شبهات و ردود عقائدیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ‎شبهات و ردود عقائدیة، نوشته احمد طفیلی، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. موضوع خاص کلامی مطرح‎شده در این کتاب، اختلافات اعتقادی بین شیعه و اهل سنت و همچنین شبهات واردشده بر مکتب تشیع از جانب وهابیت است که نگارنده این شبهات را یک‎به‎یک مطرح می‎کند و با بهره‎گیری از ادله عقلی و نقلی به آنها پاسخ مکفی می‎دهد. این کتاب به زبان عربی و در زمان معاصر به نگارش درآمده است.
کتاب، دارای یک مقدمه است و محتوای آن در بیست‎ویک فصل مطرح شده است و هر فصل از ابواب و بخش‎های گوناگونی تشکیل شده است.
در مقدمه کتاب، درباره ویژگی‎های تمایزبخش این نوشتار بر سایر کتب، مطالب ارزنده‎ای بیان شده است، از جمله:
فصل اول کتاب در باب تجسیم است، که این عقیده خرافی را ابن تیمیه پایه‎گذاری کرد، مبنی بر اینکه العیاز بالله خداوند متعال تمثیل جسمانی دارد و تابع قوانین مکان و زمان است و به زمین می‎آید و بالا می‎رود و می‎گرید و می‎خندد و... در واقع ابن تیمیه با این تفکرات خام و کفرآمیز خود، مطالب تورات محرف را در مورد خدا تأیید می‎کند. نگارنده در این بخش پس از تشریح مواضع ابن تیمیه، به نقد این انحراف فکری به‎وسیله ادله عقلی و نقلی می‎پردازد.
فصل دوم کتاب در باب توسل به پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) و استغاثه به آنان و طلب حوائج از ایشان است. بنا به نظر ابن تیمیه و وهابیت، این امور را باید تنها به درگاه خداوند عرضه کرد و بردن آنها به درگاه دیگری، شرک است و کسی که چنین کند باید فورا توبه نماید، وگرنه مهدور الدم خواهد بود. در ادامه مؤلف با طرح شواهد گوناگون تاریخی، به نقض این ادعا از طرف بزرگان خود وهابیت پرداخته و سپس با طرح ادله عقلی و نقلی معتبر از قرآن کریم و روایات نبی مکرم اسلام(ص) این ادعای پوچ را مردود اعلام می‎دارد.
فصل بعدی پیرامون نماز و دعا نزد قبور است، که فرقه ضاله وهابیت بنا به اعتماد به نظر ابن ‎تیمیه این عمل را مطابق شرک و کفر صریح دانسته‎اند و می‎گویند: وقتی انسان به زیارت قبر نبی مکرم اسلام(ص) می‎رود، پس از سلام به پیامبر اکرم(ص)، برای دعا و عرض حاجت باید از قبر نبی اکرم(ص) رو برگرداند به سمت قبله و فقط با خداوند متعال راز و نیاز کند، وگرنه مرتکب شرک و نفاق شده است. نگارنده در پاسخ به چنین تفکری، استدلال به عمومات جواز نماز و دعا در هر مکانی می‎کند که عموم آنها مکان‎های زیارتی و قبور را نیز شامل می‎شود و نهی‎ای هم در مورد آن صادر نشده، پس حکم به جواز می‎شود. همچنین ادله‎ای دال بر سیره حضرت زهرا(س) بر این امر حکایت از جواز آن دارد و از این دست شواهد، سیره مسلمین و علما و صحابه بر این امر است که به نمونه‎هایی از آن در کتاب اشاره شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس