شرح اشارات و تنبیهات

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] شرح اشارات و تنبیهات، شرح فارسی آیت‎الله سیدحسن مصطفوی، بر نمط سوم «الإشارات و التنبیهات» ابن سیناست.
اصل این کتاب، حاصل درس‎هایی است که آیت‎الله سیدحسن مصطفوی، در دانشگاه امام صادق(ع) تدریس کرده است. در همان زمان، قسمتی از مباحث آن توسط یکی از شاگردان ایشان تحریر شده و توسط مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) برای استفاده دانشجویان این دانشگاه منتشر شده است. وی در سال‎های اخیر تصمیم گرفت که مجموعه کامل شرح نمط سوم کتاب اشارات و تنبیهات را برای استفاده علاقه‎مندان و دوستداران مباحث فلسفی به چاپ رساند. کتاب حاضر، مباحث پیاده‎شده از نوار درس‎های ایشان است که پس از نگارش کامل متن، توسط شارح، بازبینی و اصلاحات مختصری در آن اعمال شده است.
به‎مناسبت انتشار این کتاب، استاد ارجمند، رساله مختصری نیز درباره برخی مسائل مهم علم النفس به نگارش درآورده که در این کتاب با عنوان «پیشگفتار» ملاحظه می‎شود. کسانی که برای اولین بار به مطالعه مباحث نفس می‎پردازند و از این کتاب به‎عنوان خودآموز استفاده می‎کنند، اگر ابتدا اصل کتاب را بخوانند و سپس به مطالعه پیشگفتار روی آورند، بهره بیشتری نصیبشان خواهد شد.
شیوه نگارش شرح بدین ‎صورت است که بخشی از متن کتاب اشارات و تنبیهات بر اساس نسخه تصحیح‎شده آقای زارعی نقل و سپس در ذیل آن شرح عبارات ابن سینا ذکر شده است. گاه توضیحات برخی الفاظ یا عبارات در قالب پاورقی ارائه شده است.
فهرست مطالب اجمالی در ابتدا و فهرست تفصیلی در انتهای کتاب ذکر شده است. واژگان کلیدی مبحث نفس و عناوین کتب و اسامی اشخاص نیز در انتهای اثر آمده است.
مقدمه ویراستار و پیشگفتار.

پیشنهاد کاربران

ابن سینا کتابی نوشته است تحت عنوان اشارات و تنبیهات و فخر رازی یک شرحی بر آن نوشته و نصیر الدین طوسی هم شرحی بر آن کتاب نوشته و به شرح فخر رازی هم توجه نموده و سپس قطب دین رازی هم شرح دیگری از شرح های فخر رازی و طوسی ارائه داده است و الا آخر.
...
[مشاهده متن کامل]

نتیجه کلی اینکه حکیمان مسلمان و ایرانی و نیمه عربی و نیمه فارسی زبان از فارابی و ابن سینا و سهروردی گرفته تا به امروز نتوانسته اند که مفاهیم یا پدیده هائی از قبیل ماده ؛ روح ؛ روان ؛ جان ؛ نفس مجرد یعنی من یا خود و قوای ادراکی فهم و عقل ؛ غرایز ؛ احساسات ؛ افکار ؛ خیالات و اوهامات را به روشنی تعریف و نقش و وظیفه هرکدام را بطور حقیقی و منطبق بر واقعیت تعیین و به خود و شنونده کلام و خواننده آثار خود معرفی نمایند. و از همه مهمتر اینکه اینکه از چارچوب آیات و روایات و احادیث دین اسلام پا فرا تر نگذاشته و هیچ حقیقت یا چیز نوی را کشف نکرده اند غیر از اثبات وحیانی و آسمانی بودن محتوای قرآن در صورتیکه خود پیامبر اسلام به باب خطاب به مسلمانان فرموده است که اگر هر مسلمان سوره کوتاه و چهار آیه ای شماره 112 را سه بار در طول روز بخواند ، انگار محتوای قرآن یعنی کل محتوای وحی را از بهر یا حفظ کرده است. این حکیمان را الهی نامیدن ، نشانه هیچ چیز دیگری نمی باشد غیر از غرق شدگی تا فرق سر در ظلمت های ژرف و جهل های علاج ناپذیر. در مقایسه با این حکیمان دینی - مذهبی فقط محمد زکریای رازی و عمر خیام درست و روشن و منطقی و عقلانی فکر می کرده اند.

بپرس