شوپنهاور ارتور

دانشنامه آزاد فارسی

شوپنهاور آرتور. شوپِنْهاور، آرتور (۱۷۸۸ـ۱۸۶۰)(Schopenhauer, Arthur)
شوپِنْهاور، آرتور
فیلسوف آلمانی. در دانتزیگ در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد و در فرانسه و انگلستان درس خواند و زبان های اروپایی و کلاسیک را به خوبی فراگرفت. به اروپا سفر کرد و در ۱۸۰۹ برای تحصیل پزشکی به دانشگاه گوتینگن رفت، اما با تغییر علایقش، در برلین به تحصیل فلسفه روی آورد و آثار افلاطون، کانت و فلسفۀ هندی را مطالعه کرد. اثر اصلی او جهان همچون اراده و تصور (۱۸۱۹) در آغاز با اقبال روبه رو نشد. از این پس سال ها در برلین به تدریس پرداخت. هگل نیز در همین زمان در برلین تدریس می کرد. شوپنهاور او را شیاد می دانست، اما هیچگاه نتوانست هگل را از صحنه خارج کند. پس از آن به فرانکفورت رفت و آثار مختلفی به رشتۀ تحریر درآورد. شوپنهاور، برخلاف اکثر پیروان کانت، تمایز میان پدیده و شیء فی نفسه را پذیرفت و شیء فی نفسه را «اراده» دانست. به نظر شوپنهاور، جهانی که ما ادراک می کنیم جهان «نمود» و «پدیدار» است. شوپنهاور آن را با مفهوم «مایا»ی هندوان که جهان وهم است، نزدیک می کند. علت این که جهان به مثابۀ پدیدار، وهمی است، این است که ما آن را از طریق مقولات علّی (فیزیکی، منطقی، ریاضی و اخلاقی) ادراک و اندیشه می کنیم، در حالی که جهان حقیقی که جهان به مثابۀ شیء فی نفسه است، در پشت نمودها پنهان است و فقط به یاری شهود شناخته می شود. جهان فی نفسه جهانی است بری از عقل و علیت؛ جهانی یکسره پوچ که جایگاه ارادۀ کور، ارادۀ معطوف به زیستن، است که کلید فهم معمای جهان است. اراده، خارج از زمان و مکان است و عقل و معرفت مطیع آنند. فقط در تأمل زیبا شناختی است که می توانیم از آن گریزی داشته باشیم. اما این جهان نه فقط پوچ است بلکه تراژیک و رنج آور نیز هست. شوپنهاور این آموزه را با بدبینی افراطی به هم می آمیزد، زیرا میل، که تبلور ارادۀ معطوف به زیستن در فرد است، تراژیک است و هرگز سیراب نمی شود. پس رستگاری در رهایی از میل است و باید در هنر جست وجو شود. هنر به مثابۀ تعمقی که علاقه ای خاص را نمی جوید، ارادۀ معطوف به زیستن را معلق و انسان را رها و رستگار می کند. حاصل آن، اخلاقی مبتنی بر هم دردی و نفی خودپرستی است که گرچه هرکس را به رنج بردن محکوم می کند، اما راهی خردمندانه است. شوپنهاور با ستایش اوپانیشادها و فلسفۀ هندی، از نوعی تَرْک و ریاضت کشی به مثابۀ واپسین غایت زندگی نیک (نیروانا) ستایش می کند. نیچه با حمله به این هیچ انگاری عرفانی، آن را بیان آرمان ریاضت کشانۀ کشیشان و انحطاط بیمارگونۀ ارادۀ معطوف به قدرت می داند. نیچه این مفهوم را برپایۀ ارادۀ معطوف به زیستن شوپنهاور، اما برضد آن، ساخته و پرداخته کرده است.

پیشنهاد کاربران

کتابخانه:
زندگی مانند بازی شطرنج است :
ما نقشه ای می ریزیم اما اجرای آن مشروط به حرکت هایی است که رقیب به دلخواه می کند.
این رقیب در زندگی، سرنوشت است!
📕 #در_باب_حکمت_زندگی
✍🏻 #آرتور_شوپنهاور
اگر ازدواج کنیم خوشبخت نخواهیم بود و اگر ازدواج نکنیم باز هم خوشبخت نخواهیم بود. مانند خارپشت هایی هستیم که برایِ گرم شدن به هم می چسبند و اگر به هم بچسبند خارشان به تنِ هم فرو می رود و اگر جدا شوند از سرما رنج خواهند برد. زندگی معامله ای است که در هر حال خرجِ آن بیش از دخلش است.
...
[مشاهده متن کامل]

📕 #جهان _همچون _اراده _و_تصور
✍🏻 #آرتور_شوپنهاور

اگر معاشرت با دیگران تو را آزرده می کند، همیشه قدری ازتنهایی ات را با خود به جمع ببر.
یعنی بیاموز آنچه می اندیشی را فوراً ابراز نکنی،
چیزی که می شنوی را زیاد جدی نگیری و از دیگران بیش از اندازه انتظار نداشته باشی.
📕 #در_باب_حکمت_زندگی
✍🏻 #آرتور_شوپنهاور
به ندرت در هر صد نفر یک نفر ارزش آن را دارد که با او بحث کنی .
بگذار دیگران هر چه دوست دارند بگویند ، زیرا هر کسی آزاد است که احمق باشد . . .
📕 #هنر_همیشه_بر_حق_بودن
✍🏻 #آرتور_شوپنهاور
به طور کلی، نود درصد سعادت ما فقط مبتنی بر سلامت ماست. همه چیز در صورت وجود سلامت مایهٔ لذّت می گردد؛
برعکس، بدون سلامت، هیچ موهبت بیرونی نیست که لذّت بخش باشد و حتی موهبت های ذاتی دیگر، خصوصیات ذهنی و خُلق و مزاج در اثر رنجوری کاهش می یابند و بسیار ضعیف می شوند.
...
[مشاهده متن کامل]

پس بی دلیل نیست که به هنگام دیدن یکدیگر نخست جویای سلامت هم می شویم و برای یکدیگر آرزوی سلامت می کنیم، زیرا سلامت، برای سعادت انسان از هر چیز دیگر اساسی تر است.
📕 #در_باب_حکمت_زندگی
✍🏻 #آرتور_شوپنهاور

هر کتابی که به خواندنش می ارزد باید در آن واحد دوبار خوانده شود.
رعایت دستور فوق دو علت دارد: یکی اینکه در مطالعه دوم، قسمت های مختلف کتاب بهتر درک می شود و قسمت اول کتاب زمانی نیک فهمیده می شود که از پایان آن نیز آگاه باشیم و دیگر اینکه در این دو مطالعه وضع روحی ما یکسان نیست، در مطالعه ی دوم ما نظر تازه ای نسبت به هر قسمت پیدا کرده و جور دیگری تحت تأثیر آن کتاب قرار می گیریم.
...
[مشاهده متن کامل]

#آرتور_شوپنهاور

بپرس