شیرو کوراماتا ( به ژاپنی: 倉俣 史朗 ) ؛ ( زادۀ ۲۹ نوامبر ۱۹۳۴ میلادی – درگذشتۀ ۱ فوریهٔ ۱۹۹۱ میلادی ) یکی از مهم ترین طراحان ژاپنی در قرن بیستم است.
کوراماتا در سال ۱۹۳۴ میلادی به دنیا آمد. او بخشی از نسلی از خلاقان ژاپنی بود که درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند. [ ۱]
این نسل شامل دوستان و همکاران کوراماتا بود که از اعضای مشهور حلقۀ طراحی و معماری ژاپن در آن زمان بودند، از جمله ایسی میاکه، تادانوری یوکو، آراتا ایسوزاکی و تادائو آندو. [ ۲]
کوراماتا قبل از سال ۱۹۵۳ میلادی در دانشکدۀ فنی توکیو، معماری خواند و در سال ۱۹۵۴ میلادی به عنوان کابینت ساز در مؤسسۀ طراحی کوواساوا در توکیو آموزش دید و پس از آن برای چندین شرکت از جمله تولیدکنندۀ مبلمان تیکوکو ( امپراطوری ) کار کرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی، او دفتر طراحی کوراماتا را در توکیو تأسیس کرد و در سال ۱۹۸۱ میلادی جایزۀ فرهنگی ژاپن را برای طراحی دریافت کرد. [ ۳] از اواسط دهۀ ۱۹۶۰ میلادی به بعد، کوراماتا شروع به کاوش در مواد و فرم ها از طریق طرح های منحصر به فرد خود کرد. آثار او فرهنگ عامه، مفاهیم زیبایی شناختی ژاپنی و آوانگارد غربی را ادغام کرد. [ ۲]
در پایان دهۀ ۱۹۸۰ میلادی، کوراماتا توسط اتوره سوتساس دعوت شد تا یکی از اعضای مؤسس طراحی مشترک ایتالیایی گروه ممفیس باشد. [ ۱] [ ۲]
در سال ۱۹۹۰ میلادی، دولت فرانسه به کوراماتا، نشان برجستۀ هنر و ادب را به منظور قدردانی از سهم برجستۀ او در هنر و طراحی اعطاء کرد. [ ۴]
کوراماتا عمدتاً به دلیل استفاده از مواد صنعتی مانند توری فولادی سیمی و پلکسی گلاس برای ایجاد فضاهای داخلی و مبلمان معماری شناخته شده بود. قطعات انقلابی مانند صندلی «ماه چقدر بالا» ( ۱۹۸۶ ) ، منعکس کنندۀ پویایی در حال ظهور و خلاقیت در حال رشد ژاپن پس از جنگ است، یا گلدان دمیدۀ بدون کریستال سربی ایکبانا او که توسط ویلکا از کوله دی وال دالسا ( استان سیه نا، ایتالیا ) ساخته شده است؛ نمونه ای از آمیختگی بین فرهنگ های شرقی و غربی. [ ۵]
صندلی «میس بلانش» کوراماتا از سال ۱۹۸۸ میلادی یکی از نمادین ترین آثار اوست که نامش از شخصیت زن اصلی در درامِ تنسی ویلیامز، «اتوبوسی به نام هوس» گرفته شده است و با الهام از کُرساژهایی ( نیم تنۀ زنانه ) که ویوین لی در اقتباس سینمایی آن بر تن کرده بود، نامگذاری شده است. [ ۲] [ ۶] به عنوان ارجاع به دنیای رؤیایی متوهمی که بلانش در آن زندگی می کند، گل رز با دست در قالبی با رزین آکریلیک مایع ریخته شد. ظاهر شفاف و ظرافت آن به شدت با این واقعیت که صندلی به واسطۀ شیشۀ آکریلیک هفتاد کیلو وزن دارد، در تضاد است. [ ۷] نسخه ای از این صندلی در کریستیز لندن به قیمت ۴۶٬۰۰۰ پوند ( ۸۶٬۰۰۰ دلار آمریکا ) در اکتبر ۱۹۹۷ میلادی، با عنوان قطعۀ ۱۰۸ فروخته شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکوراماتا در سال ۱۹۳۴ میلادی به دنیا آمد. او بخشی از نسلی از خلاقان ژاپنی بود که درست قبل از شروع جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند. [ ۱]
این نسل شامل دوستان و همکاران کوراماتا بود که از اعضای مشهور حلقۀ طراحی و معماری ژاپن در آن زمان بودند، از جمله ایسی میاکه، تادانوری یوکو، آراتا ایسوزاکی و تادائو آندو. [ ۲]
کوراماتا قبل از سال ۱۹۵۳ میلادی در دانشکدۀ فنی توکیو، معماری خواند و در سال ۱۹۵۴ میلادی به عنوان کابینت ساز در مؤسسۀ طراحی کوواساوا در توکیو آموزش دید و پس از آن برای چندین شرکت از جمله تولیدکنندۀ مبلمان تیکوکو ( امپراطوری ) کار کرد. در سال ۱۹۶۵ میلادی، او دفتر طراحی کوراماتا را در توکیو تأسیس کرد و در سال ۱۹۸۱ میلادی جایزۀ فرهنگی ژاپن را برای طراحی دریافت کرد. [ ۳] از اواسط دهۀ ۱۹۶۰ میلادی به بعد، کوراماتا شروع به کاوش در مواد و فرم ها از طریق طرح های منحصر به فرد خود کرد. آثار او فرهنگ عامه، مفاهیم زیبایی شناختی ژاپنی و آوانگارد غربی را ادغام کرد. [ ۲]
در پایان دهۀ ۱۹۸۰ میلادی، کوراماتا توسط اتوره سوتساس دعوت شد تا یکی از اعضای مؤسس طراحی مشترک ایتالیایی گروه ممفیس باشد. [ ۱] [ ۲]
در سال ۱۹۹۰ میلادی، دولت فرانسه به کوراماتا، نشان برجستۀ هنر و ادب را به منظور قدردانی از سهم برجستۀ او در هنر و طراحی اعطاء کرد. [ ۴]
کوراماتا عمدتاً به دلیل استفاده از مواد صنعتی مانند توری فولادی سیمی و پلکسی گلاس برای ایجاد فضاهای داخلی و مبلمان معماری شناخته شده بود. قطعات انقلابی مانند صندلی «ماه چقدر بالا» ( ۱۹۸۶ ) ، منعکس کنندۀ پویایی در حال ظهور و خلاقیت در حال رشد ژاپن پس از جنگ است، یا گلدان دمیدۀ بدون کریستال سربی ایکبانا او که توسط ویلکا از کوله دی وال دالسا ( استان سیه نا، ایتالیا ) ساخته شده است؛ نمونه ای از آمیختگی بین فرهنگ های شرقی و غربی. [ ۵]
صندلی «میس بلانش» کوراماتا از سال ۱۹۸۸ میلادی یکی از نمادین ترین آثار اوست که نامش از شخصیت زن اصلی در درامِ تنسی ویلیامز، «اتوبوسی به نام هوس» گرفته شده است و با الهام از کُرساژهایی ( نیم تنۀ زنانه ) که ویوین لی در اقتباس سینمایی آن بر تن کرده بود، نامگذاری شده است. [ ۲] [ ۶] به عنوان ارجاع به دنیای رؤیایی متوهمی که بلانش در آن زندگی می کند، گل رز با دست در قالبی با رزین آکریلیک مایع ریخته شد. ظاهر شفاف و ظرافت آن به شدت با این واقعیت که صندلی به واسطۀ شیشۀ آکریلیک هفتاد کیلو وزن دارد، در تضاد است. [ ۷] نسخه ای از این صندلی در کریستیز لندن به قیمت ۴۶٬۰۰۰ پوند ( ۸۶٬۰۰۰ دلار آمریکا ) در اکتبر ۱۹۹۷ میلادی، با عنوان قطعۀ ۱۰۸ فروخته شد.
wiki: شیرو کوراماتا