صحیح مسلم

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] مسلم بن حجاج نیشابوری از محدثین بزرگ اهل سنت و مؤلف دومین کتاب مهم حدیثی آنان است. او در سال 206 هجری زاده شد و تحصیلات خود را در نیشابور به پایان برد. سپس به حوزه های علمی دیگر هم مسافرت کرد و از اساتید مختلف کسب حدیث نمود. او در نهایت به شاگردی بخاری پرداخت، اگرچه در کتاب خود هیچ حدیثی از بخاری نقل نکرده است. مسلم در سال 261 هجری در نیشابور فوت نمود.
صحیح مسلم نیز همانند صحیح بخاری به جمع احادیث صحیح-به نظر مؤلف- پرداخته است. کتابی «جامع» است که حدودا تمامی ابواب لازم را داراست. شروط مسلم در صحت حدیث نیز همانند بخاری است و تنها علم به ملاقات استاد و شاگرد را لازم نمی داند.
حدود 7000 حدیث دارد که احادیث غیر مکرر آن نزدیک به 3000 حدیث است.
او احادیث مشابه متنی و متفاوت سندی را در کنار هم ذکر می کند و از اینجهت بر صحیح بخاری رحجان دارد (احادیث تکراری بخاری در تمامی ابواب پراکنده است) . همانند صحیح بخاری شامل احادیث موضوع و مجعول هم می باشد که می توان به احادیث دال بر تحریف قران، تجسم خداوند، تحقیر پیامبران و پیامبر خاتم (ص) ، و. . . اشاره نمود.
آشنایی با تاریخ و منابع حدیث,محمدکاظم طباطبایی, جلد 1 ، (صفحه 78)

[ویکی نور] صحیح مسلم، تألیف مسلم بن حجاج نیشابوری (متوفی 261ق) از علمای اهل سنت در قرن سوم هجری است که به زبان عربی نگارش و توسط محمد فؤاد عبدالباقی تصحیح و تحقیق شده است. از دیگر نام های کتاب، «المسند الصحیح»، «المسند» و «الجامع الصحیح» است.
صحیح مسلم نزد اهل سنت، مهم ترین کتاب حدیث، پس از صحیح بخاری است (گرچه بعضی از اهل مغرب، کتاب وی را بر بخاری ترجیح داده اند)
مسلم در آغاز صحیح در مقدمه کتاب از درخواست شخصی از او که احتمالاً می بایست خود از عالمان و محدثان باشد، برای فراهم آوردن کتاب روایی جامع، سخن به میان آورده است
این نسخه از کتاب دارای 5 جلد، 54 کتاب و 1205 باب است. صحیح مسلم شامل 7275 حدیث است که با حذف مکررات، بالغ بر چهار هزار می گردد
شمار احادیث صحیح مسلم طبق ترتیب فؤاد عبدالباقی، بالغ بر 3033 حدیث است. برخی از اهل علم بر شیوه ای که ایشان برای شمارش در پیش گرفته، ملاحظاتی داشته اند

[ویکی شیعه] صحیح مسلم (کتاب). الجامع الصحیح مشهور به صحیح مسلم نوشته مسلم بن حجاج نیشابوری مهمترین کتاب حدیثی اهل سنت پس از صحیح بخاری. این کتاب ۷۲۷۵ حدیث نبوی را در بر دارد که بدون احادیث تکراری، روایات آن حدود ۴۰۰۰ خواهد بود. به ادعای مسلم همه روایات آن معتبر و صحیح اند. اما از سوی برخی علمای اهل سنت مانند نووی، حاکم نیشابوری و ابن حجر عسقلانی در صحت برخی از احادیث آن تردید شده است. از آن به دلیل ایرادات سندی(تعلیق) و متنی(اندراج) و همچنین نقل از راویان ضعیف انتقاد شده است. از نظر شیعیان در صحیح مسلم احادیث ضعیف و جعلی وجود دارد.
مسلم در صحیح خود روایاتی در فضایل اهل بیت نقل کرده که تعداد آنها را ۶۲ روایت دانسته اند.
بر صحیح مسلم، شرح، تکلمه، تلخیص و ترجمه هایی نوشته شده است المنهاج از معروفترین شرح های آن به شرح نووی مشهور است. همچنین چاپ صحیح مسلم به وسیله دارالطباعه العامره استانبول در سال های ۱۳۲۹-۱۳۳۴ق، از بهترین چاپ های آن معرفی شده است.

دانشنامه آزاد فارسی

صَحیحِ مُسْلِم
(یا: الجامع الصحیح مُسلم) تألیف ابوالحسین مسلم بن حجاج قشیری نیشابوری، کتابی به عربی، در حدیث اهل سنت. یکی از صِحاح سِتّه که در ترجیح آن بر صحیح بخاری، یا به عکس اختلاف است؛ بیشتر اهل تسنن، بخاری را بر مسلم و عده ای ، به خصوص اهل مغرب، مسلم را بر بخاری ترجیح می دهند. مسلم برای ابواب کتاب خود عناوینی ذکر نکرده و این کار بعد از وی انجام گرفته است. شمار احادیث صحیح مسلم را ۷,۲۷۵ گفته اند که با حذف مکررات به ۴هزار می رسد. کتاب بارها در هند و مصر و استانبول چاپ شده و شرح هایی بر آن نوشته شده است؛ مانند المنهاج فی شرح مسلم بن الحجاج تألیف ابوزکریّا یحیی بن شرف نووی و الدیباج علی صحیح مسلم بن الحجاج، تألیف جلال الدین سیوطی.

پیشنهاد کاربران

صحیح مسلم یکی از کتاب های صحیح شش گانهٔ حدیث نوشته مسلم بن حجاج نیشابوری ( ۲۰۶ _ ۲۶۱ هجری ) است. این کتاب شامل مجموعه احادیثی از پیامبر اسلام می باشد که در آن گفته ها و کرده هایش ثبت گردیده است و از معتبرترین کتب احادیث نزد اهل سنت بعد از صحیح بخاری است.
...
[مشاهده متن کامل]

سنت محمد بعد ازقرآن، دومین منبع تشریع در بین اهل تسنن است که احادیث نبوی نقش اصلی را در آن ایفا می کنند و از این جهت کتب حدیث نزد اهل سنت و جماعت بسیار حائز اهمیت هستند. در عین حال شیعیان با پیروی از امامان اثناعشری و احکامشان خود را حافظ سنت پیامبر می دانند و معتقدند پیامبر گفت بعد از خودم قرآن و اهل بیتم را باقی میگذارم. شیعه و سنی پنج تن آل عبا را اهل بیت پیامبر معرفی می کنند و هر دو معتقدند که در همه خانه ها به مسجد بسته شد غیر از خانه علی و فاطمه و بنا بر اعتقاد شیعه محمدمهدی صاحب زمان از این پنج تن متولد می شود و این پنج تن در تولد مهدی نقش دارند صحیح مسلم دومین کتاب معتبر حدیث نزد اهل سنت است
نویسنده و گردآورنده این کتاب مسلم بن حجاج نیشابوری است؛ که وی نیز مانند باقی گردآورندگان کتب کتب سته اهل سنت اهل ایران بوده است.
امام مسلم - در صحیح خود - نام او را تصریح ننموده است، پس در نام او اختلاف شد، چند نام بر او ذکر شده است:
• الجامع: فیروزآبادی، ابن حجر عسقلانی، حاجی خلیفه، قنوجی و دیگران آن را ذکر کرده اند.
• مسند یا صحیح المسند: امام مسلم آن را این گونه نامیده و در خارج از کتاب صحیح تصریح کرده است، پس می فرماید: من در این مسند چیزی در کتاب خود نگذاشته ام مگر با استدلال. و فرمود: اگر اهل حدیث دویست سال حدیث بنویسند، مدارشان بر این مسند است. و فرمود: «این سند صحیح را از سیصد هزار حدیث شنیدنی جمع کردم. »
• مسند صحیح و مخفف سنن انتقال عدل از عدل عن رسول الله صلی الله علیه وسلم: ابن خیر الاشبیلی و نظایر آن را نامیده است، ولی احتمال دارد شرح کتابی باشد که نام ندارد.
• الصحیح یا صحیح مسلم: ابن الاثیر، نواوی، ابن خلکان، ذهبی، ابن کثیر و دیگران از او به این نام یاد کرده اند تعداد احادیث کتاب محمد فؤاد عبدالباقی در از معاصران حدیث شناسی احادیثی که در نسخه ای که مورد عنایت قرار داده است برشمرد و گفت: تعداد احادیث اصلی در صحیح مسلم ۳۰۳۳ حدیث بوده است. اما شماره گذاری که محمد فؤاد عبدالباقی وارد کرده، برای احادیث مبدأ در باب بدون است. تعقیب و شواهد در مقدمه تعداد احادیث کتاب با مکرر و با سند و تتبع ۷۳۸۵ حدیث بدون ۱۰ حدیث مقدمه است. جایگاه کتاب و اهتمام علما به آن صحیح مسلم در میان کتب حدیثی تألیف شده توسط اهل سنت و جماعت جایگاهی زیادی دارد، پس از صحیح بخاری دومین کتاب صحیح طبقه بندی شده در حدیث پس از صحیح بخاری و سومین صحیح ترین کتاب پس قرآن شریف از آن به شمار می رود. ابن صلاح گفت: و دو کتاب آنها ( بخاری و مسلم ) پس از کتاب خدای متعال معتبرترین کتاب هاست. نووی گفت: امت بر صحت این دو کتاب ( بخاری و مسلم ) و وجوب عمل به احادیث آنها اتفاق نظر دارند. و فرمود: «صحیح ترین تألیف در حدیث، یا اصلاً در علم، دو کتاب صحیح است». فرمود: علما رحمة الله علیه اجماع کردند که معتبرترین کتاب ها بعد از قرآن، دو صحیح، بخاری و مسلم است و امت آنها را پذیرفتند. مزیری می گوید: این یکی از دو صحیح است که پس از کتاب خدای متعال معتبرترین کتاب هاست. سخاوی گفت: صحیح بخاری و صحیح مسلم پس از کتاب خداوند متعال معتبرترین کتاب ها هستند. ابن تیمیه می گوید: آنچه مورد اتفاق علما است این است که بعد از قرآن کتابی صحیح تر از کتاب بخاری و مسلم نیست. ابن حجر عسقلانی می گوید: «و دو کتاب آنها ( بخاری و مسلم ) معتبرترین کتابها بعد از کتاب خدای متعال است. » صدیق حسن خان گفت: پیشینیان و جانشینان همگی متفق القول بودند که معتبرترین کتب بعد از کتاب خداوند متعال صحیح البخاری و سپس صحیح مسلم است. البانی می گوید: این دو صحیح پس از کتاب خدای متعال معتبرترین کتاب ها هستند، با اجماع دانشمندان مسلمان از اهل حدیث و دیگران. شیخ عبدالمحسن عباد می گوید: آنان ( صحیح بخاری و مسلم ) اتفاق نظر دارند که علما آنها را پذیرفته اند و آنها را معتبرترین کتاب ها بعد از کتاب خدا می دانند. از آنچه در مورد صحیح مسلم به ویژه در مقام و فضیلت کتاب و ستایش روش و روش آن آمده است ابوعلی نسابوری می گوید: آنچه در زیر آسمان است از کتاب مسلم بن حجاج در علم حدیث سالم تر است. مسلمه بن القاسم قرطبی می گوید: مسلم بن حجاج نیسابوری، توانا و امین، از ائمه روایات. ذهبی می گوید: کتابی گران بها و کامل، و وقتی نگهبانان آن را دیدند، تحت تأثیر آن قرار گرفتند. نووی می گوید: «و هر کس در صحیح مسلم رحمه الله تحقیق کند و آنچه را که در سند آن و ترتیب و حسن انجام آن و نفیس روش آن از اشیای گرانبها به ودیعه گذاشته شده است ببیند. تفحص، جوهرات تدقیق، اقسام تقوا، احتیاط، تفحص در روایت، تلخیص و کوتاه کردن مسیرها، کنترل پراکندگی و گستردگی آن، فراوانی علم و گستردگی روایت و سایر محاسن. عجایب و لطایف، ظاهر و نهان، می دانست که او امام بعد از زمان خود است و کمتر همتای اوست، اما اهل عصر و عصرش به او نزدیک می شوند و این فضل است. خداست که به هر که بخواهد می دهد. » ابن حجر عسقلانی می گوید: مسلم در کتاب خود از اقبال بسیار و زیادی برخوردار بود که هیچ کس نداشت، به طوری که عده ای آن را بر صحیح محمد بن اسماعیل ترجیح دادند، و این به خاطر همه راه هایی است که وی به آن اشاره کرده است. کیفیت سیاق و حفظ اجرای الفاظ آن گونه که هست بدون قطع یا نقل به معنای همین طور خلقی به اختیار نیسابوری ها بافته شده ولی به بلوغ او نرسیده و من حفظ کرده ام. از آنان بیش از بیست امام که عصاره را بر مسلمانی طبقه بندی کردند، پس منزه است وهاب دهنده. » در طول اعصار، علما به صحیح مسلم اهتمام فراوان داشته و در خدمت این کتاب تلاش علمی فراوانی کرده اند و جلوه های این عنایت در بسیاری از زمینه ها از جمله حفظ، تدریس، خواندن و استماع، مطالعه رجال و زنجیر آن حضرت نمود یافته است. انتقال و کنترل و ویرایش روایات او. کتابهای زیادی در پیرامون او نوشته شده است، از جمله استخراج، تصحیح، مخففات، ترجمه، توضیح و غیره. شرح ها بر صحیح مسلم شروحی نوشته شده که از مهم ترین آن ها می توان به شرح امام نووی اشاره کرد. و چندین شرح مشهور از جمله: در شرح صحیح مسلم تعداد بسیار زیادی کتاب نوشته شده که تعداد آنها به حدود ۶۴ شرح به زبان عربی و پنج شرح به غیر عربی رسیده است که از مهم ترین و مشهورترین آنها می توان به:
• المعلم بفوائد کتاب صحیح مسلم: لأبی عبدالله محمد بن علی المازری، المتوفی عام ۵۳۶ هـ.
• إکمال المعلم فی شرح صحیح مسلم: للقاضی عیاض بن موسی الیحصبی المالکی، المتوفی عام ۵۴۴ هـ.
• المفهم لما أشکل من تلخیص کتاب مسلم: لأبی العباس أحمد بن عمر بن إبراهیم القرطبی المتوفی عام ۶۱۱ هـ.
• المنهاج فی شرح الجامع الصحیح للحسین بن الحجاج: للإمام أبو زکریا محیی الدین یحیی بن شرف النووی الشافعی، المتوفی عام ۶۷۶ هـ. وهو أشهر شروح صحیح مسلم.
• إکمال إکمال المعلم: لأبی عبدالله محمد بن خلیفة الأبی المالکی، المتوفی عام ۷۲۸ هـ، جمع فی شرحه بین المازری و عیاض و القرطبی والنووی.
• مکمّل إکمال الکمال: لمحمد بن یوسف السنوسی، المتوفی عام ۷۹۵ هـ.
• الدیباج علی صحیح مسلم بن الحجاج: لجلال الدین السیوطی المتوفی عام ۹۱۱ هـ.
• شرح شیخ الإسلام زکریا الأنصاری الشافعی المتوفی ۹۲۶ هـ.
• شرح الشیخ علی القاری الهروی الحنفی المتوفی عام ۱۰۱۶ هـ.
• السراج الوهاج من کشف مطالب صحیح مسلم بن الحجاج: لصدیق حسن خان القنوجی، المتوفی عام ۱۳۰۷ هـ، وهو شرح علی ( مختصر صحیح مسلم ) للحافظ المنذری، المتوفی سنة ۶۵۶ هـ.
• منة المنعم شرح صحیح مسلم: لصفی الرحمن المبارکفوری، المتوفی عام ۱۳۶۲ هـ.
• فتح الملهم بشرح صحیح مسلم: لشبیر أحمد العثمانی الدیوبندی، المتوفی عام ۱۳۶۹ هـ.
• تکملة فتح الملهم بشرح صحیح مسلم: لمحمد تقی العثمانی.
• فتح المنعم شرح صحیح مسلم: لموسی شاهین لاشین.
• الکوکب الوهاج والروض البهاج فی شرح صحیح مسلم بن الحجاج: لمحمد أمین بن عبدالله الهرری الأثیوبی.

صحیح مسلمصحیح مسلم
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/صحیح_مسلم
کیفیت خوردن خرما

بپرس