شنیانگ جی - ۱۵ ( به انگلیسی: Shenyang J - 15 ) که در چین به کوسه پرنده معروف است یک جنگنده ناونشین چندمنظوره نسل چهارم[ ۲] ساخت شرکت شنیانگ چین است که بر پایهٔ جی - ۱۱ بی و مطالعات پژوهشی بری روی پیش نمونه سوخو - ۳۳ توسعه یافته [ ۳] که چین در سال ۲۰۰۱ میلادی از اوکراین تهیه کرده بود. [ ۴] [ ۵] [ ۶] [ ۷] با وجود اینکه در شباهت ظاهری و طراحی بدنه مشخص است که از سوخو - ۳۳ الگوبرداری شده، ولی اویونیک و قطعات الکترونیکی چینی متعلق به جی - ۱۱ - بی به کار رفته است؛ با این تفاوت که بالهای آن قابلیت تاشدن دارند تا جنگنده فضای کمتری را بر روی ناو هواپیمابر اشغال کند. [ ۸] در سال ۲۰۱۸ میلادی گمانه زنی هایی درخصوص بازنشستگی این هواپیما شنیده شده و قرار است این جنگنده بوسیلهٔ یکی از دو جنگندهٔ شن یانگ اف سی - ۳۱ یا چنگدو جی - ۲۰ جایگزین و بازنشسته شود. [ ۹] [ ۱۰] تاکنون ۵۰ فروند از این جنگنده تولید شده و تنها نیروی دریایی چین آن را به خدمت گرفته است.
طی مراحل ساخت سوخو - ۳۳ چین که به اطلاعات مربوط به آن جنگنده نیاز داشت، به طور پیاپی در تلاش برای خریدن سوخو - ۳۳ از روسیه بود ولی روسیه پیشنهاد چین را در سال ۲۰۰۹ رد کرد. [ ۱۱] زیرا روسیه در سال ۲۰۰۶ به این آگاهی رسید که چین با زیر پا گذاشتن مقررات نقل شده در قرارداد، بند مالکیت فکری را نقض کرده و درحال مهندسی معکوس و بومی سازی هواپیمای سوخو - ۲۷ است. [ ۱۲] [ ۱۳] از این رو، قرارداد سوخو - ۲۷ با چین را فسخ کرد. [ ۱۴] [ ۱۵] [ ۱۶] البته چین دلیل این قطع همکاری را زیاده خواهی روسیه عنوان کرده و اعلام کرد که روسیه شرط ادامه همکاری را اینگونه تعیین کرد که چین باید ۵۰ فروند سوخو - ۳۳ از روسیه بخرد تا روسیه مجوز بازگشایی خط تولید سوخو - ۳۳ در چین را ارائه کند. بدین ترتیب مقامات چین به این نتیجه رسیدند که این محصول به زودی از رده خارج خواهد شد و ارزش خرید ندارد. به گفته چین، دلیل لغو قرارداد چنین بوده است و چین با استناد بر اینکه سوخو - ۳۳ فرق چندانی با سوخو - ۲۷ ندارد، تصمیم گرفت همان محصول جی - ۱۱ خود را توسعه دهد و از خرید سوخو - ۳۳ صرف نظر کند. [ ۱۷] [ ۱۸]
بدین ترتیب در راستای ارتقای پروژه جی - ۱۱، پروژه جی - ۱۵ در سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد[ ۱۹] و نخستین پیش نمونه در سال ۲۰۰۹ با موتور روسی ساترن ای ال - ۳۱ - اف آزمایش تاکسی را بر روی باند انجام داد. [ ۲۰] و در عکسها و ویدیوهای منتشر شده مشخص شد که از بدنهٔ سوخو - ۳۳ استفاده شده است. [ ۲۱] و در سال ۲۰۱۲ میلادی برای نخستین بار پرواز کرد. [ ۲۲] یک مدل دو سرنشین نیز برای پرواز اولیه درنظر گرفته شد که در همان سال پرواز کرد. [ ۲۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطی مراحل ساخت سوخو - ۳۳ چین که به اطلاعات مربوط به آن جنگنده نیاز داشت، به طور پیاپی در تلاش برای خریدن سوخو - ۳۳ از روسیه بود ولی روسیه پیشنهاد چین را در سال ۲۰۰۹ رد کرد. [ ۱۱] زیرا روسیه در سال ۲۰۰۶ به این آگاهی رسید که چین با زیر پا گذاشتن مقررات نقل شده در قرارداد، بند مالکیت فکری را نقض کرده و درحال مهندسی معکوس و بومی سازی هواپیمای سوخو - ۲۷ است. [ ۱۲] [ ۱۳] از این رو، قرارداد سوخو - ۲۷ با چین را فسخ کرد. [ ۱۴] [ ۱۵] [ ۱۶] البته چین دلیل این قطع همکاری را زیاده خواهی روسیه عنوان کرده و اعلام کرد که روسیه شرط ادامه همکاری را اینگونه تعیین کرد که چین باید ۵۰ فروند سوخو - ۳۳ از روسیه بخرد تا روسیه مجوز بازگشایی خط تولید سوخو - ۳۳ در چین را ارائه کند. بدین ترتیب مقامات چین به این نتیجه رسیدند که این محصول به زودی از رده خارج خواهد شد و ارزش خرید ندارد. به گفته چین، دلیل لغو قرارداد چنین بوده است و چین با استناد بر اینکه سوخو - ۳۳ فرق چندانی با سوخو - ۲۷ ندارد، تصمیم گرفت همان محصول جی - ۱۱ خود را توسعه دهد و از خرید سوخو - ۳۳ صرف نظر کند. [ ۱۷] [ ۱۸]
بدین ترتیب در راستای ارتقای پروژه جی - ۱۱، پروژه جی - ۱۵ در سال ۲۰۰۶ میلادی آغاز شد[ ۱۹] و نخستین پیش نمونه در سال ۲۰۰۹ با موتور روسی ساترن ای ال - ۳۱ - اف آزمایش تاکسی را بر روی باند انجام داد. [ ۲۰] و در عکسها و ویدیوهای منتشر شده مشخص شد که از بدنهٔ سوخو - ۳۳ استفاده شده است. [ ۲۱] و در سال ۲۰۱۲ میلادی برای نخستین بار پرواز کرد. [ ۲۲] یک مدل دو سرنشین نیز برای پرواز اولیه درنظر گرفته شد که در همان سال پرواز کرد. [ ۲۳]
wiki: شنیانگ جی ۱۵