[ویکی نور] شرح کتاب التیسیر تألیف عبدالواحد مالقی، شرحی بر کتاب «التیسیر»ابوعمرو دانی، پیرامون تبیین توقیفی بودن قرائات قرآنی و تشریح شبهات متأثر از این مسأله، از برخی مستشرقین ومتفکرین غرب زده عربی به رشته تحریر در آمده است.
مطالب در مقدمه ای از محقق و مولف وسیزده باب میباشد که در فهرست به تفصیل ذکر شده اند. غرض اصلی مالقی از شرح کتاب، تاکید و تنقیح جایگاه آن از سایر کتب تألیف شده در این زمینه میباشد بدین جهت وی اهتمام ویژه ای در تدراک نقائص موجود در «التیسیر» که در کتب پس از آن هم مشهود بوده است، دارد. برخی عناوین ابواب از این قرارند: باب البسمله، باب الادغام الکبیر و...
روش مالقی با سایر شارحان تفاوت زیادی ندارد او هم ابتدا نصی از التیسیر را ذکر و درادامه به شرح، تعلیق وتحلیل آنها میپردازد و بیشتر سعی در تکمیل مطالب تیسیر دارد. در شرح، اسلوب خاصی را دنبال کرده و از کلام «مکی ابن ابی طالب مولف التبصره»، «ابن شریح مولف الکافی» در تبیین وجوه اختلاف و اتفاق بین سایر کتب و کتاب التیسیر استفاده و در نقل قولها از التیسیر از نسخه های متعددی بهره مند شده تا بتواند شرحی دقیق ارائه دهد وبا تکیه و حفظ امانت داری در انتقال مطالب، در اکثر موارد خود را ملتزم به ذکر اسامی لغویین، نحویین و قراء کرده و استدراکاتش بر دانی را در آخر هر باب تحت عنوان تنبیه و تتمیم مطرح نموده است.
کتاب مالقی مشتمل بر شواهدی از قرآن، احادیث و امثال عرب جهت تاکید بر عناصر علمی کتاب و ارزیابی آنها با مثالهای دال مطلوب میباشد. وی دارای روش خاصی در استشهاد هستند، جهت توضیح و تثبیت احکام نحوی از آیات قرآن و در تاکید مسائل لغوی به اشعار و از روش قدما در این استشهادات پیروی و به ندرت از امثال و اقوال ماثور عرب استفاده کرده است.
محقق در مقدمه تحقیق پس از اشاره ای به توقیفی بودن قرائات، اختلاف لهجه و قرائات قرآنی، را مورد پژوهش قرار میدهد و معتقدند اختلاف قرائات به معنای تنافی، تضاد و تناقض نمیباشد، تمام قرائات علاوه بر تواتر و قطعی الصدور بودن، دارای اسلوب واحد و معرّف جنبه اعجازی قرآنند. مهمترین علت در اختلاف قرائت، نزول قرآن بر هفت حرف میباشد که سبب آن اختلاف لهجه ها، طریقه ادا، و... میباشد.
وی در ادامه اقسام قرائات را بیان نموده متواتر، مشهور، آحاد، شاذ، موضوعه و... و تاریخ تألیف قرائات را مورد کنکاش و ادعاهای بعضی از متفکران عرب مبتنی بر توقیفی نبودن قرائات را بررسی و باطل ارزیابی میکند. وی بر این باور است که تمامی قرآن در زمان نبی اکرم ص جمع آوری شده است. سپس، مطالبی در تألیفات علم رسم و قواعد آن، فوائد رسم عثمانی و شبهات پیرامون کتابت قرآن و در خاتمه شرح حالی از زندگانی عبدالواحد، مصادر و منهج او را از نگاه مخاطبان میگذراند.
مطالب در مقدمه ای از محقق و مولف وسیزده باب میباشد که در فهرست به تفصیل ذکر شده اند. غرض اصلی مالقی از شرح کتاب، تاکید و تنقیح جایگاه آن از سایر کتب تألیف شده در این زمینه میباشد بدین جهت وی اهتمام ویژه ای در تدراک نقائص موجود در «التیسیر» که در کتب پس از آن هم مشهود بوده است، دارد. برخی عناوین ابواب از این قرارند: باب البسمله، باب الادغام الکبیر و...
روش مالقی با سایر شارحان تفاوت زیادی ندارد او هم ابتدا نصی از التیسیر را ذکر و درادامه به شرح، تعلیق وتحلیل آنها میپردازد و بیشتر سعی در تکمیل مطالب تیسیر دارد. در شرح، اسلوب خاصی را دنبال کرده و از کلام «مکی ابن ابی طالب مولف التبصره»، «ابن شریح مولف الکافی» در تبیین وجوه اختلاف و اتفاق بین سایر کتب و کتاب التیسیر استفاده و در نقل قولها از التیسیر از نسخه های متعددی بهره مند شده تا بتواند شرحی دقیق ارائه دهد وبا تکیه و حفظ امانت داری در انتقال مطالب، در اکثر موارد خود را ملتزم به ذکر اسامی لغویین، نحویین و قراء کرده و استدراکاتش بر دانی را در آخر هر باب تحت عنوان تنبیه و تتمیم مطرح نموده است.
کتاب مالقی مشتمل بر شواهدی از قرآن، احادیث و امثال عرب جهت تاکید بر عناصر علمی کتاب و ارزیابی آنها با مثالهای دال مطلوب میباشد. وی دارای روش خاصی در استشهاد هستند، جهت توضیح و تثبیت احکام نحوی از آیات قرآن و در تاکید مسائل لغوی به اشعار و از روش قدما در این استشهادات پیروی و به ندرت از امثال و اقوال ماثور عرب استفاده کرده است.
محقق در مقدمه تحقیق پس از اشاره ای به توقیفی بودن قرائات، اختلاف لهجه و قرائات قرآنی، را مورد پژوهش قرار میدهد و معتقدند اختلاف قرائات به معنای تنافی، تضاد و تناقض نمیباشد، تمام قرائات علاوه بر تواتر و قطعی الصدور بودن، دارای اسلوب واحد و معرّف جنبه اعجازی قرآنند. مهمترین علت در اختلاف قرائت، نزول قرآن بر هفت حرف میباشد که سبب آن اختلاف لهجه ها، طریقه ادا، و... میباشد.
وی در ادامه اقسام قرائات را بیان نموده متواتر، مشهور، آحاد، شاذ، موضوعه و... و تاریخ تألیف قرائات را مورد کنکاش و ادعاهای بعضی از متفکران عرب مبتنی بر توقیفی نبودن قرائات را بررسی و باطل ارزیابی میکند. وی بر این باور است که تمامی قرآن در زمان نبی اکرم ص جمع آوری شده است. سپس، مطالبی در تألیفات علم رسم و قواعد آن، فوائد رسم عثمانی و شبهات پیرامون کتابت قرآن و در خاتمه شرح حالی از زندگانی عبدالواحد، مصادر و منهج او را از نگاه مخاطبان میگذراند.
wikinoor: شرح_کتاب_التیسیر_للدانی_فی_القراءات
[ویکی فقه] شرح کتاب التیسیر للدانی فی القراءات (کتاب). «شرح کتاب التیسیر» تالیف عبد الواحد مالقی، شرحی بر کتاب «التیسیر» ابو عمرو دانی، پیرامون تبیین توقیفی بودن قرائات قرآنی و تشریح شبهات متاثر از این مساله از برخی مستشرقین و متفکرین غرب زده ی عربی به رشته تحریر در آمده است.
مطالب در مقدمه ای از محقق و مولف وسیزده باب میباشد که در فهرست به تفصیل ذکر شده اند. غرض اصلی مالقی از شرح کتاب، تاکید و تنقیح جایگاه آن از سایر کتب تالیف شده در این زمینه میباشد بدین جهت وی اهتمام ویژه ای در تدراک نقائص موجود در «التیسیر» که در کتب پس از آن هم مشهود بوده است، دارد. برخی عناوین ابواب از این قرارند: باب البسمله، باب الادغام الکبیر و... روش مالقی با سایر شارحان تفاوت زیادی ندارد او هم ابتدا نصی از التیسیر را ذکر و درادامه به شرح، تعلیق وتحلیل آنها میپردازد و بیشتر سعی در تکمیل مطالب تیسیر دارد. در شرح، اسلوب خاصی را دنبال کرده و از کلام «مکی ابن ابی طالب مولف التبصره»، «ابن شریح مولف الکافی» در تبیین وجوه اختلاف و اتفاق بین سایر کتب و کتاب التیسیر استفاده و در نقل قولها از التیسیر از نسخه های متعددی بهره مند شده تا بتواند شرحی دقیق ارائه دهد وبا تکیه و حفظ امانت داری در انتقال مطالب، در اکثر موارد خود را ملتزم به ذکر اسامی لغویین ، نحویین و قراء کرده و استدراکاتش بر دانی را در آخر هر باب تحت عنوان تنبیه و تتمیم مطرح نموده است. کتاب مالقی مشتمل بر شواهدی از قرآن ، احادیث و امثال عرب جهت تاکید بر عناصر علمی کتاب و ارزیابی آنها با مثالهای دال مطلوب میباشد. وی دارای روش خاصی در استشهاد هستند، جهت توضیح و تثبیت احکام نحوی از آیات قرآن و در تاکید مسائل لغوی به اشعار و از روش قدما در این استشهادات پیروی و به ندرت از امثال و اقوال ماثور عرب استفاده کرده است.
گزارش محتوا
محقق در مقدمه تحقیق پس از اشاره ای به توقیفی بودن قرائات، اختلاف لهجه و قرائات قرآنی، را مورد پژوهش قرار میدهد و معتقدند اختلاف قرائات به معنای تنافی، تضاد و تناقض نمیباشد، تمام قرائات علاوه بر تواتر و قطعی الصدور بودن، دارای اسلوب واحد و معرف جنبه اعجازی قرآنند. مهمترین علت در اختلاف قرائت ، نزول قرآن بر هفت حرف میباشد که سبب آن اختلاف لهجه ها، طریقه ادا، و... میباشد. وی در ادامه اقسام قرائات را بیان نموده متواتر، مشهور، آحاد، شاذ، موضوعه و... و تاریخ تالیف قرائات را مورد کنکاش و ادعاهای بعضی از متفکران عرب مبتنی بر توقیفی نبودن قرائات را بررسی و باطل ارزیابی میکند. وی بر این باور است که تمامی قرآن در زمان نبی اکرم صجمع آوری شده است. سپس، مطالبی در تالیفات علم رسم و قواعد آن، فوائد رسم عثمانی و شبهات پیرامون کتابت قرآن و در خاتمه شرح حالی از زندگانی عبد الواحد، مصادر و منهج او را از نگاه مخاطبان میگذراند.
← مطالب مقدمه
فهرست موضوعات درآخر کتاب آمده است.
مطالب در مقدمه ای از محقق و مولف وسیزده باب میباشد که در فهرست به تفصیل ذکر شده اند. غرض اصلی مالقی از شرح کتاب، تاکید و تنقیح جایگاه آن از سایر کتب تالیف شده در این زمینه میباشد بدین جهت وی اهتمام ویژه ای در تدراک نقائص موجود در «التیسیر» که در کتب پس از آن هم مشهود بوده است، دارد. برخی عناوین ابواب از این قرارند: باب البسمله، باب الادغام الکبیر و... روش مالقی با سایر شارحان تفاوت زیادی ندارد او هم ابتدا نصی از التیسیر را ذکر و درادامه به شرح، تعلیق وتحلیل آنها میپردازد و بیشتر سعی در تکمیل مطالب تیسیر دارد. در شرح، اسلوب خاصی را دنبال کرده و از کلام «مکی ابن ابی طالب مولف التبصره»، «ابن شریح مولف الکافی» در تبیین وجوه اختلاف و اتفاق بین سایر کتب و کتاب التیسیر استفاده و در نقل قولها از التیسیر از نسخه های متعددی بهره مند شده تا بتواند شرحی دقیق ارائه دهد وبا تکیه و حفظ امانت داری در انتقال مطالب، در اکثر موارد خود را ملتزم به ذکر اسامی لغویین ، نحویین و قراء کرده و استدراکاتش بر دانی را در آخر هر باب تحت عنوان تنبیه و تتمیم مطرح نموده است. کتاب مالقی مشتمل بر شواهدی از قرآن ، احادیث و امثال عرب جهت تاکید بر عناصر علمی کتاب و ارزیابی آنها با مثالهای دال مطلوب میباشد. وی دارای روش خاصی در استشهاد هستند، جهت توضیح و تثبیت احکام نحوی از آیات قرآن و در تاکید مسائل لغوی به اشعار و از روش قدما در این استشهادات پیروی و به ندرت از امثال و اقوال ماثور عرب استفاده کرده است.
گزارش محتوا
محقق در مقدمه تحقیق پس از اشاره ای به توقیفی بودن قرائات، اختلاف لهجه و قرائات قرآنی، را مورد پژوهش قرار میدهد و معتقدند اختلاف قرائات به معنای تنافی، تضاد و تناقض نمیباشد، تمام قرائات علاوه بر تواتر و قطعی الصدور بودن، دارای اسلوب واحد و معرف جنبه اعجازی قرآنند. مهمترین علت در اختلاف قرائت ، نزول قرآن بر هفت حرف میباشد که سبب آن اختلاف لهجه ها، طریقه ادا، و... میباشد. وی در ادامه اقسام قرائات را بیان نموده متواتر، مشهور، آحاد، شاذ، موضوعه و... و تاریخ تالیف قرائات را مورد کنکاش و ادعاهای بعضی از متفکران عرب مبتنی بر توقیفی نبودن قرائات را بررسی و باطل ارزیابی میکند. وی بر این باور است که تمامی قرآن در زمان نبی اکرم صجمع آوری شده است. سپس، مطالبی در تالیفات علم رسم و قواعد آن، فوائد رسم عثمانی و شبهات پیرامون کتابت قرآن و در خاتمه شرح حالی از زندگانی عبد الواحد، مصادر و منهج او را از نگاه مخاطبان میگذراند.
← مطالب مقدمه
فهرست موضوعات درآخر کتاب آمده است.