شحن
لغت نامه دهخدا
شحن. [ ش َ ح َ ] ( ع مص ) کینه ورزیدن با کسی : شحن علیه. ( منتهی الارب ).
شحن. [ ش َ ح َ ] ( ع اِ ) ج ِ شحنة. ( یادداشت مؤلف ).
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۳(بار)
«شحن» (بر وزن صحن) به معنای پر کردن است; و گاه به معنای مجهز ساختن، نیز آمده. و «شحناء» به عداوتی گفته می شود که تمام وجود انسان را پر کند. و منظور در اینجا این است که، آن کشتی مملوّ از نفرات و همه وسائل بود و کمبودی نداشت.
و در سوره «یس» اشاره به این است که نه تنها خودشان بر کشتی سوار می شوند، بلکه مال التجاره و وسائل مورد نیاز آنها، نیز با آن حمل و نقل می گردد.
پر کردن. «شحن السفینة شحناً: ملأها» مشحون: پر شده. شحناء عداوتی است که نفس از آن پر شده. «اشحن للبکاء» نفسش از گریه پر شد (راغب) . نوح و کسانی را که به او بودند در کشتی پر شده نجات دادیم . . راجع به این آیه در «ذرء» سخن گفتیم به قولی. مراد از فلک مشحون کشتی نوح است به قولی مراد مطلق کشتی است. قول اول بعید است . نا گفته نماند در آیات قبل آمده «وَ آیَةٌ لَهُمُ الْاَرْضُ الْمَیْتُهُ... وَ آیَةٌ لَهُمُ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ... وَ آیَةٌ لَهُمْ اَنّا حَمَلْنا ذُرِیَّتَهُمْ...» اگر مراد از «آیه» در این آیات علائم ربوبیت و توحید باشد آن وقت مراد از فلک مشحون مطلق کشتی است و کاملا قابل فهم است و اگر غرض آیات معاد باشد تطبیق آن تا حدّی مشکل است ولی ظاهر آیات نشان میدهد که علائم ربوبیت و تدبیر مراد است. مشحون سه بار در قرآن آمده است: شعراء:119 - یس:41 - صافات:140. اولی کشتی، سومی کشتی یونس است.
«شحن» (بر وزن صحن) به معنای پر کردن است; و گاه به معنای مجهز ساختن، نیز آمده. و «شحناء» به عداوتی گفته می شود که تمام وجود انسان را پر کند. و منظور در اینجا این است که، آن کشتی مملوّ از نفرات و همه وسائل بود و کمبودی نداشت.
و در سوره «یس» اشاره به این است که نه تنها خودشان بر کشتی سوار می شوند، بلکه مال التجاره و وسائل مورد نیاز آنها، نیز با آن حمل و نقل می گردد.
پر کردن. «شحن السفینة شحناً: ملأها» مشحون: پر شده. شحناء عداوتی است که نفس از آن پر شده. «اشحن للبکاء» نفسش از گریه پر شد (راغب) . نوح و کسانی را که به او بودند در کشتی پر شده نجات دادیم . . راجع به این آیه در «ذرء» سخن گفتیم به قولی. مراد از فلک مشحون کشتی نوح است به قولی مراد مطلق کشتی است. قول اول بعید است . نا گفته نماند در آیات قبل آمده «وَ آیَةٌ لَهُمُ الْاَرْضُ الْمَیْتُهُ... وَ آیَةٌ لَهُمُ اللَّیْلُ نَسْلَخُ مِنْهُ النَّهارَ... وَ آیَةٌ لَهُمْ اَنّا حَمَلْنا ذُرِیَّتَهُمْ...» اگر مراد از «آیه» در این آیات علائم ربوبیت و توحید باشد آن وقت مراد از فلک مشحون مطلق کشتی است و کاملا قابل فهم است و اگر غرض آیات معاد باشد تطبیق آن تا حدّی مشکل است ولی ظاهر آیات نشان میدهد که علائم ربوبیت و تدبیر مراد است. مشحون سه بار در قرآن آمده است: شعراء:119 - یس:41 - صافات:140. اولی کشتی، سومی کشتی یونس است.
wikialkb: ریشه_شحن
پیشنهاد کاربران
شارژ کردن
شارژ کردن