شنیانگ جی - ۶، با نام صادراتی اف - ۶ و نام ناتو: فارمر ( دهقان ) ، مدل چینی هواپیمای جنگنده میگ - ۱۹ است. این جنگنده ۱۵۴۰ کیلومتر ( ۱٫۴۵ ماخ ) سرعت بیشینه، ۱۷٬۹۰۰ متر سقف پرواز و حدود ۶۴۰ کیلومتر شعاع عملیاتی داشت و برای ۱۰۰ ساعت پرواز ( حدود ۱۰۰ سورتی ) پیش از انجام اورهال بر روی آن ساخته شده بود.
... [مشاهده متن کامل]
میگ - ۱۹ نخستین جنگنده مافوق صوت شوروی بود که از سال ۱۹۵۵ وارد ارتش این کشور شد و قابلیت های مشابهی با هواپیمای اف - ۱۰۰ سوپرسیبر آمریکایی ها داشت. میگ - ۱۹ هرچند پس از مدت کوتاهی از فعالیت در ارتش شوروی خارج شد و جای خود را به هواپیماهای پیشرفته تر داد اما چابکی، قدرت چرخش و سلاح قدرتمند آن توجه چینی ها را به خود جلب کرده و موجب شد تا آن ها از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۱ به تولید مدلی از این هواپیما اقدام کرده و آن را به کشورهای دیگری نیز صادر کنند. مدل چینی میگ - ۱۹ که در کشورهای دیگر به اف - ۶ فارمر شهرت یافت، در سال ۲۰۰۵ در چین از فعالیت جنگی خارج شد. چینی ها همچنین یک جنگنده مخصوص حمله به زمین و پشتیبانی هوایی با نام نانچانگ کیو - ۵ را بر اساس بدنه اف - ۶ فارمر طراحی کردند. اف - ۶ به عنوان جنگنده ای با عمر استفاده محدود ساخته شده و بعد از فقط صد ساعت پرواز بایستی اورهال کامل بر روی آن انجام شود.
آمریکایی ها در سال ۱۹۶۵، همزمان با جنگ ویتنام، پس از پروازهای آزمایشی محرمانه با یک اف - ۶ ارتش پاکستان به این نتیجه رسیدند که اف - ۶ و میگ - ۱۹ نسبت به جنگنده مدرن تر و قدرتمندتر میگ - ۲۱ روس ها و همینطور مدل قدیمی تر میگ - ۱۷، و مدل چینی آن جی - ۵، در نبرد نزدیک هوایی تواناتر است. آن ها معتقد بودند که سرعت بالاتر میگ - ۲۱ که با موتورهای پیشرفته تر توربوجت به دست می آمد، برخلاف تصور اولیه، در جنگ هوایی کاربردی ندارد چون تقریباً تمام جنگ های هوایی آن دوران در سرعت های زیر صوت رخ می داد و اف - ۶ ( و نتیجتاً میگ - ۱۹ ) مانورپذیرتر از میگ - ۲۱ و شتاب آن هم برای جنگ هوایی کافی است.
در مجموع ارتش های ۱۵ کشور از این جنگنده استفاده کرده اند که از میان آن ها دو کشور میانمار و کره شمالی هنوز در حال استفاده از آن هستند. در جنگ های متعدد نیز از این هواپیما استفاده شده است:
• جنگ های هند و پاکستان: نیروی زمینی پاکستان از این جنگنده بین سال های ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۲ استفاده می کرد. پاکستانی ها ۱۴۰ مورد اصلاح برای بهینه سازی این هواپیما در عملیات های شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی انجام دادند. جنگنده های پاکستانی در جنگ سال ۱۹۷۱ هند و پاکستان ۶ موفقیت هوایی تأییدشده را ثبت کردند که یکی از آن ها در مقابل هواپیمای پیشرفته تر میگ - ۲۱ بود. ۵ اف - ۶ نیز در این جنگ از دست رفت که ۳ فروند آن بر اثر پدافند زمینی، یکی در جنگ هوایی و یکی بر اثر آتش خودی بود.
• جنگ ویتنام: ارتش ویتنام شمالی از سال ۱۹۶۹ از این هواپیما در جنگ با قوای ویتنام جنوبی و آمریکا استفاده می کرد.
• جنگ اتیوپی و سومالی: نیروی هوایی سومالی در این جنگ از جی - ۶ استفاده می کرد اما با توجه به قدرت بالاتر اتیوپیایی ها که از خلبانان کوبایی استفاده می کردند، به سختی شکست خورده و ۷۵ درصد نیروی هوایی ان ها نابود شد.
• جنگ تانزانیا و اوگاندا: توسط تانزانیا
• جنگ کامبوج و ویتنام: هر دو کشور
• جنگ ایران و عراق: در این جنگ هر دو کشور مجهز به جی - ۶ بودند. ایران در سال ۱۹۸۱ تعداد ۱۶ فروند اف - ۶ فارمر را به چین سفارش داد و بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ دریافت کرد. بر اساس برخی گزارش ها تعداد اف - ۶های تحویل داده شده ۲۲ یا ۲۵ فروند بوده است و با واسطه از کره شمالی دریافت شد. عراق نیز ۴۰ فروند جی - ۶ را در سال های ۱۹۸۲ و ۸۳ با واسطه از مصر یا اردن خریداری کرد. هر دو کشور از این هواپیما بیشتر برای حمله به اهداف زمینی استفاده می کردند.
... [مشاهده متن کامل]
میگ - ۱۹ نخستین جنگنده مافوق صوت شوروی بود که از سال ۱۹۵۵ وارد ارتش این کشور شد و قابلیت های مشابهی با هواپیمای اف - ۱۰۰ سوپرسیبر آمریکایی ها داشت. میگ - ۱۹ هرچند پس از مدت کوتاهی از فعالیت در ارتش شوروی خارج شد و جای خود را به هواپیماهای پیشرفته تر داد اما چابکی، قدرت چرخش و سلاح قدرتمند آن توجه چینی ها را به خود جلب کرده و موجب شد تا آن ها از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۱ به تولید مدلی از این هواپیما اقدام کرده و آن را به کشورهای دیگری نیز صادر کنند. مدل چینی میگ - ۱۹ که در کشورهای دیگر به اف - ۶ فارمر شهرت یافت، در سال ۲۰۰۵ در چین از فعالیت جنگی خارج شد. چینی ها همچنین یک جنگنده مخصوص حمله به زمین و پشتیبانی هوایی با نام نانچانگ کیو - ۵ را بر اساس بدنه اف - ۶ فارمر طراحی کردند. اف - ۶ به عنوان جنگنده ای با عمر استفاده محدود ساخته شده و بعد از فقط صد ساعت پرواز بایستی اورهال کامل بر روی آن انجام شود.
آمریکایی ها در سال ۱۹۶۵، همزمان با جنگ ویتنام، پس از پروازهای آزمایشی محرمانه با یک اف - ۶ ارتش پاکستان به این نتیجه رسیدند که اف - ۶ و میگ - ۱۹ نسبت به جنگنده مدرن تر و قدرتمندتر میگ - ۲۱ روس ها و همینطور مدل قدیمی تر میگ - ۱۷، و مدل چینی آن جی - ۵، در نبرد نزدیک هوایی تواناتر است. آن ها معتقد بودند که سرعت بالاتر میگ - ۲۱ که با موتورهای پیشرفته تر توربوجت به دست می آمد، برخلاف تصور اولیه، در جنگ هوایی کاربردی ندارد چون تقریباً تمام جنگ های هوایی آن دوران در سرعت های زیر صوت رخ می داد و اف - ۶ ( و نتیجتاً میگ - ۱۹ ) مانورپذیرتر از میگ - ۲۱ و شتاب آن هم برای جنگ هوایی کافی است.
در مجموع ارتش های ۱۵ کشور از این جنگنده استفاده کرده اند که از میان آن ها دو کشور میانمار و کره شمالی هنوز در حال استفاده از آن هستند. در جنگ های متعدد نیز از این هواپیما استفاده شده است:
• جنگ های هند و پاکستان: نیروی زمینی پاکستان از این جنگنده بین سال های ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۲ استفاده می کرد. پاکستانی ها ۱۴۰ مورد اصلاح برای بهینه سازی این هواپیما در عملیات های شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی انجام دادند. جنگنده های پاکستانی در جنگ سال ۱۹۷۱ هند و پاکستان ۶ موفقیت هوایی تأییدشده را ثبت کردند که یکی از آن ها در مقابل هواپیمای پیشرفته تر میگ - ۲۱ بود. ۵ اف - ۶ نیز در این جنگ از دست رفت که ۳ فروند آن بر اثر پدافند زمینی، یکی در جنگ هوایی و یکی بر اثر آتش خودی بود.
• جنگ ویتنام: ارتش ویتنام شمالی از سال ۱۹۶۹ از این هواپیما در جنگ با قوای ویتنام جنوبی و آمریکا استفاده می کرد.
• جنگ اتیوپی و سومالی: نیروی هوایی سومالی در این جنگ از جی - ۶ استفاده می کرد اما با توجه به قدرت بالاتر اتیوپیایی ها که از خلبانان کوبایی استفاده می کردند، به سختی شکست خورده و ۷۵ درصد نیروی هوایی ان ها نابود شد.
• جنگ تانزانیا و اوگاندا: توسط تانزانیا
• جنگ کامبوج و ویتنام: هر دو کشور
• جنگ ایران و عراق: در این جنگ هر دو کشور مجهز به جی - ۶ بودند. ایران در سال ۱۹۸۱ تعداد ۱۶ فروند اف - ۶ فارمر را به چین سفارش داد و بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ دریافت کرد. بر اساس برخی گزارش ها تعداد اف - ۶های تحویل داده شده ۲۲ یا ۲۵ فروند بوده است و با واسطه از کره شمالی دریافت شد. عراق نیز ۴۰ فروند جی - ۶ را در سال های ۱۹۸۲ و ۸۳ با واسطه از مصر یا اردن خریداری کرد. هر دو کشور از این هواپیما بیشتر برای حمله به اهداف زمینی استفاده می کردند.