شینکانسن

دانشنامه عمومی

شینکانسِن ( به ژاپنی: 新幹線 ) یا «قطار گلوله ای» نامی است که به شبکه قطارهای تندرو ژاپن داده شده و برای اشاره به خود قطارهای این شبکه هم استفاده می شود. این شبکه از سال ۱۹۶۴ راه اندازی شده است و مدیریت آن با شرکت راه آهن ژاپن ( جی آر ) است. بالاترین سرعت عملیاتی شینکانسن ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است. [ ۱] ‎ سرعت آزمایش شده در سال ۱۹۹۶ میلادی برای شینکانسن عادی برابر ۴۴۳ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای مغناطیسی ( مَگلِو ) ژاپن با رکورد جهانی ۶۰۳ کیلومتر بر ساعت در آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است. [ ۲]
شبکه شینکانسن در خارج از ژاپن به دلیل سرعت بالا و امنیت و سر وقت بودن حرکت قطارها مورد تحسین است. شینکانسن از نظر امنیت، رکورددار قطارهای تندرو جهان به شمار می رود که در طول ۴۴ سال فعالیت و حمل ۷ میلیارد مسافر تاکنون هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است ( با احتساب زمین لرزه و طوفان ) .
قطارهای شینکانسن در خطوط جداگانه ای حرکت می کنند که تداخلی با قطارهای دیگر ندارد و توسط پنج شرکت زیرمجموعه گروه راه آهن ژاپن ( جی آر ) اداره می شوند. در دو مسیر قطارهای گلوله ای بین انواع مختلف خدمات تمایز قائل شده اند. مسیر «نوزومی» فقط در بزرگترین ایستگاه ها توقف می کند، مسیر «هیکاری» در ایستگاه های بیشتری توقف می کند و «کُداما» کندترین سرویس است که در همه ایستگاه ها توقف می کند. علاوه بر مسیرهای معمولی شینکانسن، دو خط نیز به نام مینی شینکانسن وجود دارد که مسیر خود را با قطارهای دیگر معمولی به اشتراک می گذارند.
شینکانسن ( 新 幹線 ) به معنی «خط اصلی جدید» در ژاپنی است. این اصطلاح هم برای قطارها و هم برای خطوط راه آهن استفاده می شود. به قطارهای این خط 弾 丸 列車 ( دانگان رِشسا ) نیز می گوید که به معنی قطار گلوله ای است و در انگلیسی، به آن bullet train گفته می شود که به همین معنا است. این اصطلاح به سال ۱۹۳۹ بازمی گردد، زمانی که اولین ایده برای شینکانسن به وجود آمد و امروزه بسیار پراستفاده است. نام رسمی انگلیسی آن سوپراکسپرس ( Superexpress ) یا به ژاپنی 超 特急 ( چو - توک کیو ) است که در علامت گذاری خطوط و اعلانات نیز استفاده می شود. تا سال ۱۹۷۲، این نام منحصراً برای قطارهای خط هیکاری در شینکانسن توکایدو استفاده می شد.
قطارهای شینکانسن دارای سری های مختلف از جمله: سری ۰ سری ۱۰۰ سری ۲۰۰ سری ۳۰۰ سری ۴۰۰ سری ۵۰۰ سری ۷۰۰ سری N۷۰۰ سری ۸۰۰ سری E۱ سری E۲ سری E۳ سری E۴ سری E۵ می باشد.
عکس شینکانسنعکس شینکانسنعکس شینکانسنعکس شینکانسنعکس شینکانسنعکس شینکانسن
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

شینکانْسِن (Shinkansen)
کلمه ای ژاپنی، به معنی خط آهن جدید. شبکه ای از قطارهای سریع السیر، متعلق به راه آهن ژاپن. از قطارهای گلوله ای استفاده می کند. این شبکه در ۱۹۶۴ افتتاح شد و از خطوط آهن مستقیم و مسطحِ مخصوص استفاده می کند که متوسط سرعت حرکت در آن ها ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. در ۱۹۹۰، شینکانسنِ بین توکیو و اوزاکا روزانه ۲۷۰هزار مسافر حمل می کرد. قطار گلوله ای جدید ژاپن، با نام نوزومی ـ ۵۰۳ در مارس ۱۹۹۷ بین شهرهای هیروشیما و کوکورا به سرعت متوسط۲۶۱.۸ کیلومتر در ساعت رسید و رکورد سرعت راه آهن های موجود را شکست. قطار نوزومی ۵۰۳ با دماغه ای دراز و عایق بندی ضد صدای جدیدی برای حرکت با سرعت و آرامش بیشتر ۱۳۰۰ مسافر را در شانزده واگن بین اوزاکا و فوکوئوکا و با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حمل کرد.

پیشنهاد کاربران

بپرس