[ویکی نور] شرح دعای مبارکه سیفی (یمانی). شرح دعای مبارکه سیفی (یمانی) تألیف علی ایروانی، کتابی است خطی به زبان فارسی به خط حاج مهدی تبریزی و با موضوع ادعیه و ختوم. جناب آقای ایروانی این دعا را از طریق میرداماد اخذ و نقل نموده است.
نویسنده در این اثر به شرح دعای سیفی، آداب، آثار و نحوه بهره گرفتن از آن، پرداخته است.
کتاب، ابتدا به ذکر دعای سیفی پرداخته و پس ازآن نویسنده به زبان فارسی به توضیح آثار دنیوی و اخروی این دعا و آداب آن و نحوه استفاده از آن برای دستیابی به هریک از این آثار پرداخته است.
نویسنده، پس از کتابت متن دعا و ذکر اختلاف نسخه ها در حاشیه، به توضیح درباره آن می پردازد. متن دعای کتاب، از صفحات 1 تا 13 آن را تشکیل می دهد. وی به روایتی درباره خواص دعای سیفی استناد کرده و چنین می نویسد: «از میرداماد علیه الرحمه منقول است در خصوص دعای سیفی که جبرئیل علیه السلام بر خاتم انبیاء علیه السلام نازل شد و از حضرت رسالت پناه به امیرالمؤمنین علی علیه السلام رسیده و مماثل آن در بلاغت و تقدیس و تنزیه باری عزّ اسمه دعایی نیافته اند و در وجه تسمیه این دعا به حرز یمانی سیفی روایتی که سیف ذوالیزن که ملک یمن بود مغلوب دشمن شده و زمام امور ملک از قبضه قدرتش بیرون رفته و از خصم فرار نموده به عتبه علویه التجا برده و بعد از عرض حال به قرائت این حرز مأذون شده و چهل روز متوالی التزام قرائت نمود و قبل از انقضاء اربعین خبر مقهور شدن دشمن به او رسیده به ملک یمن معاونت نموده و سلطنت باز به او قرار گرفت.» وی سپس روایاتی درباره جایگاه استفاده از این دعا از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ذکر می کند و قرائت آن را برای کفایت مهمات به ویژه دفع دشمنان، توصیه می کند. سپس آداب خواندن دعا از غسل و نظافت لباس و بدن و روبه قبله بودن و خواندن دو رکعت نماز و استغفار و... را بیان می کند. بعدازآن به تعداد روزهایی که این دعا باید خوانده شود، اشاره می کند.
برای حرز یمانی سیفی اسامی دیگری نیز هست. از جمله؛ سیف الله، یمین الله، یدالله، عهد الله، قسم الله، نورالله، وجه الحق، یدالحق، قرب الحق، صمصام اکبر، مجملة الانوار و....
نویسنده، سپس به بیان بخور برای نوشتن این دعا و اوقات این امر و وسایل و ادوات مورد نیاز برای این کار می پردازد. مثلاً می نویسد برای جلب منفعت به روز مشتری و ساعت زهره یا برعکس توجه نماید و برای دفع ضرر و عقداللسان به روز عطارد و ساعت قمر یا برعکس و برای قتل دشمنان به روز مریخ و ساعت زحل یا برعکس و برای ریاست و تسخیرات به روز آفتاب. برای استغفار از گناهان، روز جمعه معین است. او زعفران، مشک، مقل ازرق، دواکی، عود، عنبر، پوست نارنج، پوست خشخاش، افیون، اسفناج، صمغ عربی، گلاب و... را به عنوان برخی از اقلامی که برای بخور نیاز است معرفی می کند و ترکیب مورد نیاز برای هر روزی را مشخص می کند
نویسنده در این اثر به شرح دعای سیفی، آداب، آثار و نحوه بهره گرفتن از آن، پرداخته است.
کتاب، ابتدا به ذکر دعای سیفی پرداخته و پس ازآن نویسنده به زبان فارسی به توضیح آثار دنیوی و اخروی این دعا و آداب آن و نحوه استفاده از آن برای دستیابی به هریک از این آثار پرداخته است.
نویسنده، پس از کتابت متن دعا و ذکر اختلاف نسخه ها در حاشیه، به توضیح درباره آن می پردازد. متن دعای کتاب، از صفحات 1 تا 13 آن را تشکیل می دهد. وی به روایتی درباره خواص دعای سیفی استناد کرده و چنین می نویسد: «از میرداماد علیه الرحمه منقول است در خصوص دعای سیفی که جبرئیل علیه السلام بر خاتم انبیاء علیه السلام نازل شد و از حضرت رسالت پناه به امیرالمؤمنین علی علیه السلام رسیده و مماثل آن در بلاغت و تقدیس و تنزیه باری عزّ اسمه دعایی نیافته اند و در وجه تسمیه این دعا به حرز یمانی سیفی روایتی که سیف ذوالیزن که ملک یمن بود مغلوب دشمن شده و زمام امور ملک از قبضه قدرتش بیرون رفته و از خصم فرار نموده به عتبه علویه التجا برده و بعد از عرض حال به قرائت این حرز مأذون شده و چهل روز متوالی التزام قرائت نمود و قبل از انقضاء اربعین خبر مقهور شدن دشمن به او رسیده به ملک یمن معاونت نموده و سلطنت باز به او قرار گرفت.» وی سپس روایاتی درباره جایگاه استفاده از این دعا از پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ذکر می کند و قرائت آن را برای کفایت مهمات به ویژه دفع دشمنان، توصیه می کند. سپس آداب خواندن دعا از غسل و نظافت لباس و بدن و روبه قبله بودن و خواندن دو رکعت نماز و استغفار و... را بیان می کند. بعدازآن به تعداد روزهایی که این دعا باید خوانده شود، اشاره می کند.
برای حرز یمانی سیفی اسامی دیگری نیز هست. از جمله؛ سیف الله، یمین الله، یدالله، عهد الله، قسم الله، نورالله، وجه الحق، یدالحق، قرب الحق، صمصام اکبر، مجملة الانوار و....
نویسنده، سپس به بیان بخور برای نوشتن این دعا و اوقات این امر و وسایل و ادوات مورد نیاز برای این کار می پردازد. مثلاً می نویسد برای جلب منفعت به روز مشتری و ساعت زهره یا برعکس توجه نماید و برای دفع ضرر و عقداللسان به روز عطارد و ساعت قمر یا برعکس و برای قتل دشمنان به روز مریخ و ساعت زحل یا برعکس و برای ریاست و تسخیرات به روز آفتاب. برای استغفار از گناهان، روز جمعه معین است. او زعفران، مشک، مقل ازرق، دواکی، عود، عنبر، پوست نارنج، پوست خشخاش، افیون، اسفناج، صمغ عربی، گلاب و... را به عنوان برخی از اقلامی که برای بخور نیاز است معرفی می کند و ترکیب مورد نیاز برای هر روزی را مشخص می کند
wikinoor: شرح_دعای_مبارکه_سیفی_(یمانی)