[ویکی نور] شرح مطالع الأنوار فی المنطق، تألیف منطق دان قرن هشتم قطب الدین رازی (متوفی 766/776ق)، از جمله شروح عربی «مطالع الأنوار فی المنطق»، قاضی سراج الدین محمود بن ابی بکر ارموی (متوفی 682ق) است. نویسنده، این کتاب را «لوامع الأسرار فی شرح مطالع الأنوار» نامیده است .
کتاب همانند رساله شمسیّه و بسیاری از کتب منطقی، دارای ساختاری دو بخشی (تصور و تصدیق) است. «مطالع الأنوار» مشتمل بر یک مقدمه و دو قسم است. هریک از اقسام کتاب در ضمن چندین باب، فصل و مبحث تدوین شده است.
ارموی تألیفات متعددی در اصول فقه و منطق و حکمت نوشته که معروف ترین آنها «مطالع الأنوار» در منطق است. این اثر از مهم ترین کتاب های مفصل منطقی است که بر آن شرح های فراوانی نوشته شده و معروف ترین آنها شرح قطب الدین رازی، معروف به «شرح مطالع» است که سال ها جزو کتاب های درسی در مدارس قدیم بوده است.
قطب رازی در این کتاب تحت تاثیر چهار شخصیت بزرگ منطقی، ابن سینا، فخر رازی، افضل الدین خونجی و خواجه نصیرالدین طوسی است و میان آرای اختلافی آنها به داوری نشسته است.
نویسنده در قسم اول کتاب، بحث «تصورات» را در ضمن چندین باب مطرح کرده است. باب اول کتاب را به مباحث مقدماتی اختصاص داده است. نیاز به علم منطق، تعریف تصور و تصدیق، موضوع علم منطق، مباحث الفاظ و بحث مفرد و مرکب از مباحث مطرح شده در این باب است. باب دوم کتاب، به مبحث کلی و جزئی اختصاص دارد. نویسنده ابتدا اقسام کلی و جزئی و احکام آن را ذکر کرده است. پس از آن جنس، نوع و فصل را مورد بررسی قرار داده است .
کتاب همانند رساله شمسیّه و بسیاری از کتب منطقی، دارای ساختاری دو بخشی (تصور و تصدیق) است. «مطالع الأنوار» مشتمل بر یک مقدمه و دو قسم است. هریک از اقسام کتاب در ضمن چندین باب، فصل و مبحث تدوین شده است.
ارموی تألیفات متعددی در اصول فقه و منطق و حکمت نوشته که معروف ترین آنها «مطالع الأنوار» در منطق است. این اثر از مهم ترین کتاب های مفصل منطقی است که بر آن شرح های فراوانی نوشته شده و معروف ترین آنها شرح قطب الدین رازی، معروف به «شرح مطالع» است که سال ها جزو کتاب های درسی در مدارس قدیم بوده است.
قطب رازی در این کتاب تحت تاثیر چهار شخصیت بزرگ منطقی، ابن سینا، فخر رازی، افضل الدین خونجی و خواجه نصیرالدین طوسی است و میان آرای اختلافی آنها به داوری نشسته است.
نویسنده در قسم اول کتاب، بحث «تصورات» را در ضمن چندین باب مطرح کرده است. باب اول کتاب را به مباحث مقدماتی اختصاص داده است. نیاز به علم منطق، تعریف تصور و تصدیق، موضوع علم منطق، مباحث الفاظ و بحث مفرد و مرکب از مباحث مطرح شده در این باب است. باب دوم کتاب، به مبحث کلی و جزئی اختصاص دارد. نویسنده ابتدا اقسام کلی و جزئی و احکام آن را ذکر کرده است. پس از آن جنس، نوع و فصل را مورد بررسی قرار داده است .
wikinoor: شرح_مطالع_الأنوار_فی_المنطق