تلازمی شریعت و طریقت
• به شریعت اطاعت لازم است و طریقت بشرط ارادت است
• شریعت بحکم است و طریقت به بدل است
• طریقت تکمیل شریعت است
• طریقت تکمیل عبادت است
• شریعت وضو است و طریقت نماز
... [مشاهده متن کامل]
تصوف در اصل به وجه عرفانی اسلام اطلاق می شود. مکتب تصوف را که تقریباً در همهٔ فرق و سلسله های تصوف وجود دارد بر چهارپایه می توان در نظر گرفت:
۱. رها شدن از حس ظاهری و بشری
۲. انجام تکالیف خاص ( مثلاً ریاضات ) برای رسیدن به مراحل سلوک
۳. کشتن نفس و خودخواهی
۴. اتصال و رسیدن به حقیقت الهی و فنای در وی
بزرگترین هدف یک صوفی آنست که تا حد توان به خدا نزدیک شده و خواست خود را قربانی خواست خداوند نماید؛ و بنابراین خداوند را در تصوف «معشوق» یا «محبوب» می خوانند و شخص صوفی که در پی خداست دوستدار و «عاشق» است. - در پنجم و ششم صدی هجری چند بزرگانی دین در خراسان قصبه چشت یک سلسله رشد و هدایت را ابتدا کردن این خانقاهی نظام بنامی سلسله چشتیه دوام گرفت - بزرگان این شاخ از سلسله چشتیه استن او از یکی با دیگری خرقه ارادت را گرفتن
• محمد
• علی
• خواجه حسن بصری
• خواجه عبدالواحد بن زید
• خواجه فضیل ابن عیاض
• خواجه ابراهیم بن ادهم البلخی
• خواجه حذیفه مرعشی
• خواجه ابو هبیره بصری
• خواجه ممشاد علوی دینوری
• خواجه ابو اسحاق شامی
• خواجه ابو احمد ابدال
• خواجه ابو محمد چشتی
• خواجه ابو یوسف چشتی
• خواجه قطب الدین مودود چشتی
• خواجه شریف زند نی
• خواجه عثمان هارونی
• خواجه معین الدین چشتی اجمیری
• خواجه قطب الدین بختیار کاکی
• بابا فرید گنج شکر
• نظام الدین اولیاء
• نصیرالدین چراغ دهلوی
• حاج محمد صادق تخت فولادی ( مزار در تخت فولاد اصفهان تکیه مادر شاهزاده )
• به شریعت اطاعت لازم است و طریقت بشرط ارادت است
• شریعت بحکم است و طریقت به بدل است
• طریقت تکمیل شریعت است
• طریقت تکمیل عبادت است
• شریعت وضو است و طریقت نماز
... [مشاهده متن کامل]
تصوف در اصل به وجه عرفانی اسلام اطلاق می شود. مکتب تصوف را که تقریباً در همهٔ فرق و سلسله های تصوف وجود دارد بر چهارپایه می توان در نظر گرفت:
۱. رها شدن از حس ظاهری و بشری
۲. انجام تکالیف خاص ( مثلاً ریاضات ) برای رسیدن به مراحل سلوک
۳. کشتن نفس و خودخواهی
۴. اتصال و رسیدن به حقیقت الهی و فنای در وی
بزرگترین هدف یک صوفی آنست که تا حد توان به خدا نزدیک شده و خواست خود را قربانی خواست خداوند نماید؛ و بنابراین خداوند را در تصوف «معشوق» یا «محبوب» می خوانند و شخص صوفی که در پی خداست دوستدار و «عاشق» است. - در پنجم و ششم صدی هجری چند بزرگانی دین در خراسان قصبه چشت یک سلسله رشد و هدایت را ابتدا کردن این خانقاهی نظام بنامی سلسله چشتیه دوام گرفت - بزرگان این شاخ از سلسله چشتیه استن او از یکی با دیگری خرقه ارادت را گرفتن
• محمد
• علی
• خواجه حسن بصری
• خواجه عبدالواحد بن زید
• خواجه فضیل ابن عیاض
• خواجه ابراهیم بن ادهم البلخی
• خواجه حذیفه مرعشی
• خواجه ابو هبیره بصری
• خواجه ممشاد علوی دینوری
• خواجه ابو اسحاق شامی
• خواجه ابو احمد ابدال
• خواجه ابو محمد چشتی
• خواجه ابو یوسف چشتی
• خواجه قطب الدین مودود چشتی
• خواجه شریف زند نی
• خواجه عثمان هارونی
• خواجه معین الدین چشتی اجمیری
• خواجه قطب الدین بختیار کاکی
• بابا فرید گنج شکر
• نظام الدین اولیاء
• نصیرالدین چراغ دهلوی
• حاج محمد صادق تخت فولادی ( مزار در تخت فولاد اصفهان تکیه مادر شاهزاده )