سیستم ناظر فشار باد تایر ( انگلیسی: Tire - pressure monitoring system ) فشار اتمسفریک تایر خودروها را نظارت می کند. [ ۱] این سیستم، در لحظه، اطلاعات فشار لاستیک را با استفاده از یک گیج، یک صفحه نمایش پیکتوگرام یا یک چراغ هشدار فشار پایین ساده به راننده گزارش می دهد و دو نوع مختلف است، مستقیم ( dTPMS ) و غیر مستقیم ( iTPMS ) .
سیستم کنترل فشار باد لاستیک یا هنگام ساخت وسیله نقلیه یا پس از استفاده از وسیله نقلیه نصب می شود. هدف این سیستم اجتناب از تصادفات رانندگی، مصرف سوخت ضعیف و افزایش ساییدگی لاستیک به دلیل بادکردن کم لاستیک ها از طریق تشخیص زودهنگام وضعیت خطرناک لاستیک ها است. این قابلیت برای اولین بار در خودروهای لوکس در اروپا در دهه ۱۹۸۰ ظاهر شد، در حالی که پذیرش در بازار انبوه پس از تصویب قانون ترد ( به انگلیسی: TREAD ) در سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده پس از مناقشه تایرهای فایرستون و فورد انجام شد.
تکثیر فناوری سیستم ناظر فشار باد لاستیک در خودروهای جدید در قرن بیست و یکم در روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی ادامه یافته است. از نوامبر ۲۰۱۴ این سیستم برای وسایل نقلیه جدید در اتحادیه اروپا اجباری شد. در یک نظرسنجی که بین نوامبر ۲۰۱۶ و اوت ۲۰۱۷ انجام شد، ۵۴ درصد از خودروهای سواری در سوئد، آلمان و اسپانیا فاقد این سیستم بودند، رقمی که گمان می رود کمتر از حد تخمین زده شود. [ ۲]
برای وسایل نقلیه مختلف از جله دوچرخه، [ ۳] خودرو و کامیون ها سیستم های سیستم کنترل فشار باد لاستیک مستقیم ( به انگلیسی: DTMPS ) که بر روی دریچه ورودی باد لاستیک نصب می شوند در بازار موجود هستند و بدین وسیله می توان اطلاعات مربوطه را بر روی گوشی هوشمند، یک برنامه یا حتی واحدهای نمایش قابل حمل مشاهده کرد. [ ۴]
در دهه ۱۹۸۰ با توجه به تأثیر فشار تایر بر ایمنی و کارایی خودرو، ناظر فشار تایر توسط بازار اروپا به عنوان یک ویژگی اختیاری وسایل نقلیه سواری لوکس پذیرفته شد. اولین وسیله نقلیه مسافربری که از ناظر فشار تایر استفاده کرد، پورشه ۹۵۹ و در سال ۱۹۸۶ بود که از سیستم چرخ پره توخالی توسعه یافته توسط شرکت PSK استفاده می کرد. در سال ۱۹۹۶ رنو از سیستم میشلین PAX[ ۵] در محصول سینیک خود استفاده کرد و در سال ۱۹۹۹ گروه خودرو سازی پژو سیتروئن تصمیم گرفت ناظر فشار تایر را به عنوان یک ویژگی استاندارد در پژو ۶۰۷ بکار گیرد. در سال ۲۰۰۰، رنو محصول لاگونا را روانه بازار کرد، اولین وسیله نقلیه سواری سایز متوسط در جهان که به رنو لاگونا به عنوان یک ویژگی استاندارد مجهز شده بود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسیستم کنترل فشار باد لاستیک یا هنگام ساخت وسیله نقلیه یا پس از استفاده از وسیله نقلیه نصب می شود. هدف این سیستم اجتناب از تصادفات رانندگی، مصرف سوخت ضعیف و افزایش ساییدگی لاستیک به دلیل بادکردن کم لاستیک ها از طریق تشخیص زودهنگام وضعیت خطرناک لاستیک ها است. این قابلیت برای اولین بار در خودروهای لوکس در اروپا در دهه ۱۹۸۰ ظاهر شد، در حالی که پذیرش در بازار انبوه پس از تصویب قانون ترد ( به انگلیسی: TREAD ) در سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده پس از مناقشه تایرهای فایرستون و فورد انجام شد.
تکثیر فناوری سیستم ناظر فشار باد لاستیک در خودروهای جدید در قرن بیست و یکم در روسیه، اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی ادامه یافته است. از نوامبر ۲۰۱۴ این سیستم برای وسایل نقلیه جدید در اتحادیه اروپا اجباری شد. در یک نظرسنجی که بین نوامبر ۲۰۱۶ و اوت ۲۰۱۷ انجام شد، ۵۴ درصد از خودروهای سواری در سوئد، آلمان و اسپانیا فاقد این سیستم بودند، رقمی که گمان می رود کمتر از حد تخمین زده شود. [ ۲]
برای وسایل نقلیه مختلف از جله دوچرخه، [ ۳] خودرو و کامیون ها سیستم های سیستم کنترل فشار باد لاستیک مستقیم ( به انگلیسی: DTMPS ) که بر روی دریچه ورودی باد لاستیک نصب می شوند در بازار موجود هستند و بدین وسیله می توان اطلاعات مربوطه را بر روی گوشی هوشمند، یک برنامه یا حتی واحدهای نمایش قابل حمل مشاهده کرد. [ ۴]
در دهه ۱۹۸۰ با توجه به تأثیر فشار تایر بر ایمنی و کارایی خودرو، ناظر فشار تایر توسط بازار اروپا به عنوان یک ویژگی اختیاری وسایل نقلیه سواری لوکس پذیرفته شد. اولین وسیله نقلیه مسافربری که از ناظر فشار تایر استفاده کرد، پورشه ۹۵۹ و در سال ۱۹۸۶ بود که از سیستم چرخ پره توخالی توسعه یافته توسط شرکت PSK استفاده می کرد. در سال ۱۹۹۶ رنو از سیستم میشلین PAX[ ۵] در محصول سینیک خود استفاده کرد و در سال ۱۹۹۹ گروه خودرو سازی پژو سیتروئن تصمیم گرفت ناظر فشار تایر را به عنوان یک ویژگی استاندارد در پژو ۶۰۷ بکار گیرد. در سال ۲۰۰۰، رنو محصول لاگونا را روانه بازار کرد، اولین وسیله نقلیه سواری سایز متوسط در جهان که به رنو لاگونا به عنوان یک ویژگی استاندارد مجهز شده بود.