سیل کره جنوبی ۲۰۲۳ ( انگلیسی: 2023 South Korea floods ) را بارندگی شدید در طول فصل بارانی ۲۰۲۳ آسیای شرقی شد که به سیل شدید و رانش زمین در سراسر کره جنوبی انجامید. ساکنان استان های چونگ چئونگ شمالی و گیونگ سانگ شمالی بیشتر تحت تأثیر این رویداد قرار گرفتند. در این سیل تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳ دست کم ۴۷ نفر کشته شدند و ۳ نفر نیز مفقود هستند. [ ۱] [ ۲]
فصل باران های موسمی کره جنوبی معمولاً در ژوئن آغاز می شود و در اوایل اوت به پایان می رسد. این کشور معمولاً باران های موسمی شدید را تجربه می کند و توپوگرافی کوهستانی آن آسیب پذیری منطقه در برابر رانش زمین را افزایش می دهد. با این حال، تلفات گزارش شده در این فصل بیشتر از حد معمول بوده است. [ ۳] این شدیدترین بارندگی در کره جنوبی در ۱۱۵ سال گذشته بوده است. [ ۴]
چئونگ تائه سونگ، کارشناس سیل، از مؤسسه تحقیقات ملی مدیریت بلایای کره جنوبی، گفت: این واقعیت که باران ها در مناطق روستایی این کشور که نظارت و دسترسی به آنها سخت تر است رخ داده، می تواند دلیلی برای افزایش تلفات باشد. وی همچنین گفت که تغییرات آب و هوایی یکی از دلایل احتمالی آن است، زیرا باران در کرهٔ جنوبی به دلیل گرم شدن هوا به جای پخش شدن در مدت زمان طولانی تری به صورت فوران های شدید شکل می گیرد و آمادگی برای مقابله با سیل را دشوارتر می کند. [ ۳]
در زمین های کشاورزی بسیاری از مردم در اثر باران های سیل آسا باعث رانش زمین و سرریز شدن یک سد در وزیرستان شمالی شدند و باعث تخلیه خانه های ۹٬۲۰۰ و بیش از ۱۴٬۴۰۰ نفر در سراسر کشور شدند. در ۱۷ ژوئیه، آژانس خبری یونهاپ گزارش داد که ۶۲۸ تسهیلات عمومی و ۳۱۷ ملک خصوصی در اثر بارش سنگین آسیب دیده اند. براساس اطلاعات وزارت کشور و ایمنی، بیش از ۳۱۰۰۰ هکتار ( ۷۷٬۰۰۰ هکتار ) زمین های کشاورزی آسیب دیده یا سیل زده و احشام کشته شده اند. چندین سایت میراث فرهنگی نیز از جمله دژ گونگجو و مونگیئونگ سجه نیز آسیب دیده اند. بیست و دو نفر در گیونگ سانگ شمالی کشته شدند و چهار تن دیگر در استان استان چونگچونگ جنوبی کشته شدند.
در چئونگ جو وقتی که خودروهای آن ها در شماره ۲ تونل پس از سقوط سواحل رودخانه میهو در ۱۵ ژوئیه به دام افتادند ۱۴ نفر کشته شدند. مقامات آتش نشانی تخمین زدند که همه تونل با آب پر شده است. در سه دقیقه حجم آب دو برابر شد و ۱۵ وسیله نقلیه را در به دام انداخت. نهصد نفر از اعضای تیم نجات، از جمله غواصان، در جستجوی تونل دست داشته اند. یک هشدار سیل چهار ساعت پیش از این حادثه صادر شده بود که منجر به انتقاد از مقامات محلی و دولت استانی شد که چرا برای بستن تونل اقدامی نشده بود.

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلففصل باران های موسمی کره جنوبی معمولاً در ژوئن آغاز می شود و در اوایل اوت به پایان می رسد. این کشور معمولاً باران های موسمی شدید را تجربه می کند و توپوگرافی کوهستانی آن آسیب پذیری منطقه در برابر رانش زمین را افزایش می دهد. با این حال، تلفات گزارش شده در این فصل بیشتر از حد معمول بوده است. [ ۳] این شدیدترین بارندگی در کره جنوبی در ۱۱۵ سال گذشته بوده است. [ ۴]
چئونگ تائه سونگ، کارشناس سیل، از مؤسسه تحقیقات ملی مدیریت بلایای کره جنوبی، گفت: این واقعیت که باران ها در مناطق روستایی این کشور که نظارت و دسترسی به آنها سخت تر است رخ داده، می تواند دلیلی برای افزایش تلفات باشد. وی همچنین گفت که تغییرات آب و هوایی یکی از دلایل احتمالی آن است، زیرا باران در کرهٔ جنوبی به دلیل گرم شدن هوا به جای پخش شدن در مدت زمان طولانی تری به صورت فوران های شدید شکل می گیرد و آمادگی برای مقابله با سیل را دشوارتر می کند. [ ۳]
در زمین های کشاورزی بسیاری از مردم در اثر باران های سیل آسا باعث رانش زمین و سرریز شدن یک سد در وزیرستان شمالی شدند و باعث تخلیه خانه های ۹٬۲۰۰ و بیش از ۱۴٬۴۰۰ نفر در سراسر کشور شدند. در ۱۷ ژوئیه، آژانس خبری یونهاپ گزارش داد که ۶۲۸ تسهیلات عمومی و ۳۱۷ ملک خصوصی در اثر بارش سنگین آسیب دیده اند. براساس اطلاعات وزارت کشور و ایمنی، بیش از ۳۱۰۰۰ هکتار ( ۷۷٬۰۰۰ هکتار ) زمین های کشاورزی آسیب دیده یا سیل زده و احشام کشته شده اند. چندین سایت میراث فرهنگی نیز از جمله دژ گونگجو و مونگیئونگ سجه نیز آسیب دیده اند. بیست و دو نفر در گیونگ سانگ شمالی کشته شدند و چهار تن دیگر در استان استان چونگچونگ جنوبی کشته شدند.
در چئونگ جو وقتی که خودروهای آن ها در شماره ۲ تونل پس از سقوط سواحل رودخانه میهو در ۱۵ ژوئیه به دام افتادند ۱۴ نفر کشته شدند. مقامات آتش نشانی تخمین زدند که همه تونل با آب پر شده است. در سه دقیقه حجم آب دو برابر شد و ۱۵ وسیله نقلیه را در به دام انداخت. نهصد نفر از اعضای تیم نجات، از جمله غواصان، در جستجوی تونل دست داشته اند. یک هشدار سیل چهار ساعت پیش از این حادثه صادر شده بود که منجر به انتقاد از مقامات محلی و دولت استانی شد که چرا برای بستن تونل اقدامی نشده بود.

