شیالی رامامریتا رانگاناتان ( به انگلیسی: Shiyali Ramamrita Ranganathan ) ( ۱۸۹۲–۱۹۷۲ ) ریاضی دانی که به عنوان پدر علوم کتابداری و اطلاع رسانی هندوستان شناخته شده است.
او قوانینی را بنیان نهاد که شالودهٔ خدمات در یک کتابخانهٔ آرمانی را تشکیل می دهند.
پنج قانون رانگاناتان:
• کتاب برای استفاده است.
• هر خواننده کتابش
• هر کتاب خواننده اش
• صرفه جویی در وقت خواننده
• کتابخانه ارگانیسمی رو به رشد و زنده
پنج قانون کتابداری رانگاناتان یکی از آثار ماندگار در ادبیات علوم کتابداری و اطلاع رسانی است و همان قدر نوین است که در سال ۱۹۳۱ بود. این عبارات مفید و مختصر، امروزه نیز مانند زمان انتشار آنها، اگرچه نه در بیان، بلکه در محتوا و مفهوم، همچنان معتبر باقی مانده اند. این قوانین به طور مختصر هدف خدمات آرمانی و فلسفهٔ سازمان دهی اغلب کتابخانه ها را نشان می دهند:
• کتاب برای استفاده است؛
• هر خواننده ای کتابش؛
• هر کتابی خواننده اش؛
• در وقت خواننده صرفه جویی کنید؛
• کتابخانه موجودی زنده و پویاست.
• ابزار اصلی برآوردن و تحقق هدف اجتماعی کتابخانه خدمت مرجع است.
• خدمت مرجع جوهر کتابداری و فرجامین جلوهٔ انسانی قوانین پنجگانه است.
• خدمت مرجع انگیزهٔ عمدهٔ کتابداری است.
• انواع خدمات مرجع: چه، چرا و چگونگی های مطرح در آن، مهیا شدن برای تهیهٔ پاسخ، گونه گونی مواد کتاب شناختی و ارجاعی و تنظیم وقت کارکنان برای یافتن پاسخ ها، همه و همه از بطن پنج قانون زاده می شود. ( دیانی، ۱۳۸۵ )
نظریهٔ خدمات مرجع رانگاناتان بر مبنای روش تحلیل تاریخی قرار گرفته است.
شش فاکتور که رانگاناتان آنها را در بحث خدمات مرجع به کار می گیرد عبارتند از:
• نظام طبقه بندی کولن
• فهرست رده ای
• پنج قانون علم کتابداری
• تجربهٔ خودِ رانگاناتان در کار مرجع
• ارجاعات و استفاده از ادبیات کلاسیک هند
• ۶. اصول انسانیِ خدمات مرجع ( وارگیز، ۱۹۹۱ )
• • مطالعهٔ تحلیلی رانگاناتان دربارهٔ هدف کتابخانه ها در «پنج اصل کتابداری» تجلی یافت، که خود پایهٔ نخستین کتاب های منتشرشدهٔ وی در رشتهٔ کتابداری بود: کتاب برای استفاده است، هر کتابی خواننده اش، هر خواننده ای کتابش، وقت خواننده را هدر ندهید، و کتابخانه ارگانیسمی رشدیابنده است.
• • اگرچه امروز بسیاری برآنند که مدرک یا مواد کتابخانه را جانشین کتاب کنند ( و می گویند هر خواننده مدرکش ) ؛
• • این اصول ساده به نظر می رسند، اما به عنوان هدف های بنیادینِ حرفهٔ کتابداری بر جای مانده اند. ( دائرةالمعارف کتابداری )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاو قوانینی را بنیان نهاد که شالودهٔ خدمات در یک کتابخانهٔ آرمانی را تشکیل می دهند.
پنج قانون رانگاناتان:
• کتاب برای استفاده است.
• هر خواننده کتابش
• هر کتاب خواننده اش
• صرفه جویی در وقت خواننده
• کتابخانه ارگانیسمی رو به رشد و زنده
پنج قانون کتابداری رانگاناتان یکی از آثار ماندگار در ادبیات علوم کتابداری و اطلاع رسانی است و همان قدر نوین است که در سال ۱۹۳۱ بود. این عبارات مفید و مختصر، امروزه نیز مانند زمان انتشار آنها، اگرچه نه در بیان، بلکه در محتوا و مفهوم، همچنان معتبر باقی مانده اند. این قوانین به طور مختصر هدف خدمات آرمانی و فلسفهٔ سازمان دهی اغلب کتابخانه ها را نشان می دهند:
• کتاب برای استفاده است؛
• هر خواننده ای کتابش؛
• هر کتابی خواننده اش؛
• در وقت خواننده صرفه جویی کنید؛
• کتابخانه موجودی زنده و پویاست.
• ابزار اصلی برآوردن و تحقق هدف اجتماعی کتابخانه خدمت مرجع است.
• خدمت مرجع جوهر کتابداری و فرجامین جلوهٔ انسانی قوانین پنجگانه است.
• خدمت مرجع انگیزهٔ عمدهٔ کتابداری است.
• انواع خدمات مرجع: چه، چرا و چگونگی های مطرح در آن، مهیا شدن برای تهیهٔ پاسخ، گونه گونی مواد کتاب شناختی و ارجاعی و تنظیم وقت کارکنان برای یافتن پاسخ ها، همه و همه از بطن پنج قانون زاده می شود. ( دیانی، ۱۳۸۵ )
نظریهٔ خدمات مرجع رانگاناتان بر مبنای روش تحلیل تاریخی قرار گرفته است.
شش فاکتور که رانگاناتان آنها را در بحث خدمات مرجع به کار می گیرد عبارتند از:
• نظام طبقه بندی کولن
• فهرست رده ای
• پنج قانون علم کتابداری
• تجربهٔ خودِ رانگاناتان در کار مرجع
• ارجاعات و استفاده از ادبیات کلاسیک هند
• ۶. اصول انسانیِ خدمات مرجع ( وارگیز، ۱۹۹۱ )
• • مطالعهٔ تحلیلی رانگاناتان دربارهٔ هدف کتابخانه ها در «پنج اصل کتابداری» تجلی یافت، که خود پایهٔ نخستین کتاب های منتشرشدهٔ وی در رشتهٔ کتابداری بود: کتاب برای استفاده است، هر کتابی خواننده اش، هر خواننده ای کتابش، وقت خواننده را هدر ندهید، و کتابخانه ارگانیسمی رشدیابنده است.
• • اگرچه امروز بسیاری برآنند که مدرک یا مواد کتابخانه را جانشین کتاب کنند ( و می گویند هر خواننده مدرکش ) ؛
• • این اصول ساده به نظر می رسند، اما به عنوان هدف های بنیادینِ حرفهٔ کتابداری بر جای مانده اند. ( دائرةالمعارف کتابداری )
wiki: شیالی رانگاناتان