ویژگی های تایر خودروها با استفاده از یک شناسه تایر یا شناسه لاستیک الفبا - عددی توصیف می شوند که به طور معمول بر روی دیوارهٔ جانبی تایر حک می شود. این شناسه نشانگر ابعاد تایر و برخی از محدودیت های مهم برای استفاده از تایر مانند میزان بار قابل تحمل و حداکثر سرعت می شود. در بعضی موارد دیوارهٔ داخلی یا خارجی تایر شامل اطلاعاتی می شود که در سوی دیگر تایر درج نشده است.
پیچیدگی این شناسه در طول سالیان بیشتر شده است و این موضوع در ترکیب شدن واحدهای بریتانیایی و اس آی، و در ضمیمه های موردی اضافه شده به ترتیب های حروف بندی و عددگذاری مشهود است. تایرهای جدید خودروها غالباً دارای رتبه بندی از نظر چسبندگی، میران سایش آج لاستیک و مقاومت در برابر دما هستند.
اندازهٔ اکثریت تایرها بواسطهٔ سیستم اندازه گیری ایزو متریک مشخص می شود. با این حال، برخی وانت ها و خودروهای شاسی بلند از سیستم عددی وانت های سبک یا سیستم شناوری بالای وانت های سبک استفاده می کنند.
شناسهٔ دی اوتی یک توالی از نویسه های حرفی عددی است که بر روی دیوارهٔ جانبی تایر حک می شوند و امکان شناسایی مشخصات تایر و عمر آن را فراهم می کنند. این شناسه از سوی اداره ترابری ایالات متحده آمریکا ابلاغ شده است، [ ۱] اما در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. [ ۲] شناسهٔ دی اوتی می تواند جهت شناسایی تایرهایی که مشمول فراخوان محصول می شوند[ ۳] یا برای آگاهی از پایان عمر تایر نیز کاربرد داشته باشد. شیوهٔ توصیه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان تایر بریتانیا ( BRMA ) که در ژوئن ۲۰۰۱ صادر شد، اشاره می کند که «اعضای BRMA به طور جدی توصیه می کنند که تایرهایی که مورد استفاده قرار نگرفته اند، در صورتی که بیش از ۶ سال از عمر آن ها گذشته باشد، نباید به خدمت گرفته شوند و تمامی تایرها باید ده سال پس از تاریخ تولید جایگزین شوند». [ ۴]
سازمان فنی تایر و رینگ اروپا ( ETRTO ) و انجمن تایر و رینگ ( TRA ) دو سازمانی هستند که استانداردهای ملی تایر را اعمال می کنند. هدف سازمان ETRTO تنظیم استانداردهای تایر و رینگ در اروپا است. [ ۵] انجمن تایر و رینگ، که قبلاً با نام انجمن تایر و رینگ آمریکا شناخته می شد، یک سازمان تجاری آمریکایی است که وظیفهٔ آن تراز کردن استانداردهای فنی است. [ ۶] در ایالات متحده، دفتر نظارت بر ایمنی وسایل نقلیه که جزئی از ادارهٔ ترابری است، یکی از آژانس هایی است که وظیفهٔ اجرای استانداردهای فدرال ایمنی وسایل نقلیه موتوری ( FMVSS ) را بر عهده دارد. [ ۷] کانادا نیز قوانینی را برای تایرها منتشر کرد که از جملهٔ آن ها می توان به آئین نامهٔ ایمنی تایر وسایل نقلیهٔ موتوری ( SOR 95 - 148 ) اشاره کرد. [ ۸] این آئین نامه در ۱۱ اوت ۲۰۱۳ با آئین نامهٔ جدید SOR 2013 - 198 جایگزین شد. [ ۹]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپیچیدگی این شناسه در طول سالیان بیشتر شده است و این موضوع در ترکیب شدن واحدهای بریتانیایی و اس آی، و در ضمیمه های موردی اضافه شده به ترتیب های حروف بندی و عددگذاری مشهود است. تایرهای جدید خودروها غالباً دارای رتبه بندی از نظر چسبندگی، میران سایش آج لاستیک و مقاومت در برابر دما هستند.
اندازهٔ اکثریت تایرها بواسطهٔ سیستم اندازه گیری ایزو متریک مشخص می شود. با این حال، برخی وانت ها و خودروهای شاسی بلند از سیستم عددی وانت های سبک یا سیستم شناوری بالای وانت های سبک استفاده می کنند.
شناسهٔ دی اوتی یک توالی از نویسه های حرفی عددی است که بر روی دیوارهٔ جانبی تایر حک می شوند و امکان شناسایی مشخصات تایر و عمر آن را فراهم می کنند. این شناسه از سوی اداره ترابری ایالات متحده آمریکا ابلاغ شده است، [ ۱] اما در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. [ ۲] شناسهٔ دی اوتی می تواند جهت شناسایی تایرهایی که مشمول فراخوان محصول می شوند[ ۳] یا برای آگاهی از پایان عمر تایر نیز کاربرد داشته باشد. شیوهٔ توصیه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان تایر بریتانیا ( BRMA ) که در ژوئن ۲۰۰۱ صادر شد، اشاره می کند که «اعضای BRMA به طور جدی توصیه می کنند که تایرهایی که مورد استفاده قرار نگرفته اند، در صورتی که بیش از ۶ سال از عمر آن ها گذشته باشد، نباید به خدمت گرفته شوند و تمامی تایرها باید ده سال پس از تاریخ تولید جایگزین شوند». [ ۴]
سازمان فنی تایر و رینگ اروپا ( ETRTO ) و انجمن تایر و رینگ ( TRA ) دو سازمانی هستند که استانداردهای ملی تایر را اعمال می کنند. هدف سازمان ETRTO تنظیم استانداردهای تایر و رینگ در اروپا است. [ ۵] انجمن تایر و رینگ، که قبلاً با نام انجمن تایر و رینگ آمریکا شناخته می شد، یک سازمان تجاری آمریکایی است که وظیفهٔ آن تراز کردن استانداردهای فنی است. [ ۶] در ایالات متحده، دفتر نظارت بر ایمنی وسایل نقلیه که جزئی از ادارهٔ ترابری است، یکی از آژانس هایی است که وظیفهٔ اجرای استانداردهای فدرال ایمنی وسایل نقلیه موتوری ( FMVSS ) را بر عهده دارد. [ ۷] کانادا نیز قوانینی را برای تایرها منتشر کرد که از جملهٔ آن ها می توان به آئین نامهٔ ایمنی تایر وسایل نقلیهٔ موتوری ( SOR 95 - 148 ) اشاره کرد. [ ۸] این آئین نامه در ۱۱ اوت ۲۰۱۳ با آئین نامهٔ جدید SOR 2013 - 198 جایگزین شد. [ ۹]
wiki: شناسه تایر