[ویکی نور] شبهات و ردود عقائدیة، نوشته احمد طفیلی، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. موضوع خاص کلامی مطرحشده در این کتاب، اختلافات اعتقادی بین شیعه و اهل سنت و همچنین شبهات واردشده بر مکتب تشیع از جانب وهابیت است که نگارنده این شبهات را یکبهیک مطرح میکند و با بهرهگیری از ادله عقلی و نقلی به آنها پاسخ مکفی میدهد. این کتاب به زبان عربی و در زمان معاصر به نگارش درآمده است.
کتاب، دارای یک مقدمه است و محتوای آن در بیستویک فصل مطرح شده است و هر فصل از ابواب و بخشهای گوناگونی تشکیل شده است.
در مقدمه کتاب، درباره ویژگیهای تمایزبخش این نوشتار بر سایر کتب، مطالب ارزندهای بیان شده است، از جمله:
فصل اول کتاب در باب تجسیم است، که این عقیده خرافی را ابن تیمیه پایهگذاری کرد، مبنی بر اینکه العیاز بالله خداوند متعال تمثیل جسمانی دارد و تابع قوانین مکان و زمان است و به زمین میآید و بالا میرود و میگرید و میخندد و... در واقع ابن تیمیه با این تفکرات خام و کفرآمیز خود، مطالب تورات محرف را در مورد خدا تأیید میکند. نگارنده در این بخش پس از تشریح مواضع ابن تیمیه، به نقد این انحراف فکری بهوسیله ادله عقلی و نقلی میپردازد.
فصل دوم کتاب در باب توسل به پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) و استغاثه به آنان و طلب حوائج از ایشان است. بنا به نظر ابن تیمیه و وهابیت، این امور را باید تنها به درگاه خداوند عرضه کرد و بردن آنها به درگاه دیگری، شرک است و کسی که چنین کند باید فورا توبه نماید، وگرنه مهدور الدم خواهد بود. در ادامه مؤلف با طرح شواهد گوناگون تاریخی، به نقض این ادعا از طرف بزرگان خود وهابیت پرداخته و سپس با طرح ادله عقلی و نقلی معتبر از قرآن کریم و روایات نبی مکرم اسلام(ص) این ادعای پوچ را مردود اعلام میدارد.
فصل بعدی پیرامون نماز و دعا نزد قبور است، که فرقه ضاله وهابیت بنا به اعتماد به نظر ابن تیمیه این عمل را مطابق شرک و کفر صریح دانستهاند و میگویند: وقتی انسان به زیارت قبر نبی مکرم اسلام(ص) میرود، پس از سلام به پیامبر اکرم(ص)، برای دعا و عرض حاجت باید از قبر نبی اکرم(ص) رو برگرداند به سمت قبله و فقط با خداوند متعال راز و نیاز کند، وگرنه مرتکب شرک و نفاق شده است. نگارنده در پاسخ به چنین تفکری، استدلال به عمومات جواز نماز و دعا در هر مکانی میکند که عموم آنها مکانهای زیارتی و قبور را نیز شامل میشود و نهیای هم در مورد آن صادر نشده، پس حکم به جواز میشود. همچنین ادلهای دال بر سیره حضرت زهرا(س) بر این امر حکایت از جواز آن دارد و از این دست شواهد، سیره مسلمین و علما و صحابه بر این امر است که به نمونههایی از آن در کتاب اشاره شده است.
کتاب، دارای یک مقدمه است و محتوای آن در بیستویک فصل مطرح شده است و هر فصل از ابواب و بخشهای گوناگونی تشکیل شده است.
در مقدمه کتاب، درباره ویژگیهای تمایزبخش این نوشتار بر سایر کتب، مطالب ارزندهای بیان شده است، از جمله:
فصل اول کتاب در باب تجسیم است، که این عقیده خرافی را ابن تیمیه پایهگذاری کرد، مبنی بر اینکه العیاز بالله خداوند متعال تمثیل جسمانی دارد و تابع قوانین مکان و زمان است و به زمین میآید و بالا میرود و میگرید و میخندد و... در واقع ابن تیمیه با این تفکرات خام و کفرآمیز خود، مطالب تورات محرف را در مورد خدا تأیید میکند. نگارنده در این بخش پس از تشریح مواضع ابن تیمیه، به نقد این انحراف فکری بهوسیله ادله عقلی و نقلی میپردازد.
فصل دوم کتاب در باب توسل به پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) و استغاثه به آنان و طلب حوائج از ایشان است. بنا به نظر ابن تیمیه و وهابیت، این امور را باید تنها به درگاه خداوند عرضه کرد و بردن آنها به درگاه دیگری، شرک است و کسی که چنین کند باید فورا توبه نماید، وگرنه مهدور الدم خواهد بود. در ادامه مؤلف با طرح شواهد گوناگون تاریخی، به نقض این ادعا از طرف بزرگان خود وهابیت پرداخته و سپس با طرح ادله عقلی و نقلی معتبر از قرآن کریم و روایات نبی مکرم اسلام(ص) این ادعای پوچ را مردود اعلام میدارد.
فصل بعدی پیرامون نماز و دعا نزد قبور است، که فرقه ضاله وهابیت بنا به اعتماد به نظر ابن تیمیه این عمل را مطابق شرک و کفر صریح دانستهاند و میگویند: وقتی انسان به زیارت قبر نبی مکرم اسلام(ص) میرود، پس از سلام به پیامبر اکرم(ص)، برای دعا و عرض حاجت باید از قبر نبی اکرم(ص) رو برگرداند به سمت قبله و فقط با خداوند متعال راز و نیاز کند، وگرنه مرتکب شرک و نفاق شده است. نگارنده در پاسخ به چنین تفکری، استدلال به عمومات جواز نماز و دعا در هر مکانی میکند که عموم آنها مکانهای زیارتی و قبور را نیز شامل میشود و نهیای هم در مورد آن صادر نشده، پس حکم به جواز میشود. همچنین ادلهای دال بر سیره حضرت زهرا(س) بر این امر حکایت از جواز آن دارد و از این دست شواهد، سیره مسلمین و علما و صحابه بر این امر است که به نمونههایی از آن در کتاب اشاره شده است.
wikinoor: شبهات_و_ردود_عقائدیة