[ویکی نور] شرح الحجب و الاستار فی مقامات اهل الانوار و الاسرار به زبان عربى، اثر ابومحمد بن ابونصر بقلى، مشهور به روزبهان بقلى شیرازى، عارف قرن ششم، در باب عرفان نظرى است.این کتاب به همراه سه رساله دیگر در کتابی به نام المصباح فی مکاشفة بعث الارواح آمده است.
روزبهان در این رساله بعد از حمد و ثناى خداوند سبحان، درباره انگیزه ى تألیف کتاب مى گوید: «شبى از خواب برخاستم و به حالت مراقبت نشستم تا باشد که از عالم غیب چیزى را صید کنم و به جمال و جبروت بنگرم و نداى حق را بشنوم؛ چون درون را پاک کردم، با گوش دل صداى دوست را شنیدم که مرا خطاب ساخت و فرمود: «کتابى در بیان حجاب هاى حایل میان من و بندگانم در مسیر مقامات و احوال به رشته تحریر بیاور تا عارفان، مصارع خطرات و ورود خیالات و لطایف مکریات را بشناسند»».
به نظر روزبهان اولین حجاب، حجاب عدم است که اصعب حجب به شمار مى آید. وى به ترتیب به بیان حجاب هاى دیگر مى پردازد تا اینکه به صفات رذیله ى نفسانى مى رسد و تصریح مى کند که هر کسى موفق به خرق حجاب ها شود، به مقام قطب الاقطابى نائل مى گردد.
در مکتب روزبهان، آخرین حجاب، حجاب نکره و آخرین مقام، معرفت است. سالک بعد از رسیدن به مقام معرفت، مستغرق در بحار اولیت مى شود و عمل او سکر و علم و حیرانى مى شود. او در حقیقت قطب الاقطاب و کاشف النقاب است. وى بر اساس منزلت پیامبر اکرم(ص)، به توضیح و تفسیر حدیث اغانى پرداخته و دقایق عرفانى آن را به نحو احسن بیان مى کند.
المصباح فی مکاشفة بعث الارواح
روزبهان در این رساله بعد از حمد و ثناى خداوند سبحان، درباره انگیزه ى تألیف کتاب مى گوید: «شبى از خواب برخاستم و به حالت مراقبت نشستم تا باشد که از عالم غیب چیزى را صید کنم و به جمال و جبروت بنگرم و نداى حق را بشنوم؛ چون درون را پاک کردم، با گوش دل صداى دوست را شنیدم که مرا خطاب ساخت و فرمود: «کتابى در بیان حجاب هاى حایل میان من و بندگانم در مسیر مقامات و احوال به رشته تحریر بیاور تا عارفان، مصارع خطرات و ورود خیالات و لطایف مکریات را بشناسند»».
به نظر روزبهان اولین حجاب، حجاب عدم است که اصعب حجب به شمار مى آید. وى به ترتیب به بیان حجاب هاى دیگر مى پردازد تا اینکه به صفات رذیله ى نفسانى مى رسد و تصریح مى کند که هر کسى موفق به خرق حجاب ها شود، به مقام قطب الاقطابى نائل مى گردد.
در مکتب روزبهان، آخرین حجاب، حجاب نکره و آخرین مقام، معرفت است. سالک بعد از رسیدن به مقام معرفت، مستغرق در بحار اولیت مى شود و عمل او سکر و علم و حیرانى مى شود. او در حقیقت قطب الاقطاب و کاشف النقاب است. وى بر اساس منزلت پیامبر اکرم(ص)، به توضیح و تفسیر حدیث اغانى پرداخته و دقایق عرفانى آن را به نحو احسن بیان مى کند.
المصباح فی مکاشفة بعث الارواح