[ویکی نور] شهید فاتح در آیینه اندیشه. شهید فاتح در آیینه اندیشه، اثر نویسنده معاصر، محمد صحتی سردرودی، که با تأکید بر برخی از شبهات درباره قیام امام حسین(ع)، به پژوهش درباره عاشورا، فلسفه و ابعاد آن از دیدگاه های مختلف پرداخته است.
کتاب از یک مقدمه و متن که شامل چهار فصل است تشکیل شده است. در فصل اول برخی تحریف ها درباره عاشورا و در فصل دوم قیام عاشورا از دیدگاه بزرگان اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است. فصل سوم به بررسی علل قیام عاشورا از منظر مورخان و مقتل نگاران اختصاص یافته است و فصل چهارم به بررسی نظرات 20 تن از علمای شیعه درباره حکمت قیام امام حسین(ع) پراخته است.
در این فصل که عنوان کلی آن «پیشینه بحث و پژوهش در تحلیل و تفسیر قیام عاشورا» است، اولین مبحث مورد توجه نویسنده، «تحریف حقایق» می باشد. نویسنده در این باره می نویسد: «تحریفات عاشورا از شام و از کاخ سبز یزید آغاز شد و هر چه زمان پیش تر می رفت تحریفات گسترده تر می شد؛ تا آنجا که همین ندامت دروغین بعدها در متون تاریخ و... و به تبع آن در تحلیل عاشورا و تحریف آن، جایگاه ویژه ای یافت و به صورت بسیار جدی - همراه با تحریفات دیگر - توسط علمای عامه و شاگردان مکتب خلفا انتشار یافت». وی در ادامه چنین می نگارد: «از همین رو امروزه ناچاریم این تأثیر را در هر دو مکتب تاریخی (مکتب خلفا و مکتب اولیا) بررسی کنیم و به ارزیابیپیشینه تحلیل و تفسیر عاشورا چه از دیدگاه پیروان خلفا و اهل تسنن و چه از منظر شیعیان اهل بیت بپردازیم؛ چون پیش تر از همه، مورخان و محدثان سنی، البته با توجه به متون بازمانده از گزند تاریخ، از عاشورا سخن گفته اند».
نویسنده نخست از دیدگاه مکتب خلفا در این باره سخن گفته است تا اساس دیدگاه های گوناگون در تحلیل و تفسیر های عاشورا را بهتر نمایان کند و بدین منظور آرای چهار تن از صاحب نظران این مکتب را که درباره عاشورا به تفصیل سخن گفته اند، می آورد؛ آن چهار نفر عبارتند از:
عنوان کلی این فصل «عاشورا از دیدگاه اهل سنت» است.
نویسنده ابتدا به ریشه یابیاصطلاح «مکتب خلفا» یا «مدرسه خلفا» در برابر «مکتب اولیا» و «مدرسه اولیا» می پردازد و با ارائه توضیحات کافی به علت ساختن و پرداختن روایات مکاتب می پردازد و سپس به نقد و بررسی گفتار چند تن از علمای عامه که در خصوص عاشورا به تفصیل سخن گفته اند به ترتیب تاریخی می پردازد و تأثیر و تأثر هریک را بر یکدیگر و تطور تاریخی واقعه عاشورا را به دست می دهد. اولین شخصی وی که از او صحبت می کند ابن عربی است.
کتاب از یک مقدمه و متن که شامل چهار فصل است تشکیل شده است. در فصل اول برخی تحریف ها درباره عاشورا و در فصل دوم قیام عاشورا از دیدگاه بزرگان اهل سنت مورد توجه قرار گرفته است. فصل سوم به بررسی علل قیام عاشورا از منظر مورخان و مقتل نگاران اختصاص یافته است و فصل چهارم به بررسی نظرات 20 تن از علمای شیعه درباره حکمت قیام امام حسین(ع) پراخته است.
در این فصل که عنوان کلی آن «پیشینه بحث و پژوهش در تحلیل و تفسیر قیام عاشورا» است، اولین مبحث مورد توجه نویسنده، «تحریف حقایق» می باشد. نویسنده در این باره می نویسد: «تحریفات عاشورا از شام و از کاخ سبز یزید آغاز شد و هر چه زمان پیش تر می رفت تحریفات گسترده تر می شد؛ تا آنجا که همین ندامت دروغین بعدها در متون تاریخ و... و به تبع آن در تحلیل عاشورا و تحریف آن، جایگاه ویژه ای یافت و به صورت بسیار جدی - همراه با تحریفات دیگر - توسط علمای عامه و شاگردان مکتب خلفا انتشار یافت». وی در ادامه چنین می نگارد: «از همین رو امروزه ناچاریم این تأثیر را در هر دو مکتب تاریخی (مکتب خلفا و مکتب اولیا) بررسی کنیم و به ارزیابیپیشینه تحلیل و تفسیر عاشورا چه از دیدگاه پیروان خلفا و اهل تسنن و چه از منظر شیعیان اهل بیت بپردازیم؛ چون پیش تر از همه، مورخان و محدثان سنی، البته با توجه به متون بازمانده از گزند تاریخ، از عاشورا سخن گفته اند».
نویسنده نخست از دیدگاه مکتب خلفا در این باره سخن گفته است تا اساس دیدگاه های گوناگون در تحلیل و تفسیر های عاشورا را بهتر نمایان کند و بدین منظور آرای چهار تن از صاحب نظران این مکتب را که درباره عاشورا به تفصیل سخن گفته اند، می آورد؛ آن چهار نفر عبارتند از:
عنوان کلی این فصل «عاشورا از دیدگاه اهل سنت» است.
نویسنده ابتدا به ریشه یابیاصطلاح «مکتب خلفا» یا «مدرسه خلفا» در برابر «مکتب اولیا» و «مدرسه اولیا» می پردازد و با ارائه توضیحات کافی به علت ساختن و پرداختن روایات مکاتب می پردازد و سپس به نقد و بررسی گفتار چند تن از علمای عامه که در خصوص عاشورا به تفصیل سخن گفته اند به ترتیب تاریخی می پردازد و تأثیر و تأثر هریک را بر یکدیگر و تطور تاریخی واقعه عاشورا را به دست می دهد. اولین شخصی وی که از او صحبت می کند ابن عربی است.
wikinoor: شهید_فاتح_در_آیینه_اندیشه