صفی سبزواری، علی (سبزوار ۸۶۷ـ هرات ۹۳۹ق)
دانشمند دینی، صوفی و شاعر ایرانی. در هرات برآمد و نزد پدرش، کمال الدین حسین واعظ کاشفی، و عبدالرحمان جامی و رضی الدین عبدالغفور لاری شاگردی کرد. از جوانی به تصوّف و عرفان گرایید و از مریدان عبیدالله احرار، از مشایخ نقشبندیه، بود. پس از پیمودن مراحل تحصیل و کسب کمالات جانشین پدرش در کار وعظ و خطابه شد. پس از آخرین یورش عبیدالله خان ازبک به هرات، به غرچستان رفت، اما دیری نپایید که طهماسب اول صفوی این ناحیه را گشود و او به ناچار به هرات بازگشت. به طریقۀ نقشبندیه منسوب بود، با این همه از برخی آثار او برمی آید که باطناً شیعی مذهب بوده است. گذشته از دانش های دینی و تصوف، در جفر، حروف و علم اعداد و علوم غریبه نیز دست داشت. شعر نیز می سرود. از آثارش: رشحات عین الحیات در ذکر مشایخ نقشبندی (تهران، ۱۳۵۶ش)؛ لطائف الطوائف در قصص و حکایات مختلف (تهران، ۱۳۳۶ش)؛ کشف الاسرار در سحر و جادو و طلسم که تهذیبی از اسرار قاسمی نوشتۀ پدرش است (بمبئی، ۱۳۲۸ق)؛ منظومۀ محمود و ایاز؛ حرزالامان من فتن الزمان در خواص آیات و حروف مقطعۀ قرآن؛ مخارج حروف؛ انیس العارفین.
دانشمند دینی، صوفی و شاعر ایرانی. در هرات برآمد و نزد پدرش، کمال الدین حسین واعظ کاشفی، و عبدالرحمان جامی و رضی الدین عبدالغفور لاری شاگردی کرد. از جوانی به تصوّف و عرفان گرایید و از مریدان عبیدالله احرار، از مشایخ نقشبندیه، بود. پس از پیمودن مراحل تحصیل و کسب کمالات جانشین پدرش در کار وعظ و خطابه شد. پس از آخرین یورش عبیدالله خان ازبک به هرات، به غرچستان رفت، اما دیری نپایید که طهماسب اول صفوی این ناحیه را گشود و او به ناچار به هرات بازگشت. به طریقۀ نقشبندیه منسوب بود، با این همه از برخی آثار او برمی آید که باطناً شیعی مذهب بوده است. گذشته از دانش های دینی و تصوف، در جفر، حروف و علم اعداد و علوم غریبه نیز دست داشت. شعر نیز می سرود. از آثارش: رشحات عین الحیات در ذکر مشایخ نقشبندی (تهران، ۱۳۵۶ش)؛ لطائف الطوائف در قصص و حکایات مختلف (تهران، ۱۳۳۶ش)؛ کشف الاسرار در سحر و جادو و طلسم که تهذیبی از اسرار قاسمی نوشتۀ پدرش است (بمبئی، ۱۳۲۸ق)؛ منظومۀ محمود و ایاز؛ حرزالامان من فتن الزمان در خواص آیات و حروف مقطعۀ قرآن؛ مخارج حروف؛ انیس العارفین.