#پاشا #پادشاه_امیر #سیدنظام_الدین
#سیدصاعدحسینی
#ادملا #اده_ملا #پادشاه_علی
✍محله ی سیدنظام الدین که امامزاده ای به همین نام را در خود جای داده است در ادوار مختلف تاریخی نام های گوناگونی پذیرفته و اکنون نیز در محدوده ی "شهر گلیا" بخش بندپی شرقی بابل قرار گرفته است. اسنادی زیادی در خصوص این روستا و شخص "سیدنظام الدین" توسط برخی از پژوهشگران بومی جمع آوری و منتسر شده است. بر اساس انجامه ملاحیدر علی پاشا در سال ۲۴ رمضان ۱۳۳۱ قمری آمده است:
... [مشاهده متن کامل]
{{ جماعت پاشا اَبا عن جَدّ بقاعده در سه وعده به مزار کثیرالانوار سلطان العارفین سیدصاعدالحسینی المرعشی شهیر به سیدنظام الدین پاشاکلا توابع بندپی عطرالله مرقده و نوَّرَالله مضجعه به ارادت بطن عن بطن تمکین نهاده و جامه خدمت به تولیت مزار زبده" السالکین پادشاه امیر علیه الرحمه پوشیده و در آن آستانه متبرکه منوره به زیارت برهان المحفقین مفتخر باشند. جمع خادمان آستانه از آنجا که همه وقت تفضّلات الهی از هر جهت شامل حال ایشان به سعی موفور به منصه ظهور رسانیدند. در رواج و رونق آن امام زاده علیه التحیه من قوه"الاقرار صلاحیت شعاران طوایف بندپی . . . [ناخوانا] حلالخوریه و تهمتن و باکر و ملکشاهی و عمران و سمکوش و گوری و میرزا و گاوزن و سادات . . . [ناخوانا] اختلالی در منال موقوفات و انحرافی در تعظیم و تکریم ملزمات امیر نظام الدین جایز نبوده و بر امر . . . [ناخوانا] جاروب کشان مزار و مسلک درویشان آن شه قرار خدمتگزاری موالاتهم تکلیف است. . . . [ناخوانا] به موجب نوشتجات ملا حاجی بابا پاشا و ملا قربان علی پاشا و ملا معصوم پاشا و ملا علی اکبر پاشا، نفاق و تمرّد در اعمال آداب و سنت در مزار امیر و تعلقاتهم به اَیِّ نحو حرام مُوبَّد است که الیوم الی یوم الحساب راغب در خیرات موفق داران و مانع در خیر گرفتار نشاتین باشد. تَمَّ . . . [ناخوانا] عبده الراجی ملاحیدرعلی پاشا فی شهر المبارک ۱۳۳۱ قمری| بر جدار غربی بقعه این امامزاده تخته ای قرار دارد که این عبارت حک شده است: "السلطان اعظم اعدل سلطان نظام الدین صاعد ابن سلطان المرحوم سعید صاعد حسینی " | در صفحه ۲۶ کتاب "پادشاه امیر" #نبی_الله_باقری_زاد_گنجی، چاپ پیمان نواندیش، چاپ اول ، تهران، ۱۳۹۳، شابک ۵_۹۰_۶۸۲۶_۶۰۰_۹۷۸ آمده است: ظاهرا شخصی که بر روی تخته مزار امامزاده از وی نام برده شده باید همین صاعد باشد. در این صورت نسب وی_اگر این انتساب پذیرفته شود_ به شرح زیر است: " سید صاعد بن زین العابدین بن صاعد بن زین العابدین بن قوام الدین مرعشی"| تخته ی مستطیلی دیگری نیز در موازات این تخته بر مزار قرار داده شده است. روی تخته ی دوم این عبارات حک شده است: "خادم الفقرا پادشاه علی ابن اده ملا [اِدملا] اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب"
🖊#محسن_داداش_پور_باکر ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
https://mohsendadashpour2021. blogfa. com/post/3849
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#سیدصاعدحسینی
#ادملا #اده_ملا #پادشاه_علی
✍محله ی سیدنظام الدین که امامزاده ای به همین نام را در خود جای داده است در ادوار مختلف تاریخی نام های گوناگونی پذیرفته و اکنون نیز در محدوده ی "شهر گلیا" بخش بندپی شرقی بابل قرار گرفته است. اسنادی زیادی در خصوص این روستا و شخص "سیدنظام الدین" توسط برخی از پژوهشگران بومی جمع آوری و منتسر شده است. بر اساس انجامه ملاحیدر علی پاشا در سال ۲۴ رمضان ۱۳۳۱ قمری آمده است:
... [مشاهده متن کامل]
{{ جماعت پاشا اَبا عن جَدّ بقاعده در سه وعده به مزار کثیرالانوار سلطان العارفین سیدصاعدالحسینی المرعشی شهیر به سیدنظام الدین پاشاکلا توابع بندپی عطرالله مرقده و نوَّرَالله مضجعه به ارادت بطن عن بطن تمکین نهاده و جامه خدمت به تولیت مزار زبده" السالکین پادشاه امیر علیه الرحمه پوشیده و در آن آستانه متبرکه منوره به زیارت برهان المحفقین مفتخر باشند. جمع خادمان آستانه از آنجا که همه وقت تفضّلات الهی از هر جهت شامل حال ایشان به سعی موفور به منصه ظهور رسانیدند. در رواج و رونق آن امام زاده علیه التحیه من قوه"الاقرار صلاحیت شعاران طوایف بندپی . . . [ناخوانا] حلالخوریه و تهمتن و باکر و ملکشاهی و عمران و سمکوش و گوری و میرزا و گاوزن و سادات . . . [ناخوانا] اختلالی در منال موقوفات و انحرافی در تعظیم و تکریم ملزمات امیر نظام الدین جایز نبوده و بر امر . . . [ناخوانا] جاروب کشان مزار و مسلک درویشان آن شه قرار خدمتگزاری موالاتهم تکلیف است. . . . [ناخوانا] به موجب نوشتجات ملا حاجی بابا پاشا و ملا قربان علی پاشا و ملا معصوم پاشا و ملا علی اکبر پاشا، نفاق و تمرّد در اعمال آداب و سنت در مزار امیر و تعلقاتهم به اَیِّ نحو حرام مُوبَّد است که الیوم الی یوم الحساب راغب در خیرات موفق داران و مانع در خیر گرفتار نشاتین باشد. تَمَّ . . . [ناخوانا] عبده الراجی ملاحیدرعلی پاشا فی شهر المبارک ۱۳۳۱ قمری| بر جدار غربی بقعه این امامزاده تخته ای قرار دارد که این عبارت حک شده است: "السلطان اعظم اعدل سلطان نظام الدین صاعد ابن سلطان المرحوم سعید صاعد حسینی " | در صفحه ۲۶ کتاب "پادشاه امیر" #نبی_الله_باقری_زاد_گنجی، چاپ پیمان نواندیش، چاپ اول ، تهران، ۱۳۹۳، شابک ۵_۹۰_۶۸۲۶_۶۰۰_۹۷۸ آمده است: ظاهرا شخصی که بر روی تخته مزار امامزاده از وی نام برده شده باید همین صاعد باشد. در این صورت نسب وی_اگر این انتساب پذیرفته شود_ به شرح زیر است: " سید صاعد بن زین العابدین بن صاعد بن زین العابدین بن قوام الدین مرعشی"| تخته ی مستطیلی دیگری نیز در موازات این تخته بر مزار قرار داده شده است. روی تخته ی دوم این عبارات حک شده است: "خادم الفقرا پادشاه علی ابن اده ملا [اِدملا] اسکندر مجاور غفرالله ذنوبه یا رب"
🖊#محسن_داداش_پور_باکر ۱۴۰۳/۰۹/۰۷
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─