شاخص بیگ مک ( به انگلیسی: Big Mac Index ) راهی است غیر رسمی برای سنجش برابری قدرت خرید دو واحد پول که از طریق آن می توان به نرخ برابری واحد پول در بازار کشورهای مختلف دست یافت. این شاخص بر مبنای برابری قدرت خرید عمل می کند[ ۱] .
یکی از روش های معمولاً برای توضیح برابری قدرت خرید شاخص بیگ مک است، ساندویچ شرکت مک دونالد در حدود ۱۲۰ کشور تولید می شوند. این شاخص در سال ۱۹۸۶ ( میلادی ) توسط اکونومیست برای اندازه گیری نرخ برابری ارزها معرفی شد. در این شاخص با عطف به اینکه قیمت یک ساندویچ در هر کشور چقدر است و افراد برای خرید جنس مشابه چقدر می پردازند نرخ برابری را می سنجد.
• نروژ - ۷٫۸۸ دلار آمریکا
• سوئد - ۶٫۳۷ دلار آمریکا
• سویس - ۶٫۳۶ دلار آمریکا
• ایسلند - ۵٫۹۷ دلار آمریکا
• دانمارک - ۵٫۹۵ دلار آمریکا
• مالزی - ۱٫۷۰ دلار آمریکا
• هنگ کنگ - ۱٫۷۱ دلار آمریکا
• چین - ۱٫۸۳ دلار آمریکا
• تایلند - ۱٫۸۶ دلار آمریکا
• سریلانکا - ۱٫۹۵ دلار آمریکا
• صفحه شاخص بیگ مک شامل اطلاعاتی تا سال ۱۹۹۷
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیکی از روش های معمولاً برای توضیح برابری قدرت خرید شاخص بیگ مک است، ساندویچ شرکت مک دونالد در حدود ۱۲۰ کشور تولید می شوند. این شاخص در سال ۱۹۸۶ ( میلادی ) توسط اکونومیست برای اندازه گیری نرخ برابری ارزها معرفی شد. در این شاخص با عطف به اینکه قیمت یک ساندویچ در هر کشور چقدر است و افراد برای خرید جنس مشابه چقدر می پردازند نرخ برابری را می سنجد.
• نروژ - ۷٫۸۸ دلار آمریکا
• سوئد - ۶٫۳۷ دلار آمریکا
• سویس - ۶٫۳۶ دلار آمریکا
• ایسلند - ۵٫۹۷ دلار آمریکا
• دانمارک - ۵٫۹۵ دلار آمریکا
• مالزی - ۱٫۷۰ دلار آمریکا
• هنگ کنگ - ۱٫۷۱ دلار آمریکا
• چین - ۱٫۸۳ دلار آمریکا
• تایلند - ۱٫۸۶ دلار آمریکا
• سریلانکا - ۱٫۹۵ دلار آمریکا
• صفحه شاخص بیگ مک شامل اطلاعاتی تا سال ۱۹۹۷
wiki: شاخص بیگ مک