شکل
/Sekl/
مترادف شکل: چهره، رخسار، روی، صورت، ساخت، فرم، قالب، هیئت، هیکل، طرز، گونه، وجه، وضع، تصویر، نقش، شبه، مانند، مثل
برابر پارسی: گونه، رخساره، چهره، نگاره، آرایه، ریخت
معنی انگلیسی:
لغت نامه دهخدا
- شکل بدیهی الانتاج ؛ آن است که حد اوسط در صغری محمول باشد و در کبری موضوع ، به شرط آنکه صغری موجبه باشد خواه کلیه خواه جزئیه ، و کبری کلیه باشد خواه موجبه باشد خواه سالبه. بدان که شکل مرکب باشد از دو قضیه و قضیه به معنی جمله است پس قضیه اول را صغری گویند و قضیه دوم را کبری نامند. لفظ مکرر که در آخر صغری و وسط کبری واقع شود آنرا حد اوسط گویند، چون حد اوسط را دو رکنی از شکل نتیجه حاصل آید و موضوع به معنی مبتدا است و محمول به معنی خبر و شکل بدیهی الانتاج شکل اول باشد از اشکال اربعه. مثال شکل اول یعنی شکل بدیهی الانتاج : کل انسان حیوان ، و کل حیوان جسم ؛ و نتیجه این است : کل انسان جسم.و مثال شکل ثانی : کل انسان حیوان و لا شی من الحجر بحیوان ؛ و نتیجه این است : لا شی من الانسان بحجر. مثال شکل ثالث : کل انسان حیوان و کل انسان ضاحک ؛ و نتیجه این است : و بعض الحیوان ضاحک. مثال شکل رابع: کل انسان حیوان ، و کل ناطق انسان ؛ و نتیجه اش این است : بعض الحیوان ناطق. ( غیاث ) ( آنندراج ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
( اسم ) ۱ - چهره صورت روی سیما . ۲ - پیکر کالبد . ۳ - رسم طریقه . ۴ - مانند شبه مثل . ۵ - نگاره . ۶ - هیئتی است که از احاطه یک یا چند حد به وجود آید و از مقوله کیف است و کاملترین اشکال کروی است . ۸ - شکلک جمع : اشکال .
جمع شکال
فرهنگ معین
(شَ یا ش ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - صورت ، چهره . ۲ - پیکر. ۳ - نظیر، مانند. ۴ - حالت ، وضع ، کیفیت . ۵ - ترکیب و ساختار بیرونی چیزی .
فرهنگ عمید
۲. صورت کسی یا چیزی، چهره، صورت.
۳. حالت، وضع.
۱. در عروض، اجتماع خبن و کف، چنان که از مستفعلن حرف دوم و هفتم را ساقط کنند و متفعل بماند و مفاعل به جایش بیاورند.
۲. (اسم مصدر ) قرار دادن اعراب و حرکت در کلمات.
فرهنگستان زبان و ادب
گویش مازنی
واژه نامه بختیاریکا
شِلق
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] شکل، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای هیئت قیاس اقترانی، بر اساس جایگاه حد وسط در مقدمات است.
شکل یا سیاق، هیئتی است که از چگونگی ارتباط حد وسط با اصغر و اکبر در دو مقدمه قیاس اقترانی، از لحاظ موضوع یا محمول بودن حاصل می شود. قیاس اقترانی بسیط، از دو مقدمه (صغرا و کبرا) تشکیل می شود و در هر یک از دو مقدمه، حد وسط می تواند موضوع یا محمول واقع شود، از این رو در مجموع برای هیئت قیاس اقترانی بر اساس جایگاه حد وسط، چهار حالت پیدا می شود که به هر کدام، یک «شکل» یا «سیاق» گفته می شود: ۱. شکل اول: حد وسط، محمول در مقدمه صغرا و موضوع در مقدمه کبرا؛ ۲. شکل دوم: حد وسط، محمول در مقدمه صغرا و مقدمه کبرا؛ ۳. شکل سوم: حد وسط، موضوع در مقدمه صغرا و مقدمه کبرا؛ ۴. شکل چهارم: حد وسط، موضوع در مقدمه صغرا و محمول در مقدمه کبرا.
اشکال اربع در شعر
در شعر معروف، اشکال اربعه چنین بیان شده است: اوسط اگر حمل یافت، در بَرِ صغرا و باز • وضع به کبرا گرفت، شکل نخستین شمارحمل به هر دو دوم، وضع به هر دو سوم • رابع اشکال را، عکس نخستین شمار
وجه تسمیه
سبب اینکه چنین چیزی را شکل می گویند مشابهتی است که با اَشکال هندسی دارد، زیرا همچنان که اشکال هندسی در کُره، از احاطه یک سطح و در سایر اشکال، از چند خط یا چند سطح حاصل می شود در اینجا نیز از تالیف حدود صورتی به وجود می آید که «شکل» نامیده می شود.
مستندات مقاله
...
شکل یا سیاق، هیئتی است که از چگونگی ارتباط حد وسط با اصغر و اکبر در دو مقدمه قیاس اقترانی، از لحاظ موضوع یا محمول بودن حاصل می شود. قیاس اقترانی بسیط، از دو مقدمه (صغرا و کبرا) تشکیل می شود و در هر یک از دو مقدمه، حد وسط می تواند موضوع یا محمول واقع شود، از این رو در مجموع برای هیئت قیاس اقترانی بر اساس جایگاه حد وسط، چهار حالت پیدا می شود که به هر کدام، یک «شکل» یا «سیاق» گفته می شود: ۱. شکل اول: حد وسط، محمول در مقدمه صغرا و موضوع در مقدمه کبرا؛ ۲. شکل دوم: حد وسط، محمول در مقدمه صغرا و مقدمه کبرا؛ ۳. شکل سوم: حد وسط، موضوع در مقدمه صغرا و مقدمه کبرا؛ ۴. شکل چهارم: حد وسط، موضوع در مقدمه صغرا و محمول در مقدمه کبرا.
اشکال اربع در شعر
در شعر معروف، اشکال اربعه چنین بیان شده است: اوسط اگر حمل یافت، در بَرِ صغرا و باز • وضع به کبرا گرفت، شکل نخستین شمارحمل به هر دو دوم، وضع به هر دو سوم • رابع اشکال را، عکس نخستین شمار
وجه تسمیه
سبب اینکه چنین چیزی را شکل می گویند مشابهتی است که با اَشکال هندسی دارد، زیرا همچنان که اشکال هندسی در کُره، از احاطه یک سطح و در سایر اشکال، از چند خط یا چند سطح حاصل می شود در اینجا نیز از تالیف حدود صورتی به وجود می آید که «شکل» نامیده می شود.
مستندات مقاله
...
wikifeqh: شکل
[ویکی الکتاب] معنی شَکْلِهِ: شکل آن - مشابه آن (شکل هر چیزی عبارت است از چیزی که مشابه آن ، و از جنس آن باشد . )
معنی هَیْئَةِ: شکل
معنی صُورَةٍ: صورت - شکل
معنی تُصْبِحَ: که به شکل ...در آید-که به حالتِ ...در آید
معنی تُصْبِحُ: به شکل ...در آید-به حالتِ ...در آید
معنی یُصْبِحَ: که به شکل ...در آید-که به حالتِ ...در آید
معنی إِسْرَافاً: به شکل اسراف-هدر دادن
معنی صَوَّرَکُمْ: شما را صورتگری نمود -شما را شکل داد
معنی صَوَّرْنَاکُمْ: شما را صورتگری نمودیم -شما را شکل دادیم
معنی دَعْوَاهُمْ: شکل خواندنشان - نوع طلب کردنشان
معنی ضَنکاً: تنگ (این کلمه در مذکر و مؤنث به یک شکل استعمال میشود )
معنی مَوْراً: به شکل پیچ وتاب خوردن و محو شدن دود - به شکل جریان سریع (کلمه مور - به به معنای تردد و آمد و رفت چیزی چون دود است ، همچنان که دود در فضا میپیچد و آمد و شد میکند تا از بین برود و به قولی به معنای جریان سریع است )
معنی لَـٰکِنَّ: ولی - ولیکن (همان "لَـٰکِنْ " است منتهی اگر بعدش همزه وصل بیاید به دلیل تقارن با حرف ساکن یا تشدید دار کلمه بعد به این شکل در آمده است)
معنی نَبْتَلِیهِ: اورا از حالتی به حالتی دیگر وشکلی به شکل دیگر درمی آوریم.(ازمصدر ابتلاءبه معنای نقل چیزی از حالی به حالی و طوری به طور دیگر است )
معنی صُّحُفِ: کتابها - نامه ها (جمع صحیفه به معنای هر چیزی که در آن مطلبی نوشته شده باشد، همچنین کتاب چه ورقه و کاغذی باشد و یابه شکل دیگر )
تکرار در قرآن: ۲(بار)
معنی هَیْئَةِ: شکل
معنی صُورَةٍ: صورت - شکل
معنی تُصْبِحَ: که به شکل ...در آید-که به حالتِ ...در آید
معنی تُصْبِحُ: به شکل ...در آید-به حالتِ ...در آید
معنی یُصْبِحَ: که به شکل ...در آید-که به حالتِ ...در آید
معنی إِسْرَافاً: به شکل اسراف-هدر دادن
معنی صَوَّرَکُمْ: شما را صورتگری نمود -شما را شکل داد
معنی صَوَّرْنَاکُمْ: شما را صورتگری نمودیم -شما را شکل دادیم
معنی دَعْوَاهُمْ: شکل خواندنشان - نوع طلب کردنشان
معنی ضَنکاً: تنگ (این کلمه در مذکر و مؤنث به یک شکل استعمال میشود )
معنی مَوْراً: به شکل پیچ وتاب خوردن و محو شدن دود - به شکل جریان سریع (کلمه مور - به به معنای تردد و آمد و رفت چیزی چون دود است ، همچنان که دود در فضا میپیچد و آمد و شد میکند تا از بین برود و به قولی به معنای جریان سریع است )
معنی لَـٰکِنَّ: ولی - ولیکن (همان "لَـٰکِنْ " است منتهی اگر بعدش همزه وصل بیاید به دلیل تقارن با حرف ساکن یا تشدید دار کلمه بعد به این شکل در آمده است)
معنی نَبْتَلِیهِ: اورا از حالتی به حالتی دیگر وشکلی به شکل دیگر درمی آوریم.(ازمصدر ابتلاءبه معنای نقل چیزی از حالی به حالی و طوری به طور دیگر است )
معنی صُّحُفِ: کتابها - نامه ها (جمع صحیفه به معنای هر چیزی که در آن مطلبی نوشته شده باشد، همچنین کتاب چه ورقه و کاغذی باشد و یابه شکل دیگر )
تکرار در قرآن: ۲(بار)
wikialkb: ریشه_شکل
دانشنامه عمومی
شکل یا دیس از طریق محصور شدن محیطی ویا لکهٔ رنگ به وجود می آید. شکل می تواند به صورت دو بعدی ( سطح ) یا سه بعدی ( حجم ) باشد.
بنا بر صفحهٔ ۲۱۷ مجموعهٔ قوانین سال ۱۳۱۸ شمسی ایران، فرهنگستان ایران ( فرهنگستان اول ) واژهٔ نگاره را به عنوان معادل فارسی شکل انتخاب کرده است. با این حال در پارسی میانه «نگاره» برای مفهوم تصویر به کار می رفته است. شکل در علوم مفاهیم متفاوتی را بیان می کند.
شکل از طریق محصور شدن محیطی ویا لکهٔ رنگ به وجود می آید. شکل می تواند به صورت دو بعدی ( سطح ) یا سه بعدی ( حجم ) باشد. وقتی شکل مثبت وضوح پیدا می کند که اطراف آن را شکل منفی یا بافت احاطه کند. هرگاه شکل مثبت و منفی به یک اندازه انرژی داشته باشند وارونگی شکل و زمینه اتفاق می افتد.
در یک اثر هنری فضاهای منفی نیز به اندازهٔ فضاهای مثبت ارزش مند می باشند. وقتی درجه بندی سایه و روشن صورت می گیرد حجم به وجود می آید. امروزه هنر عکاسی باعث شده که نقاشان و طراحان به اغراق روی آورند. آرمان گرایی ( ایده آلیسم ) به معنای بازگشت معیارهای زیبا شناسانه در هنر است.
آبستره نوعی ساده سازی تصاویر طبیعی به کمک اشکال هندسی است. هنرمندان از ویژگی بصری اشکال پایه ( مثلث، مربع، دایره ) برای القاء مفاهیم استفاده می کنند.
آرت نوو سبکی مربوط به قرن ۱۹ است که تاکید بر روی خطوط منحنی یا شکل های طبیعی دارند. [ ۱]
در هندسه، شکل یا شکل هندسی به انواع موجودات هندسی از قبیل نقطه، خط، و سطح گفته می شود که رفتار و خواص آنها در هندسه بررسی می شود.
در چاپ، شکل به تصویرهایی گفته می شود که برای تزئین متن یا توضیح بیشتر دربارهٔ متن در متن می آیند.
در عروض، شکل تبدیل هجای دراز اول و آخر پایه است به هجای کوتاه.
• شِکِل نام چند واحد پول یا وزن در دوران باستان از جمله سکه های نقرهٔ هخامنشیان بوده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبنا بر صفحهٔ ۲۱۷ مجموعهٔ قوانین سال ۱۳۱۸ شمسی ایران، فرهنگستان ایران ( فرهنگستان اول ) واژهٔ نگاره را به عنوان معادل فارسی شکل انتخاب کرده است. با این حال در پارسی میانه «نگاره» برای مفهوم تصویر به کار می رفته است. شکل در علوم مفاهیم متفاوتی را بیان می کند.
شکل از طریق محصور شدن محیطی ویا لکهٔ رنگ به وجود می آید. شکل می تواند به صورت دو بعدی ( سطح ) یا سه بعدی ( حجم ) باشد. وقتی شکل مثبت وضوح پیدا می کند که اطراف آن را شکل منفی یا بافت احاطه کند. هرگاه شکل مثبت و منفی به یک اندازه انرژی داشته باشند وارونگی شکل و زمینه اتفاق می افتد.
در یک اثر هنری فضاهای منفی نیز به اندازهٔ فضاهای مثبت ارزش مند می باشند. وقتی درجه بندی سایه و روشن صورت می گیرد حجم به وجود می آید. امروزه هنر عکاسی باعث شده که نقاشان و طراحان به اغراق روی آورند. آرمان گرایی ( ایده آلیسم ) به معنای بازگشت معیارهای زیبا شناسانه در هنر است.
آبستره نوعی ساده سازی تصاویر طبیعی به کمک اشکال هندسی است. هنرمندان از ویژگی بصری اشکال پایه ( مثلث، مربع، دایره ) برای القاء مفاهیم استفاده می کنند.
آرت نوو سبکی مربوط به قرن ۱۹ است که تاکید بر روی خطوط منحنی یا شکل های طبیعی دارند. [ ۱]
در هندسه، شکل یا شکل هندسی به انواع موجودات هندسی از قبیل نقطه، خط، و سطح گفته می شود که رفتار و خواص آنها در هندسه بررسی می شود.
در چاپ، شکل به تصویرهایی گفته می شود که برای تزئین متن یا توضیح بیشتر دربارهٔ متن در متن می آیند.
در عروض، شکل تبدیل هجای دراز اول و آخر پایه است به هجای کوتاه.
• شِکِل نام چند واحد پول یا وزن در دوران باستان از جمله سکه های نقرهٔ هخامنشیان بوده است.
wiki: شکل
دانشنامه آزاد فارسی
شکل (باستان شناسی). شِکِل (باستان شناسی)
(یا: سیکِل؛ در زبان عبری: شقل) سکۀ نقرۀ رایج در شاهنشاهی هخامنشی، نیز نام یکی از اوزان بابلی. شِکِل به صورت پانچ ضرب می شد. یک سوی سکه فرورفته و خالی از نقش و نوشته بود و سوی دیگر آن برآمده بود و نقش تیرانداز پارسی را داشت که بر زانو نشسته و کمان می کشد. شاید آن تیرانداز تمثال شاهنشاه هخامنشی باشد. شکل ها کتیبه و نوشته ای ندارند. همچنین شکل هندسی شکل ها نامنظم است اما بیشتر آنها گرد یا بیضی اند. اولین شکل ها شاید به دستور داریوش اول در ۵۱۶ ق م ضرب شدند. شکل ها خارج از قلمرو پارس و بیشتر در آناتولی و بین النهرین ضرب می شدند. هر بیست شکل معادل یک دَریک بود.
(یا: سیکِل؛ در زبان عبری: شقل) سکۀ نقرۀ رایج در شاهنشاهی هخامنشی، نیز نام یکی از اوزان بابلی. شِکِل به صورت پانچ ضرب می شد. یک سوی سکه فرورفته و خالی از نقش و نوشته بود و سوی دیگر آن برآمده بود و نقش تیرانداز پارسی را داشت که بر زانو نشسته و کمان می کشد. شاید آن تیرانداز تمثال شاهنشاه هخامنشی باشد. شکل ها کتیبه و نوشته ای ندارند. همچنین شکل هندسی شکل ها نامنظم است اما بیشتر آنها گرد یا بیضی اند. اولین شکل ها شاید به دستور داریوش اول در ۵۱۶ ق م ضرب شدند. شکل ها خارج از قلمرو پارس و بیشتر در آناتولی و بین النهرین ضرب می شدند. هر بیست شکل معادل یک دَریک بود.
wikijoo: شکل_(باستان_شناسی)
شکل (منطق و فلسفه). شِکل (منطق و فلسفه)
(در لغت به معنی هیئت و صورت) در اصطلاح علوم عقلی به دو معنی به کار رفته است: ۱. یکی از کیفیات مختص به کمیات، یعنی اوصاف و حالاتی که بر جسم عارض می شود. بدین جهت شکل عبارت از هیئتی است که در مقدار یا در جسم از حیث محدود بودن آن به حد حاصل می شود. ۲. در علم منطق، حالات مختلف وضعیت حد وسط نسبت به اکبر و اصغر را شکل های قیاس می خوانند.
(در لغت به معنی هیئت و صورت) در اصطلاح علوم عقلی به دو معنی به کار رفته است: ۱. یکی از کیفیات مختص به کمیات، یعنی اوصاف و حالاتی که بر جسم عارض می شود. بدین جهت شکل عبارت از هیئتی است که در مقدار یا در جسم از حیث محدود بودن آن به حد حاصل می شود. ۲. در علم منطق، حالات مختلف وضعیت حد وسط نسبت به اکبر و اصغر را شکل های قیاس می خوانند.
wikijoo: شکل_(منطق_و_فلسفه)
مترادف ها
تطابق، شبیه، شباهت، همانندی، پیکر، شکل، تشابه، تصویر، مشابهت
ظاهر، فرم، صورت، طرح، پیکر، رقم، شکل، شخص، نقش، عدد
ترکیب، ظرف، ظاهر، فرم، سیاق، صورت، برگه، گونه، شکل، روش، تصویر، وجه، طرز، ریخت، ورقه، فورم، دیس
منظر، تصور، شکل، تصویر، تمثال، شمایل
منظر، بند، شکل، صورت کوچک، سطح کوچک جواهر و سنگهای قیمتی
صف، ترتیب، نظم، پایه، رشته، مقام، سلسله، شکل، ردیف، رتبه، شان، قطار
ساختمان، صف، ارایش، احدای، تشکیلات، شکل، سازمان، تشکیل، رشد، صف ارایی، ترتیب قرار گرفتن
تجسم، صورت، اندام، سبک، شکل، قواره، طرز، ریخت
ترتیب، هیئت، پیکر بندی، شکل، پیگربندی، قواره، وضعیت یا موقعیت
نما، صورت، هیئت، فریاد، رنگ، چرده، شکل، تصویر
حکاکی، شکل، گراور
شکل، تصویر، عکس
نشان، شکل، مدال، نشانی شبیه سکه
صفت، طرح، شکل، الگو، نونه
شکل، واحد وزن و پول بابل قدیم
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
دَرَند
یَنگ
ریخت، ساخت، قیافه، ترک:طرخ، طرح.
ریشه کلمه "شکل" در عربی و فارسی
کلمه "شکل" در هر دو زبان عربی و فارسی به معنای "فرم" یا "شکل" است. با این حال، ریشه های اصطلاح شناسی آنها از نظر منشأ و احتمالاً زمان ورود به زبان ها متفاوت است.
... [مشاهده متن کامل]
عربی: احتمالاً کلمه عربی "شکل" از ریشه ثلاثی ش - ک - ل ( sha - ka - la ) آمده است که معانی مربوط به "بستن"، "بستن" یا "پیچیدن" را دارد. این ارتباط با بستن به ایده شکل گیری شکل توسط نحوه اتصال عناصر به یکدیگر مربوط می شود.
فارسی: ریشه "شکل" در فارسی کمتر مشخص است. ممکن است:
از عربی وام گرفته شده باشد: با توجه به سابقه طولانی نفوذ عربی در فارسی، "شکل" می تواند وام واژه ای باشد که در مقطعی پس از توسعه سیستم ریشه ای سه حرفی در عربی وارد فارسی شده است.
منشأ پیش از عربی داشته باشد: احتمال دارد "شکل" ریشه ای جداگانه و قدیمی تر هندو اروپایی در فارسی داشته باشد که ارتباطی با ریشه عربی ندارد. با این حال، ردیابی چنین ریشه ای به تحقیقات عمیق تر اتیولوژیکی نیاز دارد.
تقدم زمانی
بر اساس شواهد موجود، به احتمال زیاد ریشه عربی ( sha - ka - la ) بر استفاده از "شکل" در فارسی تقدم دارد. سیستم ریشه ای سه حرفی یک ویژگی تثبیت شده در عربی است که نشان دهنده سابقه طولانی تر ارتباط این کلمه با ریشه است.
با این حال، لازم به ذکر است که این موضوع به طور قطعی ثابت نمی کند که خود کلمه ابتدا در عربی پدید آمده باشد. احتمال وجود یک ریشه جداگانه و قدیمی تر برای "شکل" در فارسی وجود دارد، هرچند ردیابی آن دشوارتر خواهد بود.
کلمه "شکل" در هر دو زبان عربی و فارسی به معنای "فرم" یا "شکل" است. با این حال، ریشه های اصطلاح شناسی آنها از نظر منشأ و احتمالاً زمان ورود به زبان ها متفاوت است.
... [مشاهده متن کامل]
عربی: احتمالاً کلمه عربی "شکل" از ریشه ثلاثی ش - ک - ل ( sha - ka - la ) آمده است که معانی مربوط به "بستن"، "بستن" یا "پیچیدن" را دارد. این ارتباط با بستن به ایده شکل گیری شکل توسط نحوه اتصال عناصر به یکدیگر مربوط می شود.
فارسی: ریشه "شکل" در فارسی کمتر مشخص است. ممکن است:
از عربی وام گرفته شده باشد: با توجه به سابقه طولانی نفوذ عربی در فارسی، "شکل" می تواند وام واژه ای باشد که در مقطعی پس از توسعه سیستم ریشه ای سه حرفی در عربی وارد فارسی شده است.
منشأ پیش از عربی داشته باشد: احتمال دارد "شکل" ریشه ای جداگانه و قدیمی تر هندو اروپایی در فارسی داشته باشد که ارتباطی با ریشه عربی ندارد. با این حال، ردیابی چنین ریشه ای به تحقیقات عمیق تر اتیولوژیکی نیاز دارد.
تقدم زمانی
بر اساس شواهد موجود، به احتمال زیاد ریشه عربی ( sha - ka - la ) بر استفاده از "شکل" در فارسی تقدم دارد. سیستم ریشه ای سه حرفی یک ویژگی تثبیت شده در عربی است که نشان دهنده سابقه طولانی تر ارتباط این کلمه با ریشه است.
با این حال، لازم به ذکر است که این موضوع به طور قطعی ثابت نمی کند که خود کلمه ابتدا در عربی پدید آمده باشد. احتمال وجود یک ریشه جداگانه و قدیمی تر برای "شکل" در فارسی وجود دارد، هرچند ردیابی آن دشوارتر خواهد بود.
گزاره=جمله
بهره بردن=استفاده کردن
در برخی گزاره ها این واژه بیشتر برابر "شیوه، گونه، روش" است، برای نمونه:
"به این شکل می توان به برابر این واژه رسید"
در گونه دیگری از گزاره ها هم شکل برابر "دیس" است. "دیس" واژه کهن پارسی است و برابر واژه شکل.
... [مشاهده متن کامل]
ولی می توان در گونه نخست کاربرد واژه "شکل"، به جای "شیوه، گونه، روش"، از "دیس" هم بهره برد و برابر هم هستند.
بهره بردن=استفاده کردن
در برخی گزاره ها این واژه بیشتر برابر "شیوه، گونه، روش" است، برای نمونه:
"به این شکل می توان به برابر این واژه رسید"
در گونه دیگری از گزاره ها هم شکل برابر "دیس" است. "دیس" واژه کهن پارسی است و برابر واژه شکل.
... [مشاهده متن کامل]
ولی می توان در گونه نخست کاربرد واژه "شکل"، به جای "شیوه، گونه، روش"، از "دیس" هم بهره برد و برابر هم هستند.
واژه شکل
معادل ابجد 350
تعداد حروف 3
تلفظ šakl
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی] ( ادبی )
مختصات ( شَ یا ش ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی Sekl
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع لغت نامه دهخدا
... [مشاهده متن کامل]
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
معادل ابجد 350
تعداد حروف 3
تلفظ šakl
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی] ( ادبی )
مختصات ( شَ یا ش ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی Sekl
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع لغت نامه دهخدا
... [مشاهده متن کامل]
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
شکل ( به فتح شین ) به معنی مثل و مانند است .
Sheqel واحد سکه نقره هخامنشی
نما، نمود، گونه
نما، نمود، گونه
برونزد ( بویژه در چارچوب فلسفه ی دانشورانه و جُستارهای هنری و پژوهشی )
نمونه ی نخست:
. . . به نکته ی مهم دیگری نیز اشاره می کنم که هنوز مانند سال ها پیش از این، برای آن نیروهایی که سرنگونی رژیم یا هرگونه جنبش انقلابی را با یکی گرفتن شکل و مضمون ( درونمایه و برونزد ) تنها در لوله ی تفنگ می بینند و هرگونه انقلاب یا سرنگونی هر رژیمی را با همه ی گوناگونی شکل هایی که می تواند بخود بگیرد و از کالبدی به کالبدی دیگر درآمده یا با یکدیگر آمیخته شوند، تنها به شکل مسلحانه ی آن فرومی کاهند.
... [مشاهده متن کامل]
برگرفته از نوستاری در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2013/07/blog - post_23. html
نمونه ی دوم:
. . . برایم بهانه ای است که جُستار یادشده را کمی بیشتر شکافته و توجه خوانندگان، بویژه کسانی که به کارهای پژوهشی روی می آورند را به اهمیت درنظر گرفتن این رابطه، چه از نظر آمایش درونمایه کار ، چه از نظر ساختار و شکل ( برونزد ) آن جلب نمایم.
برگرفته از نوشتاری در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2009/05/blog - post_21. html
نمونه ی نخست:
. . . به نکته ی مهم دیگری نیز اشاره می کنم که هنوز مانند سال ها پیش از این، برای آن نیروهایی که سرنگونی رژیم یا هرگونه جنبش انقلابی را با یکی گرفتن شکل و مضمون ( درونمایه و برونزد ) تنها در لوله ی تفنگ می بینند و هرگونه انقلاب یا سرنگونی هر رژیمی را با همه ی گوناگونی شکل هایی که می تواند بخود بگیرد و از کالبدی به کالبدی دیگر درآمده یا با یکدیگر آمیخته شوند، تنها به شکل مسلحانه ی آن فرومی کاهند.
... [مشاهده متن کامل]
برگرفته از نوستاری در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2013/07/blog - post_23. html
نمونه ی دوم:
. . . برایم بهانه ای است که جُستار یادشده را کمی بیشتر شکافته و توجه خوانندگان، بویژه کسانی که به کارهای پژوهشی روی می آورند را به اهمیت درنظر گرفتن این رابطه، چه از نظر آمایش درونمایه کار ، چه از نظر ساختار و شکل ( برونزد ) آن جلب نمایم.
برگرفته از نوشتاری در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2009/05/blog - post_21. html
نگاره
در پارسی میانه �کَرپ� است برای نمونه:
اسب شکل= اسب کرپ
اسب شکل= اسب کرپ
رختگونه
رخسار
دیسه ( در پهلوی دیسک )
می توان به جای آن سیما را بکار برد
به شکل= به سیمای
به شکل= به سیمای
نهج
ریخت
شکل خود واژه ای پارسی است
شکل=اشکل=اش ( بیرون، برون ) کل ( کالب، تن )
در کل به چم چهره یا تن و کالب بیرونی است
شکل=اشکل=اش ( بیرون، برون ) کل ( کالب، تن )
در کل به چم چهره یا تن و کالب بیرونی است
شِکل
این واژه پارسی است و دِگَرواجیدهء "چِهر "می باشد :
چِهر < شِخر < شِخل< شِکل
اَرَبیان ( اَعراب ) وات " چ " را " ش " وامی گویند مانند :
چای = شای
وات " ه" در گُذشته "خ " لَفزیده میشده:
... [مشاهده متن کامل]
بَخر ( بَرخ ) < بَهر < بَهره
وات "خ" به " ک" هم دِگَریده می شود برای نمونه :
در زبان انگلیسی و آلمانی آنچه ما پُختَن میگوییم آنان وات" خ "را "ک" و" پ" را "ب " برزبان میرانند :
انگلیسی : bake
آلمانی : backen
وات " ل" هم به " ر" آلیده می گردیده :
سَرم ، سَرما ، سَرد که سال گفته میشده و سال هم به مینه ی دَمان یا نوغان ( فصل ) سَرما است.
پیش نهاد :
می توان از ستاک "شِکل" در دستگاه واژه سازی پارسی این واژه را گُستَرد :
شِکلیدن ، شِکلاندن
شِکلیده ، پِی شِکل ، پیشِکله = مُشکِل
شِکلاند، شِکلانِش = تَشکیل
دُشکِل ( دُش شِکل ) = اِشکال
شِکله ، شِکلِش = تَشَکُل
شِکلَنده = شاکِل ، شاکِله
این واژه پارسی است و دِگَرواجیدهء "چِهر "می باشد :
چِهر < شِخر < شِخل< شِکل
اَرَبیان ( اَعراب ) وات " چ " را " ش " وامی گویند مانند :
چای = شای
وات " ه" در گُذشته "خ " لَفزیده میشده:
... [مشاهده متن کامل]
بَخر ( بَرخ ) < بَهر < بَهره
وات "خ" به " ک" هم دِگَریده می شود برای نمونه :
در زبان انگلیسی و آلمانی آنچه ما پُختَن میگوییم آنان وات" خ "را "ک" و" پ" را "ب " برزبان میرانند :
انگلیسی : bake
آلمانی : backen
وات " ل" هم به " ر" آلیده می گردیده :
سَرم ، سَرما ، سَرد که سال گفته میشده و سال هم به مینه ی دَمان یا نوغان ( فصل ) سَرما است.
پیش نهاد :
می توان از ستاک "شِکل" در دستگاه واژه سازی پارسی این واژه را گُستَرد :
شِکلیدن ، شِکلاندن
شِکلیده ، پِی شِکل ، پیشِکله = مُشکِل
شِکلاند، شِکلانِش = تَشکیل
دُشکِل ( دُش شِکل ) = اِشکال
شِکله ، شِکلِش = تَشَکُل
شِکلَنده = شاکِل ، شاکِله
نیکاس ، ریخت، نقش، ریخت ، رخ، قیافه، ساختار، صورت، گونه
ساختار
نگارین ، نگارا
ریخت
بدریخت = بد شکل
بدریخت = بد شکل
پیکره
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٧)