شوتروک - نَهونتِه ( Shutruk - Nahhunte ) یا شوتروک - نَخونتِه یکم ( Shutruk - Nakhunte ) یکی از شاهان ایرانی و از پادشاهان ایلام[ ۱] از حدود ۱۱۵۵ تا ۱۱۸۵ پ. م[ ۲] بود.
وی دومین پادشاه دودمان شوتروکی ها است که بر شوش و انشان فرمانروایی می کرده است.
معنی نام شوتروک - نَهونتِه: «او که ایزدِ خورشید به درستی راهنمایی اش کرده است» می باشد. [ ۳] نام خاندان «شوتروکیان» از این پادشاه گرفته شده است.
شوتروک - نَهونتِه فرزند هَلّوتوش - اینشوشینَک ( به معنی: «ایزد اینشوشینَک، دوستِ سرزمین است» ) می باشد. گویا این خاندان شاهی ریشه در جنوبی ترین بخش اَنزان داشته است، یعنی در ناحیه فهلیان امروزی و نواحی شرقی تر آن تا برسد به شیراز و تخت جمشید. [ ۴]
این واقعیت که شوتروک - نَهونتِه همچنان از عنوان «پادشاه انزان و شوش» استفاده می کند و همچنین با ازدواج با دختر بزرگ مِلی شیپَک دوم ( ۱۱۸۶ - ۱۱۷۲ پ. م ) ، پادشاه کاسی بابل، از رسم ایجاد اتحاد بین دو خاندان پادشاهی ایلام و کاسی ها پشتیبانی می کند، نشان می دهد که احتمالاً بین وی و دودمان ایگِ - هَلکی رابطه ی خویشاوندی وجود داشته است. اما شوتروک - نَهونتِه از پدرش با نام هَلّوتوش - اینشوشینک نام می برد، شخصیتی که برای ما ناشناخته است. در نتیجه ما در مورد وجود یا عدم وجود ارتباط خانوادگی بین شوتروکی ها و ایگِ - هَلکی ها فقط می توانیم به حدس و گمان متوسل شویم. اما گلدبرگ استدلال می کند که هّلوتوش - اینشوشینک ممکن است دامادِ اونتَش - نَپیریشَه، یکی از آخرین پادشاهان ایگِ - هَلکی بوده باشد و در نتیجه ارتباطش با خاندان پادشاهی نه از راهِ خون بلکه از راهِ ازدواج بوده است. اینکه آیا هلّوتوش - اینشوشینک خودش هم پادشاه بوده یا نه، پرسشی ست که ده ها سال است ایلام شناسان را به دو گروه تقسیم کرده است: کسانی که می گویند وی پادشاه بوده و کسانی که معتقدند او هرگز پادشاهی نکرده است. در این میان ما شواهد دیگری نیز در دست داریم، هر چند خیلی قانع کننده نیستند، که از وجود نوعی ارتباط بین ایگِ - هَلکی ها و شوتروکی ها خبر می دهند: ایزدبانو مَنزَت جایگاه مهمش را در معبد خدایان ایلامی در دوران پادشاهی هر دو دودمان حفظ می کند. شوتروک - نَهونتِه نه تنها معبد این ایزدبانو در هوپشَن ( دهِ نو ) را احیا میکند، بلکه معبد تازه ای برای وی در سه کیلومتری شمال چُغازَنبیل می سازد. جدا از اینکه شرایط انتقال قدرت از دودمان ایگِ - هَلکی به شوتروکی ها چه بوده است، واقعیت این است که شوتروکی ها سیاست تهاجمی را که در پایان پادشاهی ایگِ - هَلکی نسبت به بابل وجود داشته است به سطح بی سابقه و ویرانگری می رسانند، سیاستی که سرانجام هم ایلامی ها و هم کاسی ها را از پا درمی آورد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفوی دومین پادشاه دودمان شوتروکی ها است که بر شوش و انشان فرمانروایی می کرده است.
معنی نام شوتروک - نَهونتِه: «او که ایزدِ خورشید به درستی راهنمایی اش کرده است» می باشد. [ ۳] نام خاندان «شوتروکیان» از این پادشاه گرفته شده است.
شوتروک - نَهونتِه فرزند هَلّوتوش - اینشوشینَک ( به معنی: «ایزد اینشوشینَک، دوستِ سرزمین است» ) می باشد. گویا این خاندان شاهی ریشه در جنوبی ترین بخش اَنزان داشته است، یعنی در ناحیه فهلیان امروزی و نواحی شرقی تر آن تا برسد به شیراز و تخت جمشید. [ ۴]
این واقعیت که شوتروک - نَهونتِه همچنان از عنوان «پادشاه انزان و شوش» استفاده می کند و همچنین با ازدواج با دختر بزرگ مِلی شیپَک دوم ( ۱۱۸۶ - ۱۱۷۲ پ. م ) ، پادشاه کاسی بابل، از رسم ایجاد اتحاد بین دو خاندان پادشاهی ایلام و کاسی ها پشتیبانی می کند، نشان می دهد که احتمالاً بین وی و دودمان ایگِ - هَلکی رابطه ی خویشاوندی وجود داشته است. اما شوتروک - نَهونتِه از پدرش با نام هَلّوتوش - اینشوشینک نام می برد، شخصیتی که برای ما ناشناخته است. در نتیجه ما در مورد وجود یا عدم وجود ارتباط خانوادگی بین شوتروکی ها و ایگِ - هَلکی ها فقط می توانیم به حدس و گمان متوسل شویم. اما گلدبرگ استدلال می کند که هّلوتوش - اینشوشینک ممکن است دامادِ اونتَش - نَپیریشَه، یکی از آخرین پادشاهان ایگِ - هَلکی بوده باشد و در نتیجه ارتباطش با خاندان پادشاهی نه از راهِ خون بلکه از راهِ ازدواج بوده است. اینکه آیا هلّوتوش - اینشوشینک خودش هم پادشاه بوده یا نه، پرسشی ست که ده ها سال است ایلام شناسان را به دو گروه تقسیم کرده است: کسانی که می گویند وی پادشاه بوده و کسانی که معتقدند او هرگز پادشاهی نکرده است. در این میان ما شواهد دیگری نیز در دست داریم، هر چند خیلی قانع کننده نیستند، که از وجود نوعی ارتباط بین ایگِ - هَلکی ها و شوتروکی ها خبر می دهند: ایزدبانو مَنزَت جایگاه مهمش را در معبد خدایان ایلامی در دوران پادشاهی هر دو دودمان حفظ می کند. شوتروک - نَهونتِه نه تنها معبد این ایزدبانو در هوپشَن ( دهِ نو ) را احیا میکند، بلکه معبد تازه ای برای وی در سه کیلومتری شمال چُغازَنبیل می سازد. جدا از اینکه شرایط انتقال قدرت از دودمان ایگِ - هَلکی به شوتروکی ها چه بوده است، واقعیت این است که شوتروکی ها سیاست تهاجمی را که در پایان پادشاهی ایگِ - هَلکی نسبت به بابل وجود داشته است به سطح بی سابقه و ویرانگری می رسانند، سیاستی که سرانجام هم ایلامی ها و هم کاسی ها را از پا درمی آورد. [ ۵]
wiki: شوتروک ناهونته یکم