمت خداست «وَ کانَ بِالْمُؤمِنینَ رَحیماً». * . ممکن است صلوات به معنی توجّه و تزکیه و رحمت به معنی نعمت باشد یعنی: برای صابران از خدایشان توجّه و تزکیه و نعمت هست. و شاید چنانکه در جوامع الجامع فرموده: برای ادامه نعمت باشد یعنی برای آنها رحمت از پر رحمت است مثل ، ، در آیه . که پرندگان را نیز شامل است ظاهراً غرض توجه و رو کردن به خدا است. . یعنی خدا و فرشتگان بر پیغمبر صلوات میفرستند و او راثنا میگویند و تعظیمش میکنند، یا خدا بر او رحمت میکند و ملائکه دعا و استغفار. ای اهل ایمان شما هم بر او صلوات بفرستید و از خدا رحمت بخواهید و سلام کنید. آیه حاکیاز آن است که مؤمنان لازم است در این کار خدا و ملائکه پیروی کنند. در روایات شیعه و اهل سنت مستفیضاً وارد است که طریق صلوات برآن حضرت آن است که بگوئیم: «اِللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّدٍ. باید آل و اهل بیت را در صلوات از آن آن حضرت جدا نکرد و گرنه صلوات ابتر خواهد بود. روایات شیعه که معلوم است و راجع به روایات شیعه که معلوم است و راجع به روایات اهل سنت برای نمونه رجوع شود به صواعق محرقه ابن حجر ذیل آیه دوم از آیات اهل بیت، صحیح مسلم جلد اول کتاب صلوة بابُ: اَلصَّلوة عَلَی النَّبِیِّ بَعْدَ التَشَهُّد، سنن ترمذی ابواب الصلوة باب 341 ما جاءَ فی صِفَةِ الصَّلوةِ عَلَی النَّبیِّ، سنن ابی داود کتاب الصلوة علی النبی بعد التشهّد. صلوة اسلام صلوة اسلام همان عبادت بزرگی است که در رأس عبادات قرار گرفته و از ارکان دین و تارک آن در ردیف کافر است. در وجه تسمیه آن گفتهاند: چون قسمتی از آن دعا است از باب تسمیه کل باسم جزة این عمل را صلوة گفتهاند. به عقیده نگارنده احتیاجی به این سخن نیست بلکه معنای اصلی در آن ملحوظ است که در صلوة توجّه و انعطافی است از بنده به خدا همانطور که از خدا به بنده. و آن در واقع یاد آوری مخصوص خدا و رو کردن به سوی خدای عزّوجلّ است با کیفیّتی که شرع بیان داشته. مهمترین کار بنده دو چیز است یکی توجّه به خدا، دیگری انفاق در راه خدا و لذا مکرّر در قرآن عظیم میخوانیم: ، . نماز شخص را از فحشاء و منکر تهی میکند (عنکبوت:45) . هیچ دین و شریعتی بدون نماز نبوده گرچه در کیفیّت آن با هم اختلاف داشتهاند. درباره بنی اسرائیل هست که خدا به موسی وحی فرمود:. خانههای خویش را مقابل هم قرار بدهید و نماز بخوانید. در هم قرار بدهید و نماز بخوانید. در خصوص ابراهیم علیه السلام آمده: . راجع به حضرت عیسی علیه السلام و شریعت او فرموده: . در حالات اسمعیل صادق الوعد هست: . راجع به انبیاء سلف فرموده: . لقمان به پسرش میفرمود: . قوم شعیب به وی میگفتند: . خطاب به مؤمنین فرموده . خاتمه در خاتمه این بحث باید دانست که به معاد یهود صلوات گویند که در آیه . آمده است و در «بیع» گذشت در مجمع فرمود: اصل آن صلوه است (بر وزن عروه) در تعریب صلوة شده. در اقرب الموارد گوید: اصل آن در عبری صلوتا است. امام صادق علیه السلام صلوات را به ضمّ صاد و و لام خواندهاند به معنی حصون و بناهای مرتفع.
wikialkb: ریشه_صلو
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید