شوگی ( به ژاپنی: 将棋, shōgi ) یا شطرنج ژاپنی نوعی بازی تخته ای ِ استراتژیکِ دو نفره است که با شطرنج غربی، چاتورانگا و ژیانگکی که هم خانواده است و محبوب ترین نوع شطرنج در ژاپن محسوب می شود. واژه شوگی به معنای «بازی صفحه ای فرماندهان» است.
این بازی از شطرنج چینیِ ژیانگ کی تکامل یافته که در قرن دهم تا دوازدهم میلادی به ژاپن وارد شده بود. ژیانگ کی هم خود برگرفته از چاتورانگای هندی هاست که در قرن ششم در هندوستان ابداع شده بود.
ویژگی منحصربه فرد شوگی که آن را از انواع دیگر شطرنج متمایز می کند و به نظر می رسد دلیلی اصلی محبوبیت آن در ژاپن باشد نیز این است که می توان مهره های زده شده حریف را به صفحه برگردانده و از آن ها به عنوان مهره خود استفاده کرد. از قرن شانزدهم به این سو شوگی با این قانون بازی می شود. به گفته دیوید پریچارد شطرنج باز و محقق شطرنج انگلیسی این قانون احتمالاً تحت تأثیر رفتار سربازان مزدور آن دوران ژاپن شکل گرفته که پس از اسارت در جنگ به طرف مقابل اعلام وفاداری می کردند.
مهره ها
تخته بازی
• ردیف اول هر یک از بازیکن ها:
• شاه در وسط صفحه قرار می گیرد.
• دو ژنرال طلایی هر یک در یک طرف پادشاه قرار می گیرند.
• دو ژنرال نقره ای هر یک در یک طرف ژنرال های طلایی قرار می گیرند.
• دو اسب هر یک در یک طرف ژنرال های نقره ای قرار می گیرند.
• دو نیزه هر یک در یک طرف اسب ها قرار می گیرند.
حال ردیف اول باید به این شکل باشد:
یا
• ردیف دوم هر یک از بازیکن ها:
• فیل در جلوی اسب سمت چپ قرار می گیرد.
• رخ در جلوی اسب سمت راست قرار می گیرد.
پادشاه می تواند یک خانه به هرجهت اطراف خودش حرکت کند.
رخ می تواند به هر تعداد مربع آزاد در جهت عمودی و افقی آزاد حرکت کند.
فیل می تواند به هرتعداد مربع آزاد در جهات مورب خودش حرکت کند.
ژنرال طلایی می تواند یک خانه به هرجهت اطراف خودش بجز مورب رو به عقب حرکت کند.
ژنرال نقره ای می تواند یک خانه در جهات مورب و یک خانه رو به جلو ( عمود ) حرکت کند.
اسب می تواند به شکل حرف L برعکس با احتساب سه خانه تنها رو به جلو حرکت کند و قابلت حرکت به طرفین یا پشت را ندارد.
نیزه می تواند در جهت مقابل خودش در هر تعداد خانه آزاد حرکت کند.
سرباز تنها می تواند یک خانه رو به جلو حرکت کند و عقب نشینی ندارد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین بازی از شطرنج چینیِ ژیانگ کی تکامل یافته که در قرن دهم تا دوازدهم میلادی به ژاپن وارد شده بود. ژیانگ کی هم خود برگرفته از چاتورانگای هندی هاست که در قرن ششم در هندوستان ابداع شده بود.
ویژگی منحصربه فرد شوگی که آن را از انواع دیگر شطرنج متمایز می کند و به نظر می رسد دلیلی اصلی محبوبیت آن در ژاپن باشد نیز این است که می توان مهره های زده شده حریف را به صفحه برگردانده و از آن ها به عنوان مهره خود استفاده کرد. از قرن شانزدهم به این سو شوگی با این قانون بازی می شود. به گفته دیوید پریچارد شطرنج باز و محقق شطرنج انگلیسی این قانون احتمالاً تحت تأثیر رفتار سربازان مزدور آن دوران ژاپن شکل گرفته که پس از اسارت در جنگ به طرف مقابل اعلام وفاداری می کردند.
مهره ها
تخته بازی
• ردیف اول هر یک از بازیکن ها:
• شاه در وسط صفحه قرار می گیرد.
• دو ژنرال طلایی هر یک در یک طرف پادشاه قرار می گیرند.
• دو ژنرال نقره ای هر یک در یک طرف ژنرال های طلایی قرار می گیرند.
• دو اسب هر یک در یک طرف ژنرال های نقره ای قرار می گیرند.
• دو نیزه هر یک در یک طرف اسب ها قرار می گیرند.
حال ردیف اول باید به این شکل باشد:
یا
• ردیف دوم هر یک از بازیکن ها:
• فیل در جلوی اسب سمت چپ قرار می گیرد.
• رخ در جلوی اسب سمت راست قرار می گیرد.
پادشاه می تواند یک خانه به هرجهت اطراف خودش حرکت کند.
رخ می تواند به هر تعداد مربع آزاد در جهت عمودی و افقی آزاد حرکت کند.
فیل می تواند به هرتعداد مربع آزاد در جهات مورب خودش حرکت کند.
ژنرال طلایی می تواند یک خانه به هرجهت اطراف خودش بجز مورب رو به عقب حرکت کند.
ژنرال نقره ای می تواند یک خانه در جهات مورب و یک خانه رو به جلو ( عمود ) حرکت کند.
اسب می تواند به شکل حرف L برعکس با احتساب سه خانه تنها رو به جلو حرکت کند و قابلت حرکت به طرفین یا پشت را ندارد.
نیزه می تواند در جهت مقابل خودش در هر تعداد خانه آزاد حرکت کند.
سرباز تنها می تواند یک خانه رو به جلو حرکت کند و عقب نشینی ندارد.
wiki: شوگی