شورلت مونت کارلو ( به زبان انگلیسی:Chevrolet Monte Carlo ) یک خودروی دو در و کوپه است که از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۷ توسط کمپانی شورلت در شش نسل تولید شد.
نسل اول در فاصله سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲، نسل دوم از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷، نسل سوم از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰، نسل چهارم از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸، نسل پنجم از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ و نسل ششم از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ روانه بازار شد. نام این خودرو از شهر مونت کارلو در کشور موناکو گرفته شده و شورلت این خودرو را به عنوان یک خودرو کوپه لوکس تولید می کرد. مونت کارلو در واقع اولین خودرویی است که توسط شورلت در سبک خودروهای لوکس شخصی تولید شد. از همرده ها و رقبای این خودرو در آن زمان می توان به اولدزموبیل کاتلس، پونتیاک گرند پریکس، بیوک ریگال، کرایسلر کوردوبا و دوج چارجر اشاره کرد.
مونت کارلو از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای تولید شده در تاریخ کمپانی شورلت است وامروزه نیز به عنوان خودرو کلاسیک مورد توجه علاقمندان و مجموعه داران است. در ایران تنها نسل دوم و سوم مونت کارلو به تعداد محدود وارد شد و تعداد نمونه های سالم آن بسیار کمیاب است.
از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ نسخه ای از پلتفرم A - body بر روی مونت کارلو استفاده شد که مخصوص پونتیاک گرند پریکس بود ولی از سال ۱۹۷۳ به بعد نسخه ای اختصاصی از پلتفرم A - body برای مونت کارلو توسعه داده شد که در رده A - bodyهای سایز میانی قرار می گرفت. در اواخر دهه هفتاد به دلیل بحران انرژی که رخ داده بود اکثر خودروها دستخوش یک کاهش ابعاد عمده شدند. از سال ۱۹۷۸ نسل سوم مونت کارلو معرفی شد که نسبت به نسل قبلی کمی ابعاد کوچک تری داشت. این کاهش ابعاد در سال ۱۹۸۱ به صورت مشهودتری صورت گرفت و جنرال موتورز در طراحی پلتفرم A - body یک بازنگری عمده انجام داد و پلترم G - body متولد شد و تولید مونت کارلو نیز از آن سال با همین پلتفرم آغاز شد. از سال ۱۹۸۸ شورلت مونت کارلو با نسخه دو در شورلت لومینا جایگزین شد. [ ۱] پس از وقفه ای کوتاه و پس از آن که لومینا نتوانست به موفقیت مونت کارلو برسد، تولید لومینا قطع شد و مونت کارلو در سال ۱۹۹۵ دوباره احیا شد و نسل پنجم آن جایگزین نسخه کوپه شورلت لومینا شد. مونت کارلو در آن سال با کنار زدن کامارو بزرگ ترین کوپه تولید شورلت عنوان گرفت. پس از این که تولید نسخه چهار در شورلت لومینا هم متوقف شد، شورلت ایمپالا به عنوان نسخه سدان جایگزین آن شد و در واقع مونت کارلو در نسل ششم خود، حکم نسخه کوپه ایمپالا را داشت. بعد از سال ۲۰۰۲، تولید پونتیاک گرند پریکس متوقف شد و از آن پس مونت کارلو بزرگ ترین کوپه لوکسی بود که توسط یک خودروساز آمریکایی تولید می شد. در سال ۲۰۰۷، به دلیل برنامه هایی که شورلت برای احیاء کامارو داشت، تولید مونت کارلو متوقف شد. [ ۲] مونت کارلو در بیشتر مدت زمان تولیدش به دلیل طراحی بهبودیافته و آیرودینامیک خود نمایده شورلت در مسابقات اتوموبیلرانی استوک و مسابقات معروف نسکار بود و در این زمینه هم رده بیوک رگال گرندنشنال قرار می گرفت.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنسل اول در فاصله سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲، نسل دوم از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷، نسل سوم از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۰، نسل چهارم از ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸، نسل پنجم از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ و نسل ششم از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ روانه بازار شد. نام این خودرو از شهر مونت کارلو در کشور موناکو گرفته شده و شورلت این خودرو را به عنوان یک خودرو کوپه لوکس تولید می کرد. مونت کارلو در واقع اولین خودرویی است که توسط شورلت در سبک خودروهای لوکس شخصی تولید شد. از همرده ها و رقبای این خودرو در آن زمان می توان به اولدزموبیل کاتلس، پونتیاک گرند پریکس، بیوک ریگال، کرایسلر کوردوبا و دوج چارجر اشاره کرد.
مونت کارلو از پرفروش ترین و محبوب ترین خودروهای تولید شده در تاریخ کمپانی شورلت است وامروزه نیز به عنوان خودرو کلاسیک مورد توجه علاقمندان و مجموعه داران است. در ایران تنها نسل دوم و سوم مونت کارلو به تعداد محدود وارد شد و تعداد نمونه های سالم آن بسیار کمیاب است.
از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ نسخه ای از پلتفرم A - body بر روی مونت کارلو استفاده شد که مخصوص پونتیاک گرند پریکس بود ولی از سال ۱۹۷۳ به بعد نسخه ای اختصاصی از پلتفرم A - body برای مونت کارلو توسعه داده شد که در رده A - bodyهای سایز میانی قرار می گرفت. در اواخر دهه هفتاد به دلیل بحران انرژی که رخ داده بود اکثر خودروها دستخوش یک کاهش ابعاد عمده شدند. از سال ۱۹۷۸ نسل سوم مونت کارلو معرفی شد که نسبت به نسل قبلی کمی ابعاد کوچک تری داشت. این کاهش ابعاد در سال ۱۹۸۱ به صورت مشهودتری صورت گرفت و جنرال موتورز در طراحی پلتفرم A - body یک بازنگری عمده انجام داد و پلترم G - body متولد شد و تولید مونت کارلو نیز از آن سال با همین پلتفرم آغاز شد. از سال ۱۹۸۸ شورلت مونت کارلو با نسخه دو در شورلت لومینا جایگزین شد. [ ۱] پس از وقفه ای کوتاه و پس از آن که لومینا نتوانست به موفقیت مونت کارلو برسد، تولید لومینا قطع شد و مونت کارلو در سال ۱۹۹۵ دوباره احیا شد و نسل پنجم آن جایگزین نسخه کوپه شورلت لومینا شد. مونت کارلو در آن سال با کنار زدن کامارو بزرگ ترین کوپه تولید شورلت عنوان گرفت. پس از این که تولید نسخه چهار در شورلت لومینا هم متوقف شد، شورلت ایمپالا به عنوان نسخه سدان جایگزین آن شد و در واقع مونت کارلو در نسل ششم خود، حکم نسخه کوپه ایمپالا را داشت. بعد از سال ۲۰۰۲، تولید پونتیاک گرند پریکس متوقف شد و از آن پس مونت کارلو بزرگ ترین کوپه لوکسی بود که توسط یک خودروساز آمریکایی تولید می شد. در سال ۲۰۰۷، به دلیل برنامه هایی که شورلت برای احیاء کامارو داشت، تولید مونت کارلو متوقف شد. [ ۲] مونت کارلو در بیشتر مدت زمان تولیدش به دلیل طراحی بهبودیافته و آیرودینامیک خود نمایده شورلت در مسابقات اتوموبیلرانی استوک و مسابقات معروف نسکار بود و در این زمینه هم رده بیوک رگال گرندنشنال قرار می گرفت.
wiki: شورلت مونت کارلو