شیشه جلو یا بادگیر ( در امریکای شمالی: windshield و در اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک المنافع: windscreen ) به شیشه جلو در انواع وسایل نقلیه از جمله در هواپیما، خودرو، اتوبوس، موتورسیکلت یا تراموا گفته می شود. شیشه جلو به طور کلی از شیشه ایمنی چند لایه ساخته می شوند که در آن ها معمولاً دو ورق شیشه ای و پلاستیک وجود دارد. در موتورسیکلت، بادگیر جلو عمدتاً از جنس اکریلیک است.
شیشه جلو یا بادگیر از سرنشینان وسیله نقلیه در برابر باد و اشیای پرنده مانند غبار، حشرات، سنگ و مانند آن محافظت می کند و نیز ممکن است در برابر نور شدید و اشعه ماورای بنفش ( UV ) هم مقاوم باشد. شیشه های ایمنی ( لمینت ) برای شیشه جلو استفاده می شوند. بیشتر اشعه UV - B توسط خود شیشه و باقی مانده UV - B همراه با بیشتر اشعه UV - A توسط طلق اطراف شیشه جذب می شوند. [ ۱]
در موتورسیکلت نقش اصلی بادگیر، محافظت از سرنشین در برابر باد است. در موتورهای ورزشی و مسابقه ای با داشتن حالت آیرودینامیک، بادگیر نقش مهمی در افزایش سرعت دارد.
شیشه جلوی خودرو در ابتدا از جنس شیشه تنها ساخته می شد که بسیار خطرناک و آسیب رسان بود. بعدها استفاده از شیشه ایمنی ( سکوریت ) و نصب شیشه در قاب با استفاده از لاستیک و چسب نئوپرن رواج یافت. . در سال ۱۹۱۹ هنری فورد مشکل خطر اشیای پرنده را با تکنولوژی جدید فرانسوی یعنی شیشه لمینیت حل کرد. بین سال های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۹ فورد دستور داد که از شیشه های چند لایه در تمام وسایل نقلیه شرکت فورد استفاده شود. [ ۲] [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشیشه جلو یا بادگیر از سرنشینان وسیله نقلیه در برابر باد و اشیای پرنده مانند غبار، حشرات، سنگ و مانند آن محافظت می کند و نیز ممکن است در برابر نور شدید و اشعه ماورای بنفش ( UV ) هم مقاوم باشد. شیشه های ایمنی ( لمینت ) برای شیشه جلو استفاده می شوند. بیشتر اشعه UV - B توسط خود شیشه و باقی مانده UV - B همراه با بیشتر اشعه UV - A توسط طلق اطراف شیشه جذب می شوند. [ ۱]
در موتورسیکلت نقش اصلی بادگیر، محافظت از سرنشین در برابر باد است. در موتورهای ورزشی و مسابقه ای با داشتن حالت آیرودینامیک، بادگیر نقش مهمی در افزایش سرعت دارد.
شیشه جلوی خودرو در ابتدا از جنس شیشه تنها ساخته می شد که بسیار خطرناک و آسیب رسان بود. بعدها استفاده از شیشه ایمنی ( سکوریت ) و نصب شیشه در قاب با استفاده از لاستیک و چسب نئوپرن رواج یافت. . در سال ۱۹۱۹ هنری فورد مشکل خطر اشیای پرنده را با تکنولوژی جدید فرانسوی یعنی شیشه لمینیت حل کرد. بین سال های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۹ فورد دستور داد که از شیشه های چند لایه در تمام وسایل نقلیه شرکت فورد استفاده شود. [ ۲] [ ۳]
wiki: شیشه جلو