شسون

پیشنهاد کاربران

﷽ن والقلم و ما یسطرون
📩شناسه۱۴۰۴۰۳۱۹۱۳۰۵
📖 سَشون | شَسون
{{. . . معرکه کارزار میکان که لشکر شسون موخوی به مدافعه از صعب جبال بردند دروب قلعه بربستند. سلطان آموک در خرمن کولار اولتن . . . [ناخوانا] کمر تهو بربست تا از جوش جیوش موقان به امان باشد. اهتمام او از سنه. . . [ناخوانا] انتظام گشت و پیوسته فرمان مجادلت بازکشید لکن اقبال سشون پاشا همی پایدار گشت. }}
...
[مشاهده متن کامل]

پانویس:
۱/این خوانش بدون تاریخ و بدون اشاره به نسخ خطی یا اقتباس از کتابتی معین در نوشتارهایم مربوط به دهه ی ۱۳۸۰ بوده که اکنون یافت شده است.
۲/به نظر می رسد که میکان از قومی به نام �میک� در اراضی رود ارس باشد که�مورخ یونان باستان به نام هکاتیوس میلتی از آن یاد کرده است. به اعتقاد محققان میک ها همان مغان هستند.
۳/به نظر میرسد که شسون باید از شاهسَوَن باشد که تغییر یافته ی واژه گانی چون شَسَوَن�یا�شَهسَوَن
به نظر باشد.
۴/موخوی: هرودوت تاریخ نگار یونانی از �موخوی� ( muxoy ) نام برده است.
۵/آموک: به نظر میرسد که این واژه از آموکان باشد. سعید نفیسی؛زبان شناس، �پژوهشگر�ادبیات فارسی، �تاریخ نگار، �نویسنده، �مترجم�و�شاعر�ایرانی نام قدیمی مغان را�آموکان�می داند.
۶/خرمن: با توجه به قرائن و فرضیات گفته شده به نظر میرسد که اشاره به تپه خرمن روستای امستان علیا در�شهرستان گرمی باشد.
۷/کولار: ممکن است گورستان کولار کورعباسلوی مغان باشد.
۸/اولتن: دژی کهن در کنار رود�ارس�واقع شده است که اولتان نامیده می شود. این قلعه در شهر پارس آباد در شمال استان اردبیل واقع شده است. به نظر می رسد که اولتن همان اولتان باشد.
۹/تهو: شجاع و دلیر
۱۰/موقان: جمال الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد� ( ۵۳۵ هـ. ق– ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق ) متخلص به�نظامی�و نامور�حکیم نظامی، شاعر و داستان سرای ایرانی�فارسی گوی�در سده ششم هجری�در مورد مغان می گوید:
به فصل گل به موقان است جایش که تا سرسبز باشد.
البته ممکن است مراد از کلمه ی موقان غیر از این موضوع باشد.
۱۱/سشون پاشا: ممکن است تغییر یافته ی شَهسَوَن پاشا باشد. برخی از طوایف در ایل شاهسون ینصرپاشا را از اجداد خود برشمارند. در گزارشات سرهنگ ای. آ. اگرانوویچ کمیسر سرحدی روسیه در امور شاهسون ها، گزارش گوستاو راده طبیعی دان آلمانی و همچنین در گزارش از مارکف نماینده سیاسی روسیه نام شاهقلی پاشا و ینصرپاشا آمده است.
📌نام طوایف شاهسون اغلب به �لو� ختم می شوند.
آیواتلو، آرالو، اجیرلو، اودولو، بیگدلو، بیگ باغلو، تکله، جعفرلو، جعفرقلی خانلو، جلودارلو، جهان خانملو، حاجی خواجه لو، حسین حاجیلو، حسینکلو، خامسلو، خلیفه لو، دمیرچی لوریا، ساربانلار، ساری خان بیگلو، ساری خانلو، ساری نصیرلو، سیدلر، شاه علی بیگلو، طالش میکائیلو، عربلو، علی بابالو، عیسی لو، قره جبدرق، قره لر خیاوی، قوجا بیگلو، قوتلار، کلاش یا کالاش، کورعباسلو، گبلو، گیکلو، لاهرود، مرادلو، مستعلی بیگلو، مغانلو، هومونلو، یکه لو، جوادلو، جوروغلو، گده بیگلو، سرخان بیگلو، هومن لو، قوردلو، پیریواتلو، ساری جعفرلو، زرگرلو، سروانلار، حسین خان بیگلو، سیدلو، عطا خانلو، نوروز علی بیگلو، رضا بیگلو، عبادالله بیگلو، شاهعلی بیگلو، بالا بیگلو، آراللو، کله سر، قاراجا لو، حسین حاجی لو، کنده لو، گون پاپاق، چلبیانلو، حاجی علیلو، قره چورلو، کرد احمدلو، تراکمه، چاخرلو و محمد خانلو طوایف ایل شاهسون هستند.
📎لقبِ پاشا اولین بار در قرن هشتم هجری برای سلیمان، فرزندِ ارشد�اورخان یکم، پسر�عثمان یکم�و نوه�ارطغرل، دومین حاکم�بیگ نشین عثمانی، به کار رفته است.
۲۳/نیاز به تحقیق بیشتر
📜در گزارش خطی آخوند ملاهادی مقری بن جعفر در سنه ۱۴ ربیع الاول ۱۲۵۱ قمری برابر با جمعه ۱۲۱۴/۰۴/۱۹ خورشیدی آمده است:
{{. . . شهسون به اردوی خصم تافت و بر کیون به ادب نشست و بر زربوت داعی ارادت داد تا زاری. . . . حاج الخیر الشهید الشعیب آل احمد صلی الله همت چاکران و زوّار بسیار باشد. }}
۱/شهسون: به نظر وی باید شَسون یا سَشون باشد که بر اساس نوشتار پژوهشگر اکبر شکری کرد به آن اشاره شده است.
۲/کیون: نام ناحیه ای در سماکوش محله و محل بفعه ی امامزاده حقیقت رس در بندپی شرقی بابل
۳/زربوت: آبادی در دهستان فیروزجاه | زربود: زربودپریجا | زارک آقا
۴/زاری: توسل و ندبه | زارک آقا
۵/الشعیب: زارک آقا | امامزاده شعیب | در کتاب بندپی شهرام قلی پور گودرزی و یوسف الهی ص ۸۱۵ آمده است: {{امامزاده شعیب معروف به زارک آقا در متطقه ای به همین نام در ناحیه ی جنگلی فیروزجاه ( حوالی زربود ) واقع است. }}
📎پیوستی:
۱/پیرامون تحقیق مزبور از نسخ خطی، کتابت، انجامه، گزارشات خطی منتشر نشده، منابع محلی و یافته های شفاهی بصورت محدود استفاده شده است.
۲/📲عزیزالله عرب
۳/📲 ابراهیم علی گلی
۴/📲حجت الاسلام شیخ محمد رضایی
۵/طوایف و خاندان های مقیم زوارک : عباسی کردون | عرب | احمدی کِری
۶/نیاز به تحقیق بیشتر
🖊محسن داداش پور باکر
۱۴۰۴/۰۳/۱۹
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
⚠️تمامی آثار [فیلم و نمایه و اسناد و نوشتار] منتشر شده در این صفحه تحت حمایت نگارخانه ادملا و یا پژوهش اِدمُلّاوَند | زیر مجموعه ی آوات قلمܐܡܝܕ صرفا فقط دارای ارزش پژوهشی هستند و ارزش قانونی دیگری ندارند.
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است .
https://mohsendadashpour2021. blogfa. com/post/4507
https://mohsendadashpourbaker2012. blogfa. com/post/690
https://eitaa. com/edmolavand/20465
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦‎ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─