شرح کتاب القبسات میرداماد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] شرح کتاب القبسات میرداماد، شرحی است بر کتاب «القبسات» میرداماد که توسط احمد بن زین العابدین العلوی (میر سید احمد علوی) یکی از شاگردان برجسته خود میرداماد، به زبان عربی نوشته شده است.
کتاب با مقدمه فارسی و انگلیسی مهدی محقق آغاز گردیده و با تحقیق حامد ناجی اصفهانی، عرضه شده است.
درباره این شرح، چند نکته قابل توجه است:
در اثر حاضر یک رساله مختصر از نویسنده کتاب در شرح رباعی میرداماد «عینان عینان...» در حواشی کتاب در ذیل همین شعر آمده است
مصحح به این نکته اشاره نموده است که با توجه به اینکه ارائه فهرست مطالب برای چنین کتابیبه طور دقیق میسر نبوده، با ارائه فهرست مطالب قبسات، بر اساس عناوین «ومضه»ها و «ومیض»ها، فهرست تلویحی این شرح، پیش روی پژوهشگران، قرار گرفته است
در مقدمه مهدی محقق، به توضیح روش شارح و بیان نکاتی پیرامون اثر حاضر، پرداخته شده است. از جمله آنکه شارح در این کتاب، همان روش میرداماد را دنبال کرده و در طرح حدوث دهری، از آرای شیخین؛ یعنی فارابیو ابن سینا استمداد می جوید و جای جای به کتاب «التحصیل» تلمیذ ابن سینا؛ یعنی بهمنیار بن مرزبان و کتاب شاگرد بهمنیار «بیان الحق بضمان الصدق» ابوالعباس لوکری ارجاع می دهد. او حدوث را به سه نوع تقسیم می کند: اول اینکه وجود مسبوق به عدم محض (لیس مطلق) باشد در مرتبه ذات و به نحو مسبوقیت ذاتی نه مسبوقیت انفکاکی و این را حدوث ذاتی می گویند. دوم اینکه بعد از عدم زمانی باشد به نحو بعدیت متکمم انفکاکی و این را حدوث زمانی گویند. سوم اینکه وجود بعد از عدم صریح باشد به نحو بعدیت متکمم غیر انفکاکی و این را حدوث دهری گویند و در پایان این تقسیم، نتیجه می گیرد که حدوث زمانی و حدوث دهری بر حسب معنی و مفهوم مختلف، ولی بر حسب تحقق وجودی متلازمند. او احترام فراوانی برای ابن سینا قائل است و دیگران را در برابر او در مرتبه فروتری قرار می دهد و در موارد متعددی به کتاب «مفتاح الشفاء و العروة الوثقی» که شرح کتاب شفای ابن سیناست ارجاع می دهد و در مورد فخرالدین رازی، برخلاف استاد خود میرداماد که او را «امام المتشککین» می خواند، از او به عنوان «الإمام الرازی» و «الفاضل الرازی» یاد می کند

پیشنهاد کاربران

بپرس