شکیب ارسلان
لغت نامه دهخدا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] شکیب ارسلان (۱۲۸۶- ۱۳۶۶) در بیروت متولد شد. وی سخنور و نویسنده ای توانا ، شخصیتی متفکر و اسلام شناسی برجسته بود.
نسبش به امیر ارسلان رومی می رسید. خاندان او به نام « آل ارسلان » معروف به خداوند شمشیر و قلم بودند. شکیب ارسلان تحصیلات مقدماتی را در مدرسه آمریکایی بیروت و پس از آن در مدرسه حکمت بیروت به پایان رسانید. دروس عربی، فرانسه، انگلیسی، ترکی و آلمانی را نزد دانشمندان معاصر خود فراگرفت. در بیست سالگی به دمشق رفت و با دانشمند مشهور زمان خود مانند شیخ محمد عبده آشنایی یافت و علم فقه را نزد محمد عبده و شیخ احمد عباس فراگرفت.
فعالیت ها
وی همه جا چشم و چراغ جامعه عرب و زبان ملت اسلام بود، به همین علت تمام دانشمندان و ادیبان بزرگ عرب او را امیرالبیان لقب دادند. او سفرهایی به کشورهای مختلف مانند برلین، آمریکای شمالی و شوروی داشت و به زیارت بیت الحرام نیز مشرف شد. او در ژنو سمت دبیر کلی سوری و فلسطین را داشت و حکومت سوریه به پاداش مبارزه های او برای استقلال وطن و آزادی ملت خود و قدردانی از زحمات وی او را به ریاست مجمع علمی عربی دمشق تعیین کرد. ولی چون حکومت فرانسه در سوریه با ریاست او موافق نبود، لذا از قبول آن عذر خواست. وصیت و پیام مهم این دانشمند گرانقدر «آزادی فلسطین بود». شکیب ارسلان بیگمان نویسنده ای طراز اول جهان عرب و اسلام شناسی کم نظیر بود که با تلاش خود منجر به آزادی سوریه و لبنان گردید. او آثار قلمی بسیار از خود به یادگار گذارده که همگی بر محور مجد و عظمت اسلام و حفظ شعائر دینی و تعلیمات حیات بخش قرآنی دور می زند. تا این که در سن هفتاد و هفت سالگی در بیروت زادگاهش بدرود حیات گفت.
آثار
برخی از آثار وی عبارتند از: ۱. الرحلة الحجازیة المسماء الارتماسات ۲. الحلل السندسیة فی الخبار و الآثار الاندلسیة ۳. تاریخ غزوات العرب فی فرنسا ۴. تاریخ فتوحات مسلمانان در اروپا ۵. السید رشید رضا ۶. زمن العروبة الابتر ۷. دیوان الامیر شکیب ارسلان ۸. تاریخ ابن خلدون ۹. باکوزه و...
عناوین مرتبط
...
نسبش به امیر ارسلان رومی می رسید. خاندان او به نام « آل ارسلان » معروف به خداوند شمشیر و قلم بودند. شکیب ارسلان تحصیلات مقدماتی را در مدرسه آمریکایی بیروت و پس از آن در مدرسه حکمت بیروت به پایان رسانید. دروس عربی، فرانسه، انگلیسی، ترکی و آلمانی را نزد دانشمندان معاصر خود فراگرفت. در بیست سالگی به دمشق رفت و با دانشمند مشهور زمان خود مانند شیخ محمد عبده آشنایی یافت و علم فقه را نزد محمد عبده و شیخ احمد عباس فراگرفت.
فعالیت ها
وی همه جا چشم و چراغ جامعه عرب و زبان ملت اسلام بود، به همین علت تمام دانشمندان و ادیبان بزرگ عرب او را امیرالبیان لقب دادند. او سفرهایی به کشورهای مختلف مانند برلین، آمریکای شمالی و شوروی داشت و به زیارت بیت الحرام نیز مشرف شد. او در ژنو سمت دبیر کلی سوری و فلسطین را داشت و حکومت سوریه به پاداش مبارزه های او برای استقلال وطن و آزادی ملت خود و قدردانی از زحمات وی او را به ریاست مجمع علمی عربی دمشق تعیین کرد. ولی چون حکومت فرانسه در سوریه با ریاست او موافق نبود، لذا از قبول آن عذر خواست. وصیت و پیام مهم این دانشمند گرانقدر «آزادی فلسطین بود». شکیب ارسلان بیگمان نویسنده ای طراز اول جهان عرب و اسلام شناسی کم نظیر بود که با تلاش خود منجر به آزادی سوریه و لبنان گردید. او آثار قلمی بسیار از خود به یادگار گذارده که همگی بر محور مجد و عظمت اسلام و حفظ شعائر دینی و تعلیمات حیات بخش قرآنی دور می زند. تا این که در سن هفتاد و هفت سالگی در بیروت زادگاهش بدرود حیات گفت.
آثار
برخی از آثار وی عبارتند از: ۱. الرحلة الحجازیة المسماء الارتماسات ۲. الحلل السندسیة فی الخبار و الآثار الاندلسیة ۳. تاریخ غزوات العرب فی فرنسا ۴. تاریخ فتوحات مسلمانان در اروپا ۵. السید رشید رضا ۶. زمن العروبة الابتر ۷. دیوان الامیر شکیب ارسلان ۸. تاریخ ابن خلدون ۹. باکوزه و...
عناوین مرتبط
...
wikifeqh: شکیب_ارسلان
پیشنهاد کاربران
شکیب ارسلان ( عربی: شکیب أرسلان؛ زاده: ۲۵ دسامبر ۱۸۶۹ – درگذشته: ۹ دسامبر ۱۹۴۶ ) نویسنده و ادیب و متفکر لبنانی عرب، معروف به امیر البیان بود، زیرا وی علاوه بر اینکه ادیب و شاعر بود سیاستمدار هم بود. او مسلط به زبان عربی، ترکی، فرانسوی و آلمانی بود. او در طی سفرهای زیادی که داشت با بسیاری از متفکران و نویسندگان مانند جمال الدین افغانی و احمد شوقی ملاقات کرد. پس از بازگشت به لبنان، دست به سفرهای معروف خود زد و به لوزان سوئیس، به ناپل در ایتالیا به پورسعید در مصر و از طریق کانال سوئز و دریای سرخ به جده و مکه سفر کرد و در این سفر هرچه را که دیده بود و با هرکس که ملاقات کرده بود را ثبت کرد از معروف ترین آثار او الحلل السندیه، چرا مسلمانان عقب ماندند و دیگران پیشرفت کردند؟، ارتسام اللطاف و ( تاریخچه جنگهای عرب ) و ( عروة الإتحاد ) ، و ( جهان در حال حاضر اسلامی ) و غیره می باشد و به دلیل کثرت نوشت هایش شاهزاده بیان لقب گرفت، وی به عنوان یکی از متفکران پیشرو و طرفداران وحدت اسلامی، و وحدت فرهنگ بشمار می رود.
... [مشاهده متن کامل]
خانواده شکیب به المنذر بن امرئ القیس بن النعمان ملقب به ماءالسماء برمی گردد در روستای الشویفات نزدیک بیروت به دنیا آمد کلمه شکیب را از فارسی به معنی صبور و کلمه ارسلان را از ترکی و فارسی گرفته است که به معنی شیر می باشد. او تحت تأثیر تعداد زیادی از شاخص های زمان خود قرار گرفت و در محضر آن ها تلمذ کرد یا در مراحل مختلف زندگی با آن ها تماس گرفته و اولین معلمان وی شیخ عبدالله البوستانی بوده که در مدرسه حکمت به او آموزش داد. او همچنین با محمد عبده، محمود سامی البارودی، عبدالله فکری، محمد رشید رضا و شیخ ابراهیم الیازجی تماس گرفت و در زمان خود با احمد شوقی، اسماعیل صبری از بزرگان و اندیشه شعر و ادب و در عصر خودش آشنا شد. او بشدت تحت تأثیر سید جمال الدین افغانی قرار گرفت، در راه و روش فکری و زندگی سیاسی به او اقتدا کرد، همچنین تحت تأثیر برخی از روشنفکران و محققانی نظیر احمد فارس الشدیاق بود، که بسیار مشتاق و حامی خلافت اسلامی و امپراتوری عثمانی بود و همچنین تحت تأثیر دانشمند آمریکایی کورنلیوس وندیک قرار گرفت. او در دانشگاه آمریکایی بیروت درس می داد و همواره او را ستایش می کرد.
شکیب در خانواده ای از طائفه درزیه متولد شد؛ و از قرار معلوم ( درزیه ) مذهب خاصی بوده است و به کسی اجازه نمی دادند که وارد دینشان شود کما اینکه اجازه نمی دادند کسی خارج شود ولی وی بروش اهل سنت عبادت می کرد نماز می خواند و روزه می گرفت سایر اعمال عبادت را انجام می داد، مانند مسلمانان اهل تسنن انجام می داد همچنین با یک زن قفقازی ازدواج کرد.
... [مشاهده متن کامل]
خانواده شکیب به المنذر بن امرئ القیس بن النعمان ملقب به ماءالسماء برمی گردد در روستای الشویفات نزدیک بیروت به دنیا آمد کلمه شکیب را از فارسی به معنی صبور و کلمه ارسلان را از ترکی و فارسی گرفته است که به معنی شیر می باشد. او تحت تأثیر تعداد زیادی از شاخص های زمان خود قرار گرفت و در محضر آن ها تلمذ کرد یا در مراحل مختلف زندگی با آن ها تماس گرفته و اولین معلمان وی شیخ عبدالله البوستانی بوده که در مدرسه حکمت به او آموزش داد. او همچنین با محمد عبده، محمود سامی البارودی، عبدالله فکری، محمد رشید رضا و شیخ ابراهیم الیازجی تماس گرفت و در زمان خود با احمد شوقی، اسماعیل صبری از بزرگان و اندیشه شعر و ادب و در عصر خودش آشنا شد. او بشدت تحت تأثیر سید جمال الدین افغانی قرار گرفت، در راه و روش فکری و زندگی سیاسی به او اقتدا کرد، همچنین تحت تأثیر برخی از روشنفکران و محققانی نظیر احمد فارس الشدیاق بود، که بسیار مشتاق و حامی خلافت اسلامی و امپراتوری عثمانی بود و همچنین تحت تأثیر دانشمند آمریکایی کورنلیوس وندیک قرار گرفت. او در دانشگاه آمریکایی بیروت درس می داد و همواره او را ستایش می کرد.
شکیب در خانواده ای از طائفه درزیه متولد شد؛ و از قرار معلوم ( درزیه ) مذهب خاصی بوده است و به کسی اجازه نمی دادند که وارد دینشان شود کما اینکه اجازه نمی دادند کسی خارج شود ولی وی بروش اهل سنت عبادت می کرد نماز می خواند و روزه می گرفت سایر اعمال عبادت را انجام می داد، مانند مسلمانان اهل تسنن انجام می داد همچنین با یک زن قفقازی ازدواج کرد.