شهر خاموش ( به انگلیسی: Silent City ) آلبومی بی کلام از کیهان کلهر، موسیقی دان ایرانی، و بروکلین رایدر، کوارتت زهی آمریکایی است. این آلبوم در ژانر موسیقی کلاسیک و خاورمیانه ای در ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ ( ۱۲ اوت ۲۰۰۸ ) به وسیلهٔ انتشارات موسیقی ورلد ویلج میوزیک[ ی ۱] در سطح بین المللی، و به وسیلهٔ انتشارات آوای خورشید در سطح ایران منتشر شد.
این آلبوم از ۴ قطعه که در مجموع ۵۳ دقیقه هستند، تشکیل شده است که قطعهٔ تقریباً ۳۰ دقیقه ایِ «شهر خاموش» به عنوان هستهٔ اصلی آلبوم شناخته می شود. ایدهٔ ابتدایی این مجموعه از سفارش دانشگاه هاروارد برای سازبندی و اجرای کوارتت زهی شکل گرفت و توسط کلهر و رایدر تصمیم بر اجرا و انتشار قطعات، تحت عنوان یک مجموعه به نام شهر خاموش گرفته شد.
این آلبوم در مجموع دیدگاه های مثبتی از جانب منتقدان دریافت کرد. کریستف رضاعی این آلبوم را تجربه ای موفق در زمینهٔ پیوند موسیقی شرقی و غربی خواند. نیویورک تایمز این مجموعه را «عبور کرده از منشور موسیقی خاورمیانه» دانسته و آل میوزیک ترکیب نوای کوارتت نوازی بروکلین رایدر با پیچیدگی ملودی کلهر را مسحورکننده خوانده است. شهر خاموش در جدول بهترین آلبوم های کلاسیک متقاطع بیلبورد به جایگاه هجدهم دست یافت و مجلهٔ موسیقی سانگ لاینز این مجموعه را به عنوان بهترین آلبوم بی کلام سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد.
این آلبوم بارها به صورت زنده در شهرهای اروپا و آمریکا مثل لندن، نیویورک، ویرجینیا، شیکاگو و مینیاپولیس به اجرا درآمده است که در اجراها یو - یو ما، نوازندهٔ ویولنسل چینی–آمریکایی نیز حضور داشته است.
کیهان کلهر جرقهٔ شکل گیری این آلبوم را سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی و بررسی شکل بندی و اجرای آن دانسته که نهایتاً منجر به خلق قطعهٔ «شهر خاموش» شد. وی در این باره اینگونه توضیح می دهد:[ ۲]
قطعهٔ اصلی اثر حاضر — شهر خاموش — در سال ۲۰۰۴، به سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی نوشته و اجرا شد و بعد از نظر سازبندی و شکل اجرا بازبینی شد که ساز کنتر باس و سازهای کوبه ای به آن اضافه گردیده است. این قطعهٔ برای اولین بار در کارنگی هال نیویورک به وسیله همین نوازندگان اجرا شد و بعدها در کنسرت های دیگر. هدف ابتدایی در به وجود آمدن شهر خاموش ترکیب موسیقی بداهه و موسیقی از پیش نوشته شده در یک قطعهٔ موسیقی بود که تمام اعضای گروه بر اساس چهار چوب های مشخص شده در آن شرکت می کنند و در شکل گیری و صدا دهندگی نهایی به یک اندازه مؤثرند. شیوهٔ نوشتار در سه قسمت اول، غیرمتعارف و نشانه ای است. در این شیوه هم نوازنده برداشت خود از نشانه ها را اجرا می کند و تنها فرم ها جهت کلی اجرا مشخص و توضیح داده شده است ولی عواملی چون سرعت ریتم و انتخاب ترکیب ها، دامنهٔ صوتی و زمان کشش یا سکوت ها در هنگام اجراء بر عهدهٔ نوازندگان است و طبیعتاً در هر اجرای متفاوت. قسمت دوم که در پی تکنوازی کمانچه بر اساس تم های کردی می آید، به روش معمول آهنگسازی و به شیوهٔ رایج نت نویسی شده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین آلبوم از ۴ قطعه که در مجموع ۵۳ دقیقه هستند، تشکیل شده است که قطعهٔ تقریباً ۳۰ دقیقه ایِ «شهر خاموش» به عنوان هستهٔ اصلی آلبوم شناخته می شود. ایدهٔ ابتدایی این مجموعه از سفارش دانشگاه هاروارد برای سازبندی و اجرای کوارتت زهی شکل گرفت و توسط کلهر و رایدر تصمیم بر اجرا و انتشار قطعات، تحت عنوان یک مجموعه به نام شهر خاموش گرفته شد.
این آلبوم در مجموع دیدگاه های مثبتی از جانب منتقدان دریافت کرد. کریستف رضاعی این آلبوم را تجربه ای موفق در زمینهٔ پیوند موسیقی شرقی و غربی خواند. نیویورک تایمز این مجموعه را «عبور کرده از منشور موسیقی خاورمیانه» دانسته و آل میوزیک ترکیب نوای کوارتت نوازی بروکلین رایدر با پیچیدگی ملودی کلهر را مسحورکننده خوانده است. شهر خاموش در جدول بهترین آلبوم های کلاسیک متقاطع بیلبورد به جایگاه هجدهم دست یافت و مجلهٔ موسیقی سانگ لاینز این مجموعه را به عنوان بهترین آلبوم بی کلام سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد.
این آلبوم بارها به صورت زنده در شهرهای اروپا و آمریکا مثل لندن، نیویورک، ویرجینیا، شیکاگو و مینیاپولیس به اجرا درآمده است که در اجراها یو - یو ما، نوازندهٔ ویولنسل چینی–آمریکایی نیز حضور داشته است.
کیهان کلهر جرقهٔ شکل گیری این آلبوم را سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی و بررسی شکل بندی و اجرای آن دانسته که نهایتاً منجر به خلق قطعهٔ «شهر خاموش» شد. وی در این باره اینگونه توضیح می دهد:[ ۲]
قطعهٔ اصلی اثر حاضر — شهر خاموش — در سال ۲۰۰۴، به سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی نوشته و اجرا شد و بعد از نظر سازبندی و شکل اجرا بازبینی شد که ساز کنتر باس و سازهای کوبه ای به آن اضافه گردیده است. این قطعهٔ برای اولین بار در کارنگی هال نیویورک به وسیله همین نوازندگان اجرا شد و بعدها در کنسرت های دیگر. هدف ابتدایی در به وجود آمدن شهر خاموش ترکیب موسیقی بداهه و موسیقی از پیش نوشته شده در یک قطعهٔ موسیقی بود که تمام اعضای گروه بر اساس چهار چوب های مشخص شده در آن شرکت می کنند و در شکل گیری و صدا دهندگی نهایی به یک اندازه مؤثرند. شیوهٔ نوشتار در سه قسمت اول، غیرمتعارف و نشانه ای است. در این شیوه هم نوازنده برداشت خود از نشانه ها را اجرا می کند و تنها فرم ها جهت کلی اجرا مشخص و توضیح داده شده است ولی عواملی چون سرعت ریتم و انتخاب ترکیب ها، دامنهٔ صوتی و زمان کشش یا سکوت ها در هنگام اجراء بر عهدهٔ نوازندگان است و طبیعتاً در هر اجرای متفاوت. قسمت دوم که در پی تکنوازی کمانچه بر اساس تم های کردی می آید، به روش معمول آهنگسازی و به شیوهٔ رایج نت نویسی شده است.
wiki: شهر خاموش