[ویکی فقه] شرح فارسی شهاب الأخبار (کتاب). «شرح فارسی شهاب الاخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلّم»، اثر قاضی، ابو عبدالله، محمد بن سلامة بن جعفر بن علی بن حکمون مغربی قضاعی، محدث معروف متوفی به سال ۴۵۴ ق، است.
شارح این کتاب معلوم نیست چون آغاز و انجام آن ناقص است، همین قدر معلوم می شود که وی، شیعه اثنا عشری بوده و به سال ۶۹۰ ق، آن را به رشته تحریر آورده است. از ملاحظه کتاب برمی آید که از آثار نفیس باستانی است و خصائصی را که نوعا کتب مؤلفه در آن عصر واجدند، آن نیز واجد است.مؤلف کتاب، با شیخ الطائفه، ابو جعفر، محمد بن حسن طوسی و اقران او معاصر بوده است، هدف قاضی قضاعی در این کتاب آن بوده که کلمات قصار پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلّم را جمع کند.
شارح این کتاب معلوم نیست چون آغاز و انجام آن ناقص است، همین قدر معلوم می شود که وی، شیعه اثنا عشری بوده و به سال ۶۹۰ ق، آن را به رشته تحریر آورده است. از ملاحظه کتاب برمی آید که از آثار نفیس باستانی است و خصائصی را که نوعا کتب مؤلفه در آن عصر واجدند، آن نیز واجد است.مؤلف کتاب، با شیخ الطائفه، ابو جعفر، محمد بن حسن طوسی و اقران او معاصر بوده است، هدف قاضی قضاعی در این کتاب آن بوده که کلمات قصار پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلّم را جمع کند.
[ویکی نور] شرح فارسی شهاب الاخبار(کلمات قصار پیامبر خاتم(ص)، اثر قاضی، ابوعبداللَّه، محمّد بن سلامة بن جعفر بن علیّ بن حکمون مغربی قضاعی ، محدّث معروف متوفّی به سال 454ق، است، لیکن چون آغاز و انجام آن ناقص است، معلوم نمی شود که شارح کیست؛ همین قدر معلوم می شود که وی، شیعه اثنا عشری بوده و به سال 690ق، آن را به رشته تحریر آورده است. از ملاحظه کتاب برمی آید که از آثار نفیس باستانی است و خصائصی را که نوعا کتب مؤلّفه در آن عصر واجدند، آن نیز واجد است.
مؤلف کتاب، با شیخ الطائفه، ابوجعفر، محمّد بن حسن طوسی و أقران او معاصر بوده است، هدف قاضی قضاعی در این کتاب آن بوده که کلمات قصار پیغمبر خاتم(ص) را جمع کند.
مطالب مورد نظر، در ضمن سه امر ذکر می شود:
سپس، شارح، مختصری از شرح حال سید جلال الدّین محدّث ارموی را آورده و در ادامه، طی 7 باب به ترجمه کتاب پرداخته است.
در این کتاب، هزار کلمه از وصایا و مواعظ و حکم و امثال که از زبان درفشان آن حضرت جاری شده، جمع آمده؛ کلماتی که مؤلف از مشایخش شنیده و چون أمارات صحت ورود همه آنها، از وجوه الفاظ ظاهر است، حاجت به ذکر اسناد ندیده است. برای سهولت مطالعه و پیدا کردن مطالب، محتوای کتاب را باب بندی نموده تا هر که، هر چه خواهد به آسانی بیابد و بی رنج تصفّح و زحمت تفحّص به مقصد رسد و به محلّ نقل خبر ره برد، بعد دویست کلمه دیگر نیز به آن افزوده تا مجموع، شامل یک هزار و دویست کلمه باشد، آن گاه ادعیه ای را که از آن حضرت مأثور است، در خاتمه کلمات آورده و آن را با این ترتیب به انجام رسانده است. کتابی نیز مستقلا در اسانید همه آنها نوشته تا هر کس که خواهد از اسناد این روایات با خبر شود، به آن رجوع کند.
مؤلف کتاب، با شیخ الطائفه، ابوجعفر، محمّد بن حسن طوسی و أقران او معاصر بوده است، هدف قاضی قضاعی در این کتاب آن بوده که کلمات قصار پیغمبر خاتم(ص) را جمع کند.
مطالب مورد نظر، در ضمن سه امر ذکر می شود:
سپس، شارح، مختصری از شرح حال سید جلال الدّین محدّث ارموی را آورده و در ادامه، طی 7 باب به ترجمه کتاب پرداخته است.
در این کتاب، هزار کلمه از وصایا و مواعظ و حکم و امثال که از زبان درفشان آن حضرت جاری شده، جمع آمده؛ کلماتی که مؤلف از مشایخش شنیده و چون أمارات صحت ورود همه آنها، از وجوه الفاظ ظاهر است، حاجت به ذکر اسناد ندیده است. برای سهولت مطالعه و پیدا کردن مطالب، محتوای کتاب را باب بندی نموده تا هر که، هر چه خواهد به آسانی بیابد و بی رنج تصفّح و زحمت تفحّص به مقصد رسد و به محلّ نقل خبر ره برد، بعد دویست کلمه دیگر نیز به آن افزوده تا مجموع، شامل یک هزار و دویست کلمه باشد، آن گاه ادعیه ای را که از آن حضرت مأثور است، در خاتمه کلمات آورده و آن را با این ترتیب به انجام رسانده است. کتابی نیز مستقلا در اسانید همه آنها نوشته تا هر کس که خواهد از اسناد این روایات با خبر شود، به آن رجوع کند.
wikinoor: شرح_فارسی_شهاب_الأخبار
[ویکی فقه] شرح فارسی شهاب الاخبار (کتاب). «شرح فارسی شهاب الاخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلّم»، اثر قاضی، ابو عبدالله، محمد بن سلامة بن جعفر بن علی بن حکمون مغربی قضاعی، محدث معروف متوفی به سال ۴۵۴ ق، است.
شارح این کتاب معلوم نیست چون آغاز و انجام آن ناقص است، همین قدر معلوم می شود که وی، شیعه اثنا عشری بوده و به سال ۶۹۰ ق، آن را به رشته تحریر آورده است. از ملاحظه کتاب برمی آید که از آثار نفیس باستانی است و خصائصی را که نوعا کتب مؤلفه در آن عصر واجدند، آن نیز واجد است.مؤلف کتاب، با شیخ الطائفه، ابو جعفر، محمد بن حسن طوسی و اقران او معاصر بوده است، هدف قاضی قضاعی در این کتاب آن بوده که کلمات قصار پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلّم را جمع کند.
ساختار
مطالب مورد نظر، در ضمن سه امر ذکر می شود:۱. اهمیت «کتاب شهاب الاخبار»؛۲. اهمیت شرح حاضر؛۳. سبب چاپ کتاب.سپس، شارح، مختصری از شرح حال سید جلال الدین محدث ارموی را آورده و در ادامه، طی ۷ باب به ترجمه کتاب پرداخته است.
گزارش محتوا
در این کتاب، هزار کلمه از وصایا و مواعظ و حکم و امثال که از زبان درفشان آن حضرت جاری شده، جمع آمده؛ کلماتی که مؤلف از مشایخش شنیده و چون امارات صحت ورود همه آنها، از وجوه الفاظ ظاهر است، حاجت به ذکر اسناد ندیده است. برای سهولت مطالعه و پیدا کردن مطالب، محتوای کتاب را باب بندی نموده تا هر که، هر چه خواهد به آسانی بیابد و بی رنج تصفح و زحمت تفحص به مقصد رسد و به محل نقل خبر ره برد، بعد دویست کلمه دیگر نیز به آن افزوده تا مجموع، شامل یک هزار و دویست کلمه باشد، آن گاه ادعیه ای را که از آن حضرت ماثور است، در خاتمه کلمات آورده و آن را با این ترتیب به انجام رسانده است. کتابی نیز مستقلا در اسانید همه آنها نوشته تا هر کس که خواهد از اسناد این روایات با خبر شود، به آن رجوع کند.
ویژگی کتاب
...
شارح این کتاب معلوم نیست چون آغاز و انجام آن ناقص است، همین قدر معلوم می شود که وی، شیعه اثنا عشری بوده و به سال ۶۹۰ ق، آن را به رشته تحریر آورده است. از ملاحظه کتاب برمی آید که از آثار نفیس باستانی است و خصائصی را که نوعا کتب مؤلفه در آن عصر واجدند، آن نیز واجد است.مؤلف کتاب، با شیخ الطائفه، ابو جعفر، محمد بن حسن طوسی و اقران او معاصر بوده است، هدف قاضی قضاعی در این کتاب آن بوده که کلمات قصار پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله وسلّم را جمع کند.
ساختار
مطالب مورد نظر، در ضمن سه امر ذکر می شود:۱. اهمیت «کتاب شهاب الاخبار»؛۲. اهمیت شرح حاضر؛۳. سبب چاپ کتاب.سپس، شارح، مختصری از شرح حال سید جلال الدین محدث ارموی را آورده و در ادامه، طی ۷ باب به ترجمه کتاب پرداخته است.
گزارش محتوا
در این کتاب، هزار کلمه از وصایا و مواعظ و حکم و امثال که از زبان درفشان آن حضرت جاری شده، جمع آمده؛ کلماتی که مؤلف از مشایخش شنیده و چون امارات صحت ورود همه آنها، از وجوه الفاظ ظاهر است، حاجت به ذکر اسناد ندیده است. برای سهولت مطالعه و پیدا کردن مطالب، محتوای کتاب را باب بندی نموده تا هر که، هر چه خواهد به آسانی بیابد و بی رنج تصفح و زحمت تفحص به مقصد رسد و به محل نقل خبر ره برد، بعد دویست کلمه دیگر نیز به آن افزوده تا مجموع، شامل یک هزار و دویست کلمه باشد، آن گاه ادعیه ای را که از آن حضرت ماثور است، در خاتمه کلمات آورده و آن را با این ترتیب به انجام رسانده است. کتابی نیز مستقلا در اسانید همه آنها نوشته تا هر کس که خواهد از اسناد این روایات با خبر شود، به آن رجوع کند.
ویژگی کتاب
...
wikifeqh: شرح_فارسی_شهاب_الأخبار_(کتاب)