شح

لغت نامه دهخدا

شح. [ ش َ / ش ِ / ش ُح ح ] ( ع اِمص ) زفتی. ( منتهی الارب ). بخل. ( اقرب الموارد ). بخیلی. ( مهذب الاسماء ). || آزمندی. ( منتهی الارب ). حرص. و در صحاح به معنی حرص توأم با بخل آمده است. ( از اقرب الموارد ). بخل با حرص. ( زمخشری ) :
تو ز شح و بخل خواهی وز دها
تا ببندی پور ما را بر گدا.
مولوی.

شح. [ ش َ / ش ِ / ش ُح ح ] ( ع مص ) زفتی کردن. ( از منتهی الارب ). بخل ورزیدن. ( از اقرب الموارد ). بخیلی کردن. ( ترجمان القرآن جرجانی ) ( دهار ). بخیل و حریص شدن. ( المصادر زوزنی ). || آزمندی نمودن.( از منتهی الارب ). حرص ورزیدن. ( از اقرب الموارد ).

فرهنگ فارسی

بخیل
زفتی کردن بخل ورزیدن یا آزمندی کردن

فرهنگ معین

(شُ حّ ) [ ع . ] (مص ل . ) بُخل ، بُخل ورزیدن .

فرهنگ عمید

بخیل.
۱. بخیل شدن، بخل، زفتی.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در فرهنگ قرآنی و روایات دینی دو واژه «بُخل» و «شُح» به کار رفته است که گرچه هر دو بار منفی دارند و نشان دهنده روحیه پست و روش ناهنجار اجتماعی برخی از انسان ها به شمار می روند، اما بین آن دو تفاوت اندکی نیز وجود دارد. بخل عبارت است از خسیس بودن و خرج نکردن در جایی که باید خرج کرد و ندادن آنچه را که باید داد؛ اما شحّ به بخل شدید همراه با حرص و طمع معنا شده است. به عبارتی، شحّ همان بخل آزمندانه است.
«شُحّ»، به معنای بخل شدید و بازداشتن همراه با حرص، تفسیر شده است، چنان که ابن فارِس می گوید: الشین وَ الحاء، الاَصلُ فیهِ المَنعُ، ثُمَّ یَکونُ مَنعا مَعَ حِرصٍ. مِن ذلِکَ الشُّحُّ وَ هُوَ البُخلُ مَعَ حِرصٍ.
ابن فارس، احمد، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۱۷۸، مادّه «بخل.
در حدیثی می خوانیم که امام صادق (علیه السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «اَتَدری مَا الشَّحیح» آیا می دانی «شحیح» کیست؟ او در جواب عرض کرد: «هُوَ البَخیل» منظور بخیل است.امام فرمود: «اَلشُّحُّ اَشَدُّ مِنَ البُخل، انّ البَخیلَ یَبخَلُ بِما فی یَدِهِ و الشَّحیحُ یَشُحُّ بِما فی اَیدِی النّاسِ وَ عَلی ما فی یَدِهِ حَتّی لایَری فی اَیدِی النّاسِ شَیئاً اِلّا تَمُنُّ اَن یَکُونَ لَهُ بِالحِلِّ و الحَرامِ وَ لایَقنَعُ بِما رَزَقَهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلّ».
محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج۲، ص۱۴۱۶.
آنچه از روایات استفاده می شود، صفت زشت بخل گاهی دائره اش محدود است و حوزه وجود خود و خانواده انسان را فرا می گیرد و تیره و تار می سازد، و گاهی این صفت بخل با حرص و سیری ناپذیری توأم می گردد و مرزهای حلال و حرام را درهم می شکند و نه تنها خود کار نیک و خوب نمی کند، بلکه از کار خوب دیگران و بخشش و عطای آنها نیز رنج می برد و در عذاب است. این گونه انسان ها در زندانی که با دست خویش ساخته اند اسیرند و هیچگاه لذت زندگی و آسایش و آرامش آن را درک و لمس نمی کنند.قرآن راه رستگاری و رهایی و فلاح را در دوری گزیدن از این آلودگی می داند و می فرماید: «وَ مَن یُوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَاُولئِکَ هُمُ المُفلِحُون؛
حشر/سوره۵۹، آیه۱۰.
...

[ویکی الکتاب] معنی شُّحَّ: بخل توأم با حرص ، در صورتی که عادت شده باشد .
ریشه کلمه:
شحح (۵ بار)

«شُحّ» چنان که «مفردات» می گوید، به معنای بخل توأم با حرص است که به صورت عادت در آید، و می دانیم که این دو صفت رذیله از بزرگترین موانع رستگاری انسان، و بزرگترین سد راه انفاق و کارهای خیر است، اگر انسان دست به دامن لطف الهی زند و با تمام وجودش از او تقاضا کند، و در خودسازی و تهذیب نفس بکوشد و از این دو رذیله نجات یابد، سعادت خود را تضمین کرده است.
بخلو حرص. (قاموس - اقرب) جوهری و راغب و طبرسی ذیل آیه 19 احزاب آن را بخل توأم با حرص گفته‏اند ولی ذیل آیه 128 نساء حرص مفرط. . صدر آیه درباره مصالحه زن و مرد است که زن برای استمالت مرد از بعضی حق خود می‏گذرد یعنی: سازش بهتر است و مفوس به بخل آماده شده‏اند (بخل در نهاد نفس آدمی است) و هر کس در گذشتن از حق خود بخیل است ولی با این حال سازش بهتر است. - تغابن:16. هر که از بخل نفس خود باز داشته شود (ملحوظ ماند) آنها اند رستگاران. شحیح: بخیل و حریص جمع آن در قرآن اشحّه است . اشحّه را در هر دو آیه به خیلان گفته تاند یعنی بخیل اند که به شما رسیده ولی به نظر می‏آید که دومی به معنی حریصان باشد که با خشونت سخن گفتن برای آن بود که به آنها هم از غنیمت برسشد معنی آیه چنین می‏شود: جز اندکی به جنگ نیاید و در یاری شما بخیل اند... و چون ترس رفت با با زبانهای تیز بر شما بتازد در حالیکه به غنیمت حریص اند.

پیشنهاد کاربران

الشحه، شحه، شحیح:
آنکسیست که ناسپاس است نسبت به آنچه متعلق به خود اوست و ناراضیست نسبت به آنچه به دیگران تعلق دارد، زیاد خود را اندک و کم دیگران را زیاد میداند،
صفتی است که در هرچه قرار گیرد مایه ی پوسیدن و انحراف کلی آن میشود به طور مثال اگر این صفت در آب قرار گیرد نه خاصیت رفع تشنگی و زندگی بخشی خواهد داشت ونه به خودی خود زلال باقی میماند
...
[مشاهده متن کامل]

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم:
شح : نوعی "صف" است، و لذا "شحیح" صفت فاعلی است.
بخل : نوعی "فعل" است و بنابراین "بخیل" اسم فاعل است.
اصولا صفت " شح" نفس، اساس فعل
" بخل" نفسانی است.
با احترام
مسیح

بپرس