سیکییروس داوید آلفارو. سیکِئیروس، داوید آلْفارو (۱۸۹۶ـ۱۹۷۴)(Siqueiros, David Alfaro)
تابلوی رؤیای یک بعدازظهر یکشنبه در پارک آلامدا
نقاش، گرافیست، رهبر کارگری، و انقلابیِ مکزیکی و هنرمند برجستۀ شیوۀ رئالیسم اجتماعی۱، و عضو مهم جنبش دیوارنگاری مکزیکی در دهۀ ۱۹۳۰. در مقام یک فعال سیاسی، که پیش از ۱۹۱۹ فرماندهی ارتش انقلابیِ ونوستیانو کارانسا۲ را برعهده داشت، آرمان های انقلابی اش را در آثاری همچون چهرۀ بورژوازی۳ (۱۹۳۹؛ اتحادیۀ کارگران صنایع الکتریکی، مکزیکوسیتی۴) به نمایش گذاشت. از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴ به جرم سازماندهی یک شورش دانشجویی، در زندان به سر برد. در دهۀ ۱۹۲۰، همراه با دیه گو ریورا۵ و خوزه اُروسکو۶، دیوارنگاره های تمثیلی مدرسۀ ملی پیش دانشگاهیِ مکزیکوسیتی۷ را ساخت، که اولین اثر از خیل سفارش هایی از این زمره بود. برخلاف دیگران، از عناصری خیالی، ازجمله ترکیب هایی از انسان و ماشین نیز استفاده می کرد. ازدحام بدن های درهم ریخته، کوتاه نمایی۸ و چندگانگی نقطۀ دید، از مشخصات سبک پرتوانِ او بود. سیکئیروس در سال های ۱۹۲۵ـ۱۹۳۰، حرکت هایی کارگری را سازمان داد. در ۱۹۳۲ به امریکا تبعید شد، و در ۱۹۳۶ با درجۀ سرهنگ دومی برای ارتش جمهوری خواه اسپانیا۹ جنگید. در ۱۹۴۰ در سوءقصد به جان لئون تروتسکی۱۰، انقلابیِ روس، دست داشت. سال های ۱۹۴۱ـ۱۹۴۳ را در آرژانتین و کوبا در تبعید به سر برد. چاپنقش سنگی برجسته اش با نام دوپیکره۱۱ در موزۀ هنرهای معاصر تهران۱۲ نگهداری می شود. دیوارنگاره هایش در مکزیکوسیتی، ازجمله پیشرویِ انسان۱۳ با گرایش قویِ کارگری، از برجسته ترین آثار او به شمار می آیند. نقاشی های روی بوم و باسمه های چوبی۱۴ اش نیز همچون نقاشی های دیواری اش، بیانگر اعتراضی عمیق اند؛ همچون انعکاس فریاد۱۵ (۱۹۳۷؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک۱۶). در میان آثارش، تک چهره های بسیاری نیز وجود دارد.social realistVenustiano CarranzaPortrait of the BourgeoisieElectrical Workers’ Union, Mexico CityDiego RiveraJosé OrozcoNational Preparatory School, Mexico CityforeshorteningRepublican Army in SpainLeon TrotskyTwo FiguresTehran Museum of Contemporary ArtThe March of HumanitywoodcutsEcho of a ScreamMuseum of Modern Art, New York
تابلوی رؤیای یک بعدازظهر یکشنبه در پارک آلامدا
نقاش، گرافیست، رهبر کارگری، و انقلابیِ مکزیکی و هنرمند برجستۀ شیوۀ رئالیسم اجتماعی۱، و عضو مهم جنبش دیوارنگاری مکزیکی در دهۀ ۱۹۳۰. در مقام یک فعال سیاسی، که پیش از ۱۹۱۹ فرماندهی ارتش انقلابیِ ونوستیانو کارانسا۲ را برعهده داشت، آرمان های انقلابی اش را در آثاری همچون چهرۀ بورژوازی۳ (۱۹۳۹؛ اتحادیۀ کارگران صنایع الکتریکی، مکزیکوسیتی۴) به نمایش گذاشت. از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴ به جرم سازماندهی یک شورش دانشجویی، در زندان به سر برد. در دهۀ ۱۹۲۰، همراه با دیه گو ریورا۵ و خوزه اُروسکو۶، دیوارنگاره های تمثیلی مدرسۀ ملی پیش دانشگاهیِ مکزیکوسیتی۷ را ساخت، که اولین اثر از خیل سفارش هایی از این زمره بود. برخلاف دیگران، از عناصری خیالی، ازجمله ترکیب هایی از انسان و ماشین نیز استفاده می کرد. ازدحام بدن های درهم ریخته، کوتاه نمایی۸ و چندگانگی نقطۀ دید، از مشخصات سبک پرتوانِ او بود. سیکئیروس در سال های ۱۹۲۵ـ۱۹۳۰، حرکت هایی کارگری را سازمان داد. در ۱۹۳۲ به امریکا تبعید شد، و در ۱۹۳۶ با درجۀ سرهنگ دومی برای ارتش جمهوری خواه اسپانیا۹ جنگید. در ۱۹۴۰ در سوءقصد به جان لئون تروتسکی۱۰، انقلابیِ روس، دست داشت. سال های ۱۹۴۱ـ۱۹۴۳ را در آرژانتین و کوبا در تبعید به سر برد. چاپنقش سنگی برجسته اش با نام دوپیکره۱۱ در موزۀ هنرهای معاصر تهران۱۲ نگهداری می شود. دیوارنگاره هایش در مکزیکوسیتی، ازجمله پیشرویِ انسان۱۳ با گرایش قویِ کارگری، از برجسته ترین آثار او به شمار می آیند. نقاشی های روی بوم و باسمه های چوبی۱۴ اش نیز همچون نقاشی های دیواری اش، بیانگر اعتراضی عمیق اند؛ همچون انعکاس فریاد۱۵ (۱۹۳۷؛ موزۀ هنر مدرن، نیویورک۱۶). در میان آثارش، تک چهره های بسیاری نیز وجود دارد.social realistVenustiano CarranzaPortrait of the BourgeoisieElectrical Workers’ Union, Mexico CityDiego RiveraJosé OrozcoNational Preparatory School, Mexico CityforeshorteningRepublican Army in SpainLeon TrotskyTwo FiguresTehran Museum of Contemporary ArtThe March of HumanitywoodcutsEcho of a ScreamMuseum of Modern Art, New York
wikijoo: سیکییروس،_داوید_آلفارو_(۱۸۹۶ـ۱۹۷۴)