سید حسین ارژنگی (تبریز 1260ش- تهران 10 مرداد 1342ش)
(معروف به میرمصور) نقاش و طراح فرش ایرانی. نسب او به آقامیرک -نقاش بزرگ دوره ی صفوی- می رسد. پدرش ابراهیم میر، نقاش دربار مظفرالدین شاه بود و مدتی را در تفلیس و مسکو به آموختن نقاشی پرداخت. دو پسر او – میرمصور و رسام- هم کار او را دنبال کردند. میرمصور از 10 سالگی نقاشی می کرد و در سال 1277 برای آموختن نقاشی و تجربه ی رنگ روغن، آبرنگ و سیاه قلم به تفلیس و روسیه رفت و دو سال در آکادمی مسکو به آموختن نقاشی پرداخت. بعد از آنمدتی به فرانسه و ایتالیا رفت تا با هنر اروپایی از نزدیک آشنا شود. فعالیت جدی میرمصور از زمانی آغاز شد که با اتمام تحصیلاتش در اروپا به تهران برگشت و توانست در خیابان علاءالدوله هنرکده ای تاسیس کند. شهرت او باعث شد تا کمال الملک به دیدنش برود. بعد از مدتی با کمک و پیشنهاد کمال الملک شعبه ای از مدرسه ی صنایع مستظرفه در تبریز (1297) تاسیس کرد. بعد از تعطیلی مدرسه ی صنایع مستظرفه، در سال 1307 به تهران رفت و در اداره ی باستان شناسی و موزه ی ایران باستان، زیر نظرآندره_گدار به کار مشغول شد.
میرمصور علاوه بر نقاشی، در طراحی نقشه ی قالی هم مهارت داشت. در حقیقت او یکی از پیش گامان طراحی نوآورانه در نقش قالی به حساب می آید. از معروف ترین کارهای او در این زمینه قالی چهارفصل است (1307) که در کارخانه ی حاجی یوسف در تبریز، توسط استاد ایجادی بافته شده است.
میرمصور و رسام ارژنگی اگرچه از نگارگران و نقاشان کلاسیک گرای ایرانی محسوب می شوند، اما روند نوگرایی هم در آثارشان مشهود است. خاصه که به خاطر تحصیلات و زندگی چندین ساله شان در اروپا درک درستی هم از هنر مدرن داشته اند. بخش زیادی از آثار میرمصور را حوادث تاریخی و چهره های ملی تشکیل می دهد.
از جمله آثار او: تابلوهای نادرشاه، شاپور اول، امیرکبیر و رضاشاه و تصویرسازی نسخه ای از گلستان سعدی.
منابع
http://yon.ir/YptPx http://www.iran-carpet.com/fa/blog/detail/2929
(معروف به میرمصور) نقاش و طراح فرش ایرانی. نسب او به آقامیرک -نقاش بزرگ دوره ی صفوی- می رسد. پدرش ابراهیم میر، نقاش دربار مظفرالدین شاه بود و مدتی را در تفلیس و مسکو به آموختن نقاشی پرداخت. دو پسر او – میرمصور و رسام- هم کار او را دنبال کردند. میرمصور از 10 سالگی نقاشی می کرد و در سال 1277 برای آموختن نقاشی و تجربه ی رنگ روغن، آبرنگ و سیاه قلم به تفلیس و روسیه رفت و دو سال در آکادمی مسکو به آموختن نقاشی پرداخت. بعد از آنمدتی به فرانسه و ایتالیا رفت تا با هنر اروپایی از نزدیک آشنا شود. فعالیت جدی میرمصور از زمانی آغاز شد که با اتمام تحصیلاتش در اروپا به تهران برگشت و توانست در خیابان علاءالدوله هنرکده ای تاسیس کند. شهرت او باعث شد تا کمال الملک به دیدنش برود. بعد از مدتی با کمک و پیشنهاد کمال الملک شعبه ای از مدرسه ی صنایع مستظرفه در تبریز (1297) تاسیس کرد. بعد از تعطیلی مدرسه ی صنایع مستظرفه، در سال 1307 به تهران رفت و در اداره ی باستان شناسی و موزه ی ایران باستان، زیر نظرآندره_گدار به کار مشغول شد.
میرمصور علاوه بر نقاشی، در طراحی نقشه ی قالی هم مهارت داشت. در حقیقت او یکی از پیش گامان طراحی نوآورانه در نقش قالی به حساب می آید. از معروف ترین کارهای او در این زمینه قالی چهارفصل است (1307) که در کارخانه ی حاجی یوسف در تبریز، توسط استاد ایجادی بافته شده است.
میرمصور و رسام ارژنگی اگرچه از نگارگران و نقاشان کلاسیک گرای ایرانی محسوب می شوند، اما روند نوگرایی هم در آثارشان مشهود است. خاصه که به خاطر تحصیلات و زندگی چندین ساله شان در اروپا درک درستی هم از هنر مدرن داشته اند. بخش زیادی از آثار میرمصور را حوادث تاریخی و چهره های ملی تشکیل می دهد.
از جمله آثار او: تابلوهای نادرشاه، شاپور اول، امیرکبیر و رضاشاه و تصویرسازی نسخه ای از گلستان سعدی.
منابع
http://yon.ir/YptPx http://www.iran-carpet.com/fa/blog/detail/2929
wikijoo: سید_حسین_ارژنگی