شومَن ، ویلیام (۱۹۱۰ـ۱۹۹۲)(Schuman, William)
آهنگ ساز و مدرّس امریکایی. موسیقی او ملودیک است، هرچند گاهی رنگ و بوی پلی تونالیته نیز پیدا می کند، و اغلب بر ریتم موتوری یا ریتم های شدید دیگر تأکید دارد، که نمونۀ آن در اوورتور جشنوارۀ امریکایی (۱۹۳۹) دیده می شود. برداشت او از مفهوم بزرگ اندازه با رسانۀ ارکستر مناسب است، و برای این رسانه نُه سمفونی پدید آورد؛ آثار مجلسی و آوازی نیز دارد. شومن در دانشگاه کلمبیا، امریکا، و موتسارتئوم، در سالزبورگ، اتریش، تحصیل کرد. در ۱۹۳۶ در مدرسۀ تابستانی دانشگاه کلمبیا معلم شد و در ۱۹۳۸ در کالج سارا لارِنس در نیویورک به تدریس پرداخت. بعدها زیرنظر روی هَریس تحصیل کرد و نخستین موفقیت مهم خود را با اجرای نخست سمفونی سومش توسط استوکوفسکی در ۱۹۴۱ به دست آورد. در ۱۹۴۵ جایگزین کارل اِنگِل در مقام مدیر نشر آثار موسیقی در موسسۀ نشر موسیقی شیرمِر در نیویورک شد و جای ارنست هاچِسون را نیز در مقام مدیر مدرسۀ موسیقی جولیارد، نیویورک، گرفت. از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ مدیر لینکلن سِنتِر، نیویورک، بود.
آهنگ ساز و مدرّس امریکایی. موسیقی او ملودیک است، هرچند گاهی رنگ و بوی پلی تونالیته نیز پیدا می کند، و اغلب بر ریتم موتوری یا ریتم های شدید دیگر تأکید دارد، که نمونۀ آن در اوورتور جشنوارۀ امریکایی (۱۹۳۹) دیده می شود. برداشت او از مفهوم بزرگ اندازه با رسانۀ ارکستر مناسب است، و برای این رسانه نُه سمفونی پدید آورد؛ آثار مجلسی و آوازی نیز دارد. شومن در دانشگاه کلمبیا، امریکا، و موتسارتئوم، در سالزبورگ، اتریش، تحصیل کرد. در ۱۹۳۶ در مدرسۀ تابستانی دانشگاه کلمبیا معلم شد و در ۱۹۳۸ در کالج سارا لارِنس در نیویورک به تدریس پرداخت. بعدها زیرنظر روی هَریس تحصیل کرد و نخستین موفقیت مهم خود را با اجرای نخست سمفونی سومش توسط استوکوفسکی در ۱۹۴۱ به دست آورد. در ۱۹۴۵ جایگزین کارل اِنگِل در مقام مدیر نشر آثار موسیقی در موسسۀ نشر موسیقی شیرمِر در نیویورک شد و جای ارنست هاچِسون را نیز در مقام مدیر مدرسۀ موسیقی جولیارد، نیویورک، گرفت. از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۹ مدیر لینکلن سِنتِر، نیویورک، بود.
wikijoo: شومن_،_ویلیام_(۱۹۱۰ـ۱۹۹۲)