شیخ طوسی، محمد (طوس ۳۸۵ـ نجف ۴۶۰ق)
(شهرت: ابوجعفر محمد بن حسن بن علی طوسی؛ معروف به: شیخ الطایفه یا شیخ الامامیّه) فقیه، اصولی، محدث، مفسر، عالمِ شیعۀ اثنی عشری و متکلم ایرانی. مدتی در زادگاه خود نزد پدرش درس خواند. در ۴۰۸ق به بغداد، مرکز علمی آن روزگار، رفت. پنج سال در محضر شیخ مفید درس خواند. پس از مرگ او، به حلقۀ درس سید مرتضی ( ـ ۴۳۶ق) پیوست. سپس، به جانشینی دو استاد پیشین خود، زعامت دینی امامیّه را به عهده گرفت. از دیگر اساتید او می توان از ابن غضایری، ابن جنید اسکافی و ابی الصلت اهوازی نام برد. او مشایخ و اساتید سنی نیز داشت، چنان که بسیاری از اهل سنت شاگرد او بودند. در ۴۴۸ق که درگیری بین شیعه و سنی در بغداد بالا گرفت، منزل و کتابخانۀ شیخ را سوزاندند و او به ناچار آن جا را ترک کرد و به نجف رفت. شیخ طوسی در نجف مهم ترین و پایا ترین حوزۀ علمیۀ شیعه را پدید آورد که هنوز معتبرترین مرکز علمی امامیه به شمار می رود. او شاگردان بسیاری را تربیت کرد. برخی از شاگردان شیعی وی عبارت اند از آدم بن یونس نسفی، ابوالصلاح حلبی، حسن بن حسین معروف به حسکا، و ابوعلی حسن بن محمد (فرزند شیخ). طوسی در همۀ علوم اسلامی تألیفاتی دارد که بیشترشان از کتاب های منبع آن رشته است. دو عنوان از کتاب های اربعۀ حدیث امامیه که از آثار معتبر حدیث شیعه اند، با نام های تهذیب الاحکام و الاستبصار، از اوست. فقیهان شیعه تا یک قرن پس از شیخ، فقط از نظریه های اجتهادی او پیروی می کردند. مزار شیخ در خانه اش در نجف، که اکنون به مسجد بدل شده، واقع است. در فقه امامیه، هرگاه شیخ گفته شود، مراد شیخ طوسی است. بیشتر تألیفات وی در عراق و ایران چاپ شده است. از دیگر آثار اوست: التبیان، نخستین تفسیر استدلالی امامیه؛ عدةالاصول در اصول فقه که مدت ها متن درسی بود؛ الفهرست؛ اختیارالرجال در علم رجال؛ مصباح المتهجد در دعا و زیارت؛ امالی؛ النهایه در فقه؛ المبسوط که فقه امامیه را وارد مرحله ای تازه کرد و اجتهاد شیعی عملاً با آن آغاز شد؛ هدایة المسترشد؛ الغیبه.
(شهرت: ابوجعفر محمد بن حسن بن علی طوسی؛ معروف به: شیخ الطایفه یا شیخ الامامیّه) فقیه، اصولی، محدث، مفسر، عالمِ شیعۀ اثنی عشری و متکلم ایرانی. مدتی در زادگاه خود نزد پدرش درس خواند. در ۴۰۸ق به بغداد، مرکز علمی آن روزگار، رفت. پنج سال در محضر شیخ مفید درس خواند. پس از مرگ او، به حلقۀ درس سید مرتضی ( ـ ۴۳۶ق) پیوست. سپس، به جانشینی دو استاد پیشین خود، زعامت دینی امامیّه را به عهده گرفت. از دیگر اساتید او می توان از ابن غضایری، ابن جنید اسکافی و ابی الصلت اهوازی نام برد. او مشایخ و اساتید سنی نیز داشت، چنان که بسیاری از اهل سنت شاگرد او بودند. در ۴۴۸ق که درگیری بین شیعه و سنی در بغداد بالا گرفت، منزل و کتابخانۀ شیخ را سوزاندند و او به ناچار آن جا را ترک کرد و به نجف رفت. شیخ طوسی در نجف مهم ترین و پایا ترین حوزۀ علمیۀ شیعه را پدید آورد که هنوز معتبرترین مرکز علمی امامیه به شمار می رود. او شاگردان بسیاری را تربیت کرد. برخی از شاگردان شیعی وی عبارت اند از آدم بن یونس نسفی، ابوالصلاح حلبی، حسن بن حسین معروف به حسکا، و ابوعلی حسن بن محمد (فرزند شیخ). طوسی در همۀ علوم اسلامی تألیفاتی دارد که بیشترشان از کتاب های منبع آن رشته است. دو عنوان از کتاب های اربعۀ حدیث امامیه که از آثار معتبر حدیث شیعه اند، با نام های تهذیب الاحکام و الاستبصار، از اوست. فقیهان شیعه تا یک قرن پس از شیخ، فقط از نظریه های اجتهادی او پیروی می کردند. مزار شیخ در خانه اش در نجف، که اکنون به مسجد بدل شده، واقع است. در فقه امامیه، هرگاه شیخ گفته شود، مراد شیخ طوسی است. بیشتر تألیفات وی در عراق و ایران چاپ شده است. از دیگر آثار اوست: التبیان، نخستین تفسیر استدلالی امامیه؛ عدةالاصول در اصول فقه که مدت ها متن درسی بود؛ الفهرست؛ اختیارالرجال در علم رجال؛ مصباح المتهجد در دعا و زیارت؛ امالی؛ النهایه در فقه؛ المبسوط که فقه امامیه را وارد مرحله ای تازه کرد و اجتهاد شیعی عملاً با آن آغاز شد؛ هدایة المسترشد؛ الغیبه.
wikijoo: شیخ_طوسی،_محمد_(طوس_۳۸۵ـ_نجف_۴۶۰ق)